Hjälp med körkort.

elena

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
tumba
Hoj
kawasaki ninja-250
Hej allihopa. Jag är en tjej med dröm att köra hoj och jag behöver nog ett körkort för det tror jag... :) jag har inte kört tidigare men är snabb på att lära mig. finns det någon som vill ta sig tid för mindre ersättning för att visa grunderna när säsongen kickar iväg?

mvh elena
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gå till en körskola till att börja med.
 

tommi

Guest
Som sagts in snabbt somfan på en bra trafikskola och fixa teorin så långt du kan innan våren kommer då har du mycket vunnet!

en billig skitmoped med manuella växlar är ett billigt sätt att lära sig koppling och växla går ju att köra med på vilken parkering som helst även med snö :)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
tog mitt mc kort förra sommaren så jag säger så här, har du råd ta kontakt med mc skola och börja plugga teori nu så du kan skriva den snarast, jag skrev min 7maj 2009 och sen tränade jag jättemycket och fick kortet 7/7 2009 kan då säga att jag innan kört pyttelite med moped som gav mig åtminstone grunden till att sitta på en cykel med motor, sne provade jag en mc 400 så jag fick chansen att lära mig växla:D har du möjlighet att ha en moped med manuella växlar så rekommenderar jag det att pröva lite på den så du får en balans så du lär du dig att växla.

jag fick hjälp av en gammal kompis som hade mc kort sen många år, han tragglade många timmar med mig och jag fixa kortet- kolla med mc affär i din stad om de vet om nån som kan hjälpa dig, mc klubb kanske?

men börja med teorin snarast det är mitt första råd, men OM du tror det kommer ta tid så läs teorin men skriv inte upp förens i juli/aug, så om du kör upp och kuggar denna sommar har du 1 år på dig från det att du klarat teorin att köra upp igen.

Lycka till!
 

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
Husa fs650e
Jag gick på gullmarsplans trafikskola. Dyrt och en gammal gubbe som lärare, men jag tyckte att han var riktigt riktigt bra. Klarade alla prov på första försöket. 10-20lektioner på körskola. Det man bör träna på mest är krypkörningen, fixar man den så är man mest klantig om man sumpar någon av de andra delarna. Man får jävligt mycket bra tips av riktiga lärare som jag tror man kanske missar med en privat. Men som sagt, kan man öva krypkörningen privat så kan man kanske spara sig 5-10lektioner.
 

elena

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
tumba
Hoj
kawasaki ninja-250
tack för alla tips, jag kommer så klart ta körlektioner, tycker inte bara det är värt att lägga ut så mycket pengar för att få in grunderna typ "här är växlar..". tänke kunna köra lite innan pengarna börjar dra iväg. och teorin pluggar jag redan på så det kommer nog gå bra. man måste ju göra båda prov inom en månad numera, så jag kommer inte fixa teorin om inte jag kan köra upp samtidigt... :)))
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
STR, Svenska trafikskolors riksförbund, måste vara en av världens bästa lobbyorganisationer! :fakta Tom vanliga svenssons har gått på att man måste göra allt via en körskola :huvet

Är man normalbegåvad läser man lätt in teorin på en vecka och en regnig helg, hemma, gratis, i mysfotöljen. Att läsa boken och verkligen förstå den istället för att bara lära sig frågorna och svaren är dessutom något man verkligen har nytta av i trafiken, inte bara på provet. Man ska visserligen alltid lära sig för livet, men i det här fallet handlar det ju om liv och död om det skiter sig. Visst, man kan ha frågor om saker och ting, men då finns vänner, google och sporthoj. Det finns nog få i Sverige idag som inte känner någon som har ett körkort!

Körningen må vara en sak, alla känner inte någon som har hojkort, eller får övningsköra. Det kostar dessutom en bra slant att köpa ställ, ryggskydd, hjälm, hoj mm. Men det kostar en bra slant på skolan också, kläder måste man ändå ha om man har tänkt använda kortet och köper man rätt hoj (tex GSX/CB750 från tidigt 80-tal) kan man ha kul en säsong och sälja den för samma pengar nästa år. Och dom är grymt lättkörda, tål hur mycket misshandel som helst och tål att kastas i backen. Försäkringen brukar landa på under 1500kr per år hel/hel dessutom.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
man måste ju göra båda prov inom en månad numera

Tror inte det.
Gällar bara B-körkort enligt damen på VV som jag pratade med i sep förra året. Men jag vet ej säkert.
Enligt henne så skulle mitt teoriprov gälla ett år i alla fall.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tror inte det.
Gällar bara B-körkort enligt damen på VV som jag pratade med i sep förra året. Men jag vet ej säkert.
Enligt henne så skulle mitt teoriprov gälla ett år i alla fall.
Det låter ju komplett vansinnigt! Med tanke på deras köer och segdragenhet så kommer många inte hinna köra upp, alltså måste dom skriva om, alltså blir det bara högre och högre belastning :huvet Eller så är det för att man ska bli tvungen att gå genom en körskola, dom har ju fasta tider för både prov och uppkörningar :huvet STR skulle ju kunna lobba på Vatikanen och Al-Qaida så att dom byter religion med varandra :huvet
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Är man normalbegåvad läser man lätt in teorin på en vecka och en regnig helg, hemma, gratis, i mysfotöljen.


