Hej alla!
Jag hade tänkt ta mig för ett projekt i utbildningssyfte och tänkte se om det finns hjälp att finna här =)
Förord
Innan jag börjar med själva problemställningen vill jag göra ett par konstateranden:
Med det sagt, jag har en Suzuki GSXR-750 J -88 med en trasig motor (se längre ner). Vad jag vill göra är att försöka renovera den. Jag ska plocka ner den i sina beståndsdelar, byta alla lager och packningar, eventuella trasiga delar, göra rent etc, försöka sätta ihop den igen och hoppas att den fungerar.
Problemställning
Motorn startar och går, men den låter såhär:
Kan nån hjälpa mig identifiera:
Jag tänker mig att jag uppdaterar den här tråden med mina frågeställningar allt eftersom, men alla konstruktiva tips är välkomna! =)
Tack för er tid!
Bästa hälsningar,
dim
Jag hade tänkt ta mig för ett projekt i utbildningssyfte och tänkte se om det finns hjälp att finna här =)
Förord
Innan jag börjar med själva problemställningen vill jag göra ett par konstateranden:
- Jag har ingen stor erfarenhet av att meka, och jag inser att projektet jag tar mig för nu hade varit att ta mig vatten över huvudet om syftet hade varit att genomföra det framgångsrikt (se Confidence vs Competence-kurvan), men mitt HUVUDSYFTE är inte att "lyckas", utan mitt HUVUDSYFTE är att lära mig. Lyckas jag inte gör det ingenting, utan erfarenheten är vad jag är ute efter.
- Pengar och tid har jag ordnat. Nu vill jag investera dem i kunskap och praktisk erfarenhet.
- Ifall jag misslyckas (vilket jag räknar med, men hoppas att jag inte gör) så har jag en fullt fungerande motor att sätta i min motorcykel, vilket min bror som är mekaniker erbjudit sig att göra åt mig, så jag kan inte förstöra någonting annat än mitt projekt.
Med det sagt, jag har en Suzuki GSXR-750 J -88 med en trasig motor (se längre ner). Vad jag vill göra är att försöka renovera den. Jag ska plocka ner den i sina beståndsdelar, byta alla lager och packningar, eventuella trasiga delar, göra rent etc, försöka sätta ihop den igen och hoppas att den fungerar.
Problemställning
Motorn startar och går, men den låter såhär:
Kan nån hjälpa mig identifiera:
- Orsaken till att den låter såhär?
- Vad ska jag leta efter när jag tagit isär motorn?
- Kan jag ha turen att det bara är packningar och lager, eller är det troligt att det är ventilsallad / att toppen är förstörd?
Jag tänker mig att jag uppdaterar den här tråden med mina frågeställningar allt eftersom, men alla konstruktiva tips är välkomna! =)
Tack för er tid!
Bästa hälsningar,
dim