Hjälp med köp av skinnställ

quuz

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
kawasaki ninja
Det är så att jag ska införskaffa mig mitt först ställ. Och nej, jag åker inte hoj, ska använda det till downhill longboard. Men detta är nog rätt ställe att fråga på :)

Jag är ca 1.76 och väger runt 62kg. Vilka storlekar ska jag kolla på, vet att det kan variera lite mellan tillverkarna. Men några riktlinjer vore fint så jag vet vad jag kan börja och kolla på, sk anämligen köpa begagnat.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Eftersom du garanterat kommer krascha i det om du ska köra longboard :)hihi) så vill du ha ett som sitter jättejättetajt till att börja med. Skinn töjer sig bra, särskilt om du svettas i det - och det lär du ju göra om du ska åka i sommar... ;)

Jag är 186 lång och har storlek 52 i Arlen Ness/Berik och 50 i Lindstrands. Med tanke på att du är en decimeter kortare än jag skulle jag tippa på att du bör ha kanske 46, 48 i Arlen Ness/Berik, 44, 46 kanske i Lindstrands. Men då kommer det också sitta snortajt. Tror jag... :va

Att du ska ha stället tajt beror på att det inte ska vara några veck eller så som fastnar i marken när du kraschar. Om du inte har det kommer du bara glida på asfalten och få lite blåmärken. Om det är för stort kommer det haka i marken och du kommer börja rulla, det är då benbrotten kommer. Sitter det jäkligt tajt från början så kommer det efter ett par dagar sitta lagom. Sitter det lagom från början kommer det vara för stort efter ett par dagar.

quuz

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
kawasaki ninja
Tack för ett långt och utförligt svar. SÅ storlekana jag bör kolla efter är 44>48

Du nämnde även att de töjer sig väldigt enkelt och blir lite större, hur är det om man köper ett begagnat? Kan det töjas ännu mer om jag tex är lite större än personen om hade de innan. Töjs det ytterligare?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tack för ett långt och utförligt svar. SÅ storlekana jag bör kolla efter är 44>48

Du nämnde även att de töjer sig väldigt enkelt och blir lite större, hur är det om man köper ett begagnat? Kan det töjas ännu mer om jag tex är lite större än personen om hade de innan. Töjs det ytterligare?

Ja, det kan töjas ytterliggare. Jag köpte min första jacka begagnad, den satt som en smäck, storlek 54. Efter en halv säsong var den stor att jag lätt fick in två 2 l Cola flaskor framtill. Praktiskt när man skulle handla men mindre bra rent säkerhetsmässigt. Så visst töjer det sig alltid. Se bara till att den du köper stället av är mindre även på bredden... ;)

quuz

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
kawasaki ninja
Ah okej tack för hjälpen. Jag har även tänkt att köra med ryggplatta (inte kul att ramla av i ca 80km/h) Ska man då ta ngt ställ som är aningen större så man kan trycka in rygplattan?

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Det är så att jag ska införskaffa mig mitt först ställ. Och nej, jag åker inte hoj, ska använda det till downhill longboard. Men detta är nog rätt ställe att fråga på :)

Jag är ca 1.76 och väger runt 62kg. Vilka storlekar ska jag kolla på, vet att det kan variera lite mellan tillverkarna. Men några riktlinjer vore fint så jag vet vad jag kan börja och kolla på, sk anämligen köpa begagnat.

Jag har exakt dina måt
Jag har ett arleness kangaro 48 det satt så tight i början att det var läskigt.
Men nu sitter det kanon med ryggplatta också då såklart:tummenupp

Ett 46 skulle fan kväva mig, nu har jag ganska stora axlar iof men jag tippar på 48 ev 46 men det blir nog lite kort.

Lycka till

quuz

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
kawasaki ninja
Tsunami okej de låter bra, får spana lite efter den storleken då.

Ngn som vet en bra sida där man kan köpa begagnade skinnställ? Har redan kolalt blocket.

imaster, din avatar, vart kommer den ifrån? Påminer sjukt mkt om omslaget till hobgoblins underbara öl :D

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
imaster, din avatar, vart kommer den ifrån? Påminer sjukt mkt om omslaget till hobgoblins underbara öl :D

Det ÄR Hobgoblins underbara öl, kul att nån kände igen den. :hihi

Sporthoj.com har jag köpt all min begagnade utrustning ifrån. Här annonserar alla ut allt som har nåt med vettiga skyddskläder att göra. Så du har redan kommit rätt. :tummenupp

Ducceniclas

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Hoj
Utan hoj...

Det låter som att du skulle passa bra i ett Daineseställ. Lite smalare än andra och det går att få tag i storlek 44. Jag har 46 men då väger jag 10 pannor till. Sitter perfekt - kroppskondom :tummenupp

quuz

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
kawasaki ninja
imaster jälvklart känner man igen den :D Kollade lite under säljes delen, dock var alla ställ jag hitta förbannat dyra =/ Hade tänkt mig ngt begagnat för max 800kr

Ducceniclas hmm okej, får väll hålla utkick efter det, har fått för mig att dainese gör rätt bra skinnställ, stämmer de :p?

SLutligen vet ngn en annan sida eller butik där det säljes begagnade skinnställ?

Last edited:

quuz

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
kawasaki ninja
Hittade detta på blocket:

http://www.blocket.se/vi/11997604.htm

Vad tror ni? Är det värt 500kr? Behöver verkligen inte vara ngt superbra. Han sa att det passade honom som vägde 65kg och var 177cm lång. Jag själv väger väll runt 63kg och är ca 1.76 lång. Vad tror ni?

Har även inte möjlighet att åka och testa de då han bor i Ystad och jag i Skövde

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!

Jag har ett nytt & oanvänt ställ som jag säljer, & är i princip så nära din storlek man kan komma, jag väger runt 60-65 & är 178 & stället är mer eller mindre sytt efter de måtten, så helt ärligt så tror jag att det kan passa dig riktigt väl! :)

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=3270

Vad har du tänkt dig för prisklass?
Eftersom mitt ställ är helt nytt & är ett kvalitetsställ så är det rätt dyrt, men om du behöver ett passande ställ just precis nu idagarna skulle vi kanske kunna komma fram till ett bra pris i alla fall, om det faller dig i smaken & så det vill säga!

quuz

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
kawasaki ninja
Ryu PSI Skinnställ 8595.- Vettifan om jag kommer ha råd, måste även lägga 1300kr på en hjälm. Det jag täntk mig är 500-800kr :p

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Ryu PSI Skinnställ 8595.- Vettifan om jag kommer ha råd, måste även lägga 1300kr på en hjälm. Det jag täntk mig är 500-800kr :p

Vad är det för hjälm för de pengarna?:va
Dessutom kostar ett vettigt ryggskydd ca 1295kr..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024