Det där skriver jag under på också. Det är ju bara sunt förnuft det handlar om. Det är ju inte direkt raketforskning.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Grunder som hur man växlar och använder koppling lär du dig på en lektion. Det svåra, och det som tar tid är att lära sig manövrera hojen (krypkörning), inbromsning mm. Det är även fördelaktigt om du har samma hoj från första turen till uppkörningen. Har du all skyddsklädsel som behövs? Körskolor lånar ut sånt, men ska du öva privat måste du skaffa det.

Toripluggandet funkade bäst för mig att skumläsa igenom boken, sen köra frågor och åter frågor på datorn. Tentaplugg.
 

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Däremot måste man ju ha gjort båda riskutbildningarna för mc innan man skriver teorin (nytt fom 1 vovember 2009). Synd, annars kunde man ha avklarat teoridelen nu under den tråkiga säsongen.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Tror inte det.
Gällar bara B-körkort enligt damen på VV som jag pratade med i sep förra året. Men jag vet ej säkert.
Enligt henne så skulle mitt teoriprov gälla ett år i alla fall.

håller med dig där, för det enda som är skillnad, vad jag läst,efter jag tog mckortet är riskutbildningen, så du kan skriva upp och det gäller 1år.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Toripluggandet funkade bäst för mig att skumläsa igenom boken, sen köra frågor och åter frågor på datorn. Tentaplugg.

jag plöjde boken också först, varje kväll gick jag igenom delar av den, sov på saken och när boken var genomläst pluggade jag frågorna på datorn, tog inte alls många veckor innan det satt för mig, jag hade nog kunnat skriva upp tidigare än jag gjorde, men jag trodde inte jag skulle fixa det, trodde det var assvårt men det var det ju inte alls:)

samma med säkerhetskontrollen på hojen, kollade på youtube (st eriks skola har lagt upp del1+2 som är bra), visualiserade hela kollen innan jag somna och det tog inte många dagar då det satt som rinnande vatten:)

svårt det där med om du ska hyra eller inte, jag skulle personligen åtminstone direkt köpa eget ställ men hyr hoj i din sits, då får man sitt eget ställ och det får det uppmjukat lagom tills man är klar;)

ska du ta mellan eller tung? jag gjorde det enkelt för mig, kort i rocken valde jag ta mellan, hojen är så mycket enklare att hantera och i längden enklare att lära sig krypköra och träna med, mellankortet är begränsat endast 2 år efter det blir det automatiskt tungt(obegränsat).
under dessa två år kör jag på en ER5 (mellanhoj), får mer vana och trygghet, sen kan jag ta ur strypningen eller så köper jag mig en något större hoj;)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Som har framförts i tråden; att lära dig grunderna som koppling, växling osv gör du på mindre än en lektion, så att betala någon för att göra det tjänar du knappt på. Det du behöver göra är mängdträna framförallt krypkörningen (trafikkörning om du inte har bilkort, antar jag).
 

schizophrana

Guest
STR, Svenska trafikskolors riksförbund, måste vara en av världens bästa lobbyorganisationer! :fakta Tom vanliga svenssons har gått på att man måste göra allt via en körskola :huvet

Är man normalbegåvad läser man lätt in teorin på en vecka och en regnig helg, hemma, gratis, i mysfotöljen. Att läsa boken och verkligen förstå den istället för att bara lära sig frågorna och svaren är dessutom något man verkligen har nytta av i trafiken, inte bara på provet. Man ska visserligen alltid lära sig för livet, men i det här fallet handlar det ju om liv och död om det skiter sig. Visst, man kan ha frågor om saker och ting, men då finns vänner, google och sporthoj. Det finns nog få i Sverige idag som inte känner någon som har ett körkort!

Körningen må vara en sak, alla känner inte någon som har hojkort, eller får övningsköra. Det kostar dessutom en bra slant att köpa ställ, ryggskydd, hjälm, hoj mm. Men det kostar en bra slant på skolan också, kläder måste man ändå ha om man har tänkt använda kortet och köper man rätt hoj (tex GSX/CB750 från tidigt 80-tal) kan man ha kul en säsong och sälja den för samma pengar nästa år. Och dom är grymt lättkörda, tål hur mycket misshandel som helst och tål att kastas i backen. Försäkringen brukar landa på under 1500kr per år hel/hel dessutom.



:Bugar:Bugar
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Det låter ju komplett vansinnigt! Med tanke på deras köer och segdragenhet så kommer många inte hinna köra upp, alltså måste dom skriva om, alltså blir det bara högre och högre belastning :huvet

Om det nu hade varit så att teorin bara hade gällt i 2 månader för A-behörighet så hade det troligt varit likadant som det är för B-behörighet, att man bokar både teori- och körprov samtidigt:rolleyes:
Uppkörninmgen genomförs oavsett om teoriprovet är godkänt eller ej. Om man kuggar på något av proven så erbjuds man ett omprov inom 2 månaders tid.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top