Hjälp med KTM LC4 motor.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tycker Boris och du låter lite pessimistiska nu.

Om det kostar 1500 för rikt och monteringskostnad så lägger du till några hundringar för nya ramlager.
Chimsa till rätt storlek tar knappast mer än en halvtimme för auk verkstad med rätt specialverktyg att ta av lagernas rullbana, för det är väl det du menar, sen montera ihop blocken och kolla spelet. måste ju knappast montera i allt i motorn för den sakens skull? växlar, kopplingen, cylinder osv. så d e bara å sätta på lagerbanorna och börja med några chims,lägg i veven och montera ihop blocken med några av bultarna?

Jag är kanske pesimistisk men skall man inte lura sig själv är det bara att börja titta i sprängskisserna och räkna:

Vevstaksats 2500kr(original kostar 3500kr)
Ramlager 2x 775kr
Balansaxellager 619kr
Arbete vevstake 1500kr
Packningar, nitlänk till kamkedja och småplock 1000kr
Summa 7000 kr

Och då är motorn snikrenoverad, man bör byta lite fler lager, byta åtminstone kolvringarna och lite annat plock.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jag håller med Boris..
Ungefär samma summa som jag fick ihop.
Å även om jag snikar ännumer å sen tar motor till en kompis som pressar lager mm så är de inte värt att lägga 5k på den motorn när jag kan få en så mycket bättre motor från 03 å framåt för samma peng eller 3k extra.
Visst visst, den kan ju oxå rasa, men det kan ju den jag han nu oxå göra om man inte gör det ordentligt, så jag känner att det än en bättre ide att sälja den man har i delar å lägga dom pengarna på en nyare motor.
 

moddlaren

Guest
Jag är kanske pesimistisk men skall man inte lura sig själv är det bara att börja titta i sprängskisserna och räkna:

Vevstaksats 2500kr(original kostar 3500kr)
Ramlager 2x 775kr
Balansaxellager 619kr
Arbete vevstake 1500kr
Packningar, nitlänk till kamkedja och småplock 1000kr
Summa 7000 kr

Och då är motorn snikrenoverad, man bör byta lite fler lager, byta åtminstone kolvringarna och lite annat plock.


fi fen det är ju skit billigt min 525 lc4 kostade 19k för många år sedan i renovering på bike,, visserligen kolv stake lager o ett par ventiler,, men det var sura pengar:-//
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Jo men sen så kan ju det som är nu dragit med sig både kolv å cylinder, å då blir de närmre din summa.
Å som Boris skrev längre upp så har denna första generations LC4 många brister som jag inte tycker gör det värt att laga den.
 

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Nån som va sugen på denna?

Bud lämnas via PM.

Info.
Första i sverige, vi hade den innan handlarna.. Köpt direkt från fabrik!
1 ägare.
Fabriks sänkt. Kan kolla höjden.
Mer eller mindre nya däck, kan va Dunlop Trailmax, kollar vid tillfälle.
2 st sadlar en lägre och en org.
Bra bromsbelägg.
Bra skick förutom lite skräp i nedre tankhörnen. Å motorn!
Supertrapp dämpare.
Lägg ett vettigt bud, skambud undanbedes då den varken står i vägen eller kostar mig nått.
Dom (fungerande) jag sett på blocket å andra ställen låg ute för 18-22k....
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top