Hjälp med hund val

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Hej Har funderat länge på att skaffa en liten vovve, men har lite svårt att bestämma mig.
Jag funderar på en Beagle men vet väldigt lite om den rasen tycker att dom e söta.

Syftet med lilla voffsingen är att ha sällskap i första hand sen lite vakthund så den får ju inte vara liten å mesig men inte heller för stor eftersom jag inte har så jätte stort hus en rottweiler är förstor om jag säger så, sen jobbar jag mycket så det måste vara en hund som klarar sig att inte vara hemma hela tiden.
Nån som har lite vettiga förslag? :)

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Cyberdog skrev:
Hej Har funderat länge på att skaffa en liten vovve, men har lite svårt att bestämma mig.
Jag funderar på en Beagle men vet väldigt lite om den rasen tycker att dom e söta.

Syftet med lilla voffsingen är att ha sällskap i första hand sen lite vakthund så den får ju inte vara liten å mesig men inte heller för stor eftersom jag inte har så jätte stort hus en rottweiler är förstor om jag säger så, sen jobbar jag mycket så det måste vara en hund som klarar sig att inte vara hemma hela tiden.
Nån som har lite vettiga förslag? :)

om rottisen är för stor, men du gillar utsenedet så kan jag tipsa om en pincher eller en dvärgpincher.
dom har "samma" täckning som dobberman/rottweiler men den ser ut som en dobberman som är tvättad i 90 grader..
roliga är dom med...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Överväg gärna en blandras, de är heterozygoter för de flesta dåliga gener och löper (haha) därmed mindre risk att drabbas av rasspecifika sjukdomar.

Annars kan du överväga vinthund, hur snälla som helst och finns i alla storlekar.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
har du haft hund innan eller är uppvuxen med en?

om inte så kolla att det inte är en för "avancerad" model du väljer! vissa kan vara knepiga att uppfostra..

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Har haft 4 hundar, o den goaste lille rackarn jag haft e en staffordshire bullterrier. Tar inte mycket plats då den väger in på ca 18-22 kg beroende på kön. Funkar mycket bra som vakthund utan att vara elak.. Väldigt social utan att kräva speciellt mycket av sin husse (förutom lite kärlek såklart;-). Finnes i diverse färger o utseenden :)

Fresa

Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Jo då jag är hundvan.

xXx40 skrev:
Har haft 4 hundar, o den goaste lille rackarn jag haft e en staffordshire bullterrier. Tar inte mycket plats då den väger in på ca 18-22 kg beroende på kön. Funkar mycket bra som vakthund utan att vara elak.. Väldigt social utan att kräva speciellt mycket av sin husse (förutom lite kärlek såklart;-). Finnes i diverse färger o utseenden :)
Men är inte det en såkallad kamphund? :confused:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Cyberdog skrev:
Jo då jag är hundvan.

Jo tror väl den faller in i den kategorin, men den e lika snäll som vilken hund som helst, iaf alla som jag träffat o det e ca 20 st. Vet en på morsans jobb som var vrååålanti kamphundar, men hon fick passa min hund en helg när vi skulle resa bort. Idag har hon 2 st likadana :)

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Cyberdog skrev:
Jo då jag är hundvan.

Det är du som uppfostrar den, va bestämd när du uppfostrar den om du nu väljer en kamphund. Kan kanske bli lite svårare men du kan få en kamphund att bli lika kelen och snäll som en labrador tex.

Fresa

Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Vegas skrev:
om rottisen är för stor, men du gillar utsenedet så kan jag tipsa om en pincher eller en dvärgpincher.
dom har "samma" täckning som dobberman/rottweiler men den ser ut som en dobberman som är tvättad i 90 grader..
roliga är dom med...

Nån som har några länkar till hund sidor där man kanske kan läsa om lite olika raser?

Trallhusbjörn

Finnish flash
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Merida, trampvariant
Jag har en Finsk lapphund. Den e precis rätt i storlek för mig och min sambo.
Mycket snäll och tillgiven hundras. Folk undrade om vi var riktigt kloka vad gällde valet av hund då spetsar gärna skäller och lever fan men våran hund är tyst och fin...
....men det är ju bara mig hunden lyssnar på.. :tummenupp

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
En boxer! blir ju inte lika stor som en rottis iallafall!
Finns nog en hel del vakt i dom också....

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Cyberdog:

Vad menar du med "jag jobbar mycket"? Tänk på att en hund ska rastas 3 ordentliga runder om dagen, altså 40 minuters promenader vardera gång, jämt fördelat under dagtid/kväll, exempelvis 09.00 , 14.00 , 19.00 .

Sedan när det gäller valpar, så får du en valp rumsren genom att gå ut med den stup i kvarten (inte riktigt så mkt, men ändå), många gånger om dagen... och en liten valp ska vara med någon vuxen i stort sätt hela tiden om man vill fostra den, och inte låta den gå loss på allting som finns i huset. En valp ska defenitivt inte vara ensam hemma 8 timmar i rad eller liknande, inte någon hund över huvud taget.

-Bara så du inte skaffar hund och sedan inte är hemma...

Fresa

Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Texas skrev:
Fattade som att hunden skulle åka med han överallt :va
Helt riktigt den kommer åka med i bilen större delen av tiden :tummenupp
Men jag vet allt det där med rastning , jag har haft hund.
Men det jag vill veta nu är olika raser och deras för o nackdelar eller hitta en ras som passar min beskrivning :)
sen så får jag överväga hur mycket tid jag har över m.m innan jag skaffar en vovve :)

Fresa

Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Texas skrev:
En boxer! blir ju inte lika stor som en rottis iallafall!
Finns nog en hel del vakt i dom också....
En sån är tyvärr för stor.
Mamma har ju 2 amerikanska mördar taxar (strävhåriga) :tungan så man e ju van med mindre vovvar plus att varken hus eller bil är för stort :tungan

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC