Hjälp med Lärdomsprojekt

dimtmp

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R750J
Hej alla!

Jag hade tänkt ta mig för ett projekt i utbildningssyfte och tänkte se om det finns hjälp att finna här =)

Förord
Innan jag börjar med själva problemställningen vill jag göra ett par konstateranden:
  1. Jag har ingen stor erfarenhet av att meka, och jag inser att projektet jag tar mig för nu hade varit att ta mig vatten över huvudet om syftet hade varit att genomföra det framgångsrikt (se Confidence vs Competence-kurvan), men mitt HUVUDSYFTE är inte att "lyckas", utan mitt HUVUDSYFTE är att lära mig. Lyckas jag inte gör det ingenting, utan erfarenheten är vad jag är ute efter.
  2. Pengar och tid har jag ordnat. Nu vill jag investera dem i kunskap och praktisk erfarenhet.
  3. Ifall jag misslyckas (vilket jag räknar med, men hoppas att jag inte gör) så har jag en fullt fungerande motor att sätta i min motorcykel, vilket min bror som är mekaniker erbjudit sig att göra åt mig, så jag kan inte förstöra någonting annat än mitt projekt.
Projektet
Med det sagt, jag har en Suzuki GSXR-750 J -88 med en trasig motor (se längre ner). Vad jag vill göra är att försöka renovera den. Jag ska plocka ner den i sina beståndsdelar, byta alla lager och packningar, eventuella trasiga delar, göra rent etc, försöka sätta ihop den igen och hoppas att den fungerar.

Problemställning
Motorn startar och går, men den låter såhär:

Kan nån hjälpa mig identifiera:
  1. Orsaken till att den låter såhär?
  2. Vad ska jag leta efter när jag tagit isär motorn?
  3. Kan jag ha turen att det bara är packningar och lager, eller är det troligt att det är ventilsallad / att toppen är förstörd?

Jag tänker mig att jag uppdaterar den här tråden med mina frågeställningar allt eftersom, men alla konstruktiva tips är välkomna! =)

Tack för er tid!

Bästa hälsningar,
dim
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Missljudet, att det låter som en luftläcka menar du? Har du kollat så att stiften sitter i som dom ska?
Annars kan det vara en packning eller nåt ännu värre. Har aldrig hört en motor med ventlisallad så kan inte ge tips på de, men kan tänka mig att det skulle låta betydligt värre än så, men det är bara en gissning..
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag skulle börja med att kolla över avgassystemet efter läckor ,grenrörspackning,skarvar osv.

Håll för utblåset och kolla vad som händer.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag kanske felaktigt utgår från att du är ung, i så fall kan du bortse från följande meddelande.

Tack för att respekterar det skrivna språket.
 

dimtmp

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R750J
Tackar! Börjar med att kolla det. Tänkte ändå byta grenrörspackningen, så vore trevligt om det kunde lösa saker =) En sak jag kanske bör komplettera med att säga är att jag aldrig upplevde någon smäll eller någonting, utan jag märkte efterhand att den började låta mer och mer som en ångbåt snarare än en sporthoj, och den började tappa effekt ordentligt. Sedan dess har jag låtit den stå och tänkte ta mig för den nu =)
 

dimtmp

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R750J
Jag är 23 ^^ Tackar för komplimangen. Är själv något av en grammatiknazist!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag är 23 ^^ Tackar för komplimangen. Är själv något av en grammatiknazist!

Trevligt med folk som skriver bra =).

Men då kanske jag borde förvarna dig genom att säga att jag som är lite "lätt" tekniskt lagd har lite svårt att formulera mig i skrift :)

Om jag skulle hjälpa dig dvs, vilket jag gärna gör.

------------------

Nu har jag lyssnat.

Hör inte några direkta jättefel med hojen.
Det låter som om någon luftslang är loss på förgasarsidan av motorn och kanske att den behöver justera några ventiler.

Tycker inte den låter så farligt alls.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Spontant:

Du har grymt hög tomgång låter det som (se över förgasare / tomgångsskruv).

"Pysljudet" är med största sannolikhet en läckande avgaspackning så jag skulle börja där men se även över insugsgummin.

Drar det tjuvluft så höjer det även tomgången vilket skulle förklara mitt första intryck.
 

dimtmp

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R750J
Men då kanske jag borde förvarna dig genom att säga att jag som är lite "lätt" tekniskt lagd har lite svårt att formulera mig i skrift :)
Gör absolut ingenting! Tycker att du skriver bra, jag =) Det viktiga är att man är konstruktiv. Som du noterar i mitt "förord" var jag ganska rädd om att få kommentarer om att jag är dum i huvudet som försöker, men det har jag ju absolut inte fått =) Vill lära mig så jag kan bli duktig i framtiden!

Nu har jag lyssnat.

Hör inte några direkta jättefel med hojen.
Det låter som om någon luftslang är loss på förgasarsidan av motorn och kanske att den behöver justera några ventiler.

Tycker inte den låter så farligt alls.
Åh, okej! Ja, det vore ju ännu bättre! Ska se till att kolla det innan jag börjar plocka ner grejerna. Funkar den bra är det ju bättre att jag letar upp en annan motor att öva på!

Återkommer med uppdatering!
 

dimtmp

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R750J
Spontant:

Du har grymt hög tomgång låter det som (se över förgasare / tomgångsskruv).

"Pysljudet" är med största sannolikhet en läckande avgaspackning så jag skulle börja där men se även över insugsgummin.

Drar det tjuvluft så höjer det även tomgången vilket skulle förklara mitt första intryck.

Okej, grymt. Kanske beror på luftslangen som Nikel nämnde. Jätteskönt att få konsekventa diagnoser. Ska absolut kolla det! Funderar på ventilställningen. Vill gärna prova, men är ju medveten om att det är en sådan grej som man inte bör försöka sig på som första "riktiga" mek-grej. Ska kika lite på det dock, se vad jag får ut.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du får nog vara beredd på att du får väldigt mycket tips, och ganska många olika med.

Det är väldigt svårt att höra vad som är fel på en motor via en film då kameran nästan alltid förstärker ljud som de mänskliga örat inte hör i normala fall.

Även om motorn är i normalt skick så är det ju inget som hindrar dig från att renovera den till nyskick.
Bara du tar det bit för bit så du inte tröttnar eller skruvar bort dig vilket kan vara lätt, även för ett proffs.


-----

För att kolla om du har läckage på Vakuumsidan av motorn (Förgasarna) så skruva ner tomgången ordentligt och sedan sprutar du startgas runt förgasarna.
Motorn ändrar gång om den suger in sig startgasen.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej, kul att du vågar att lära dig :tummenupp

I din situation är den bästa investeringen du kan göra att köpa/skaffa en servicemanual till hojjen du ska reparera. Finns säkert att ladda ner från webben.. Där står den information du behöver veta om hojjen.
Toleranser, mått, inställningar, serviceinfo, reparationsinfo, data om hojjen mm mm. Det är även bilder till texten i manualen.
För att ex justera ventilerna är det "bara" att följa texten och titta på bilderna.
Självklart är det bra om man har en grundlägande kunskap i ämnet och kompletterar med informationen i servicemanualen.
Texten är på engelska vilket kan vara krångligt men du lär dig mycket på det också.
Facktekniska ord är bra att kunna även på andra språk, kanske speciellt på engelska.

Lycka till med projektet :)
 

dimtmp

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R750J
Du får nog vara beredd på att du får väldigt mycket tips, och ganska många olika med.

Det är väldigt svårt att höra vad som är fel på en motor via en film då kameran nästan alltid förstärker ljud som de mänskliga örat inte hör i normala fall.

Även om motorn är i normalt skick så är det ju inget som hindrar dig från att renovera den till nyskick.
Bara du tar det bit för bit så du inte tröttnar eller skruvar bort dig vilket kan vara lätt, även för ett proffs.


-----

För att kolla om du har läckage på Vakuumsidan av motorn (Förgasarna) så skruva ner tomgången ordentligt och sedan sprutar du startgas runt förgasarna.
Motorn ändrar gång om den suger in sig startgasen.

Ja, men hellre för många än för få! =) Tack för tipsen. Ska ner på Biltema och tjacka lite startgas då, så kan jag börja felsöka där!

Hej, kul att du vågar att lära dig :tummenupp

I din situation är den bästa investeringen du kan göra att köpa/skaffa en servicemanual till hojjen du ska reparera. Finns säkert att ladda ner från webben.. Där står den information du behöver veta om hojjen.
Toleranser, mått, inställningar, serviceinfo, reparationsinfo, data om hojjen mm mm. Det är även bilder till texten i manualen.
För att ex justera ventilerna är det "bara" att följa texten och titta på bilderna.
Självklart är det bra om man har en grundlägande kunskap i ämnet och kompletterar med informationen i servicemanualen.
Texten är på engelska vilket kan vara krångligt men du lär dig mycket på det också.
Facktekniska ord är bra att kunna även på andra språk, kanske speciellt på engelska.

Lycka till med projektet :)

Tack mannen! Det är ett stort projekt, men jag har velat väldigt länge och har ordnat det för mig, så hoppas det ska gå bra. Har ordnat en schysst servicemanual också i pärm. Väldigt svårt att se bilderna (det är originalmanualen, men utskriven), men jag borde kunna lösa det tror jag. Annars får jag gräva lite till =)

Okej, bra! Då ska jag prova att ställa ventilerna. Är ju ventilslammer, men har varit rädd att det är sallad på den punkten, haha... Men jag får se. De kostar ju ändå bara 250kr/st på cmsnl.com. Toppen skulle ju vara större problem då.

Riktigt taggad nu! Och verkligen kul att höra att folk är positiva! Ska se till att försöka ordna denna motorn i bra skick!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är det ventilsallad så går sällan motorn Alternativt går apadåligt med stenkrossljud.
Brända ventiler gör att den inte går alls på den cylindern.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top