Hjälp med intercom till hjälm

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena!

Har övningskört med min handledare ett tag nu och då använt en av hans hjälmar. Den har intercom med märket Scala Rider, både i hans hjälm och den som jag lånar.

Nu ska jag ta och köpa en egen hjälm, och vill då självklart köpa till en intercom så jag kan prata med honom i min egna hjälm.
Kollat runt lite på intercoms, och fan vad vissa kostar mycket! 2500kr för en enkel kommunikationsradio är mycket pengar för mig som fattig ungdom som tar körkortet.

Undrar nu om det finns några billigare varianter? Måste jag också ha Scala Rider för att kunna prata med honom? Kan man inte köra med någon annan billigare modell som fungerar på samma frekvens?

MVH

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ingen expert. men om kommunikationen mellan enheterna är via blåtand så borde väl vilken enhet som hellst fungera bara man blåtandar ihop dom...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Mig veterligen funkar bara Scala med Scala.

Pratade med min fd körskolelärare om detta för ett par veckor sedan. Han hade ett begagnat kit av annat märke som han sa att jag kunde få till kompispris men han påpekade att det inte funkade till Scala.

Last edited:

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Har sökt runt rätt länge på olika intercom och en kollega hade med sitt intercom igår. Vad jag förstår så fungerar bara scala rider med scala rider, Neckmike med nickmike osv. Märket han hade satsat på heter Sena. Det ska enligt honom fungera med alla andra bluetooth märken. Kolla in sena.com där har du lite olika varianter. Jag kommer köpa sh10 tror kag den heter. finns på ebay för 1000:- ca. Ett helt fantastiskt ljud i högtalarna! Kommer investera i detta närmare semestern.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Förespråkar Scala då jag själv kör med deras Q3 men jag gissar att Sena och övriga funkar lika bra.

Något att tänka på när du köper hjälmen är att vissa nyare modeller faktiskt är designade för att få plats med intercomhögtalare. Min Shoei XR1100 var installerad och klar på 2 minuter. Tjejens Lazer (vet ej modell) har jag fått skära och klippa i inredningen och svära mig till förbannelse för att få högtalarna på rätt plats.

Nästa sak att tänka på är om ditt intecom har möjlighet att använda "trådad mick" istället för en den långa armen med en fet mikrofon på toppen. Är man som jag stor i käften så är det trådad som gäller :)

Lycka till med ditt val :rolleyes:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Scala Rider G9 har jag och närmsta mc-polarna sedan någon månad tillbaka. Otroligt nöjda är vi allihop. Fint när man kör själv att ha tillgång till både radio, bluetoothstream från mobilen och att kunna svara när frugan ringer. Vill man köra ostört är det bara att stänga av. Verkligen kanon att kunna snacka lite på turen, det blir liksom dubbel avkoppling, plus att det blir lättare för försten att varna för någon fara på vägen.

Batteritiden är lång och kvalitetsintrycket är på topp. Vi fick ner våra rätt bra i pris genom att köpa 12 st samtidigt. Om inte annat så gå ihop två och köp ett dubbelset från Ebay, mycket billigare än hemma.

Scala har kommit med en nyare variant som heter G9+, tror inte skillnaden är så stor mot vanliga G9, däremot så verkar priset ha gått ner lite på den.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
De flesta som kopplar upp till andra enheter via BT kan Idag (men inte för typ ett år sedan) koppla upp till andra märken men då är man oftast begränsad till att bara kunna prata med en person då man parar likt till en mobil (dubbla parade enheter, din mobil och din polares.

Jag har n-com och kan koppla upp till de flesta cardo enheter. Fungerar säkert till andra märken också.
Jag bör kunna para ihop fyra enheter till förutsatt att de också använder n-com.
Bike to bike menyn och menyn för parning till andra märken är inte i samma meny.

Jag bytte för övrigt högtalare i mitt kit för att få högre volym och bas.

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Har beställt g9 inför sommarens resor, men inte fått hem prylarna än. Kan man dela musik och navigering till övriga i "gruppen"? Alltså det som skickas via blåtand?

BuddaMartinsson

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2014
Hoj
04 -Triumph Sprint
Så länge det går att koppla intercomenheten till telefonen så kan man ringa varandra. Bygger på att minst en av er har fast pris på mobilen, annars blir det onödigt dyrt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...