Hjälp med lite el...

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Nu har jag varit hemma i garaget och provat och mätt lite. Fick inte fram något vättigt när jag skulle spänningsmäta, multimetern bara "blippade" så att det inte gick att läsa av. Jag misstänker att det är tändstiftet som stör ut multimetern eller var det kanske för att mätaren var inställd på likström. Får mäta mer imorgon..

Provade sedan med en 12v lampa och lyckades få den att lysa mha två av sladdarna (svart och röd) men den gula fick jag inte ut något av. Tycker det var konstigt att lampan lös när jag använde den svarta och röda, det talar ju för att jag hittat + och -, men vad är då den gula för något?
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Vad man bör ha i åtanke är att just på en endurohoj brukar det ha varit div klåpare och kopplat så man kan inte alls lita på att kopplingsschema och färger stämmer!

I normala fall är gul kabel matande kabel från generatorn (växelström).

Vad som jag blir lite nyfiken på här är om bakljus/bromsljus fungerar och vad är det för färger på kablarna som går till/från brytare på bakbromsen resp. till själva baklampan som lyser konstant. (Är ju en lampa med två glödtrådar)

Kollade på ett elschema från 426:a -01 och på den går det en matning till styret. på styret sitter en brytare som slår av/på fram och bakljus. Dvs. 3 kablar en matning direkt från generatorn, en kabel som förbinder fram och bakljus, samt en jord.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Honken skrev:
Vad man bör ha i åtanke är att just på en endurohoj brukar det ha varit div klåpare och kopplat så man kan inte alls lita på att kopplingsschema och färger stämmer!

I normala fall är gul kabel matande kabel från generatorn (växelström).

Vad som jag blir lite nyfiken på här är om bakljus/bromsljus fungerar och vad är det för färger på kablarna som går till/från brytare på bakbromsen resp. till själva baklampan som lyser konstant. (Är ju en lampa med två glödtrådar)

Kollade på ett elschema från 426:a -01 och på den går det en matning till styret. på styret sitter en brytare som slår av/på fram och bakljus. Dvs. 3 kablar en matning direkt från generatorn, en kabel som förbinder fram och bakljus, samt en jord.

Ok, då kanske den gula sladden (som jag inte hittade någon funktion i) försörjer bakljuset med ström. Får nog kolla lite mera nogrant var sladdarna går.. Som du säger så byter kablarna färg på några ställen vilket gör det svårt att följa vissa kretsar. Jag har fokuserat på framljuset idag, men provade även lite på bakljuset och fick efter några snabba test bara den ena tråden i lampan att lysa. Kanske är det den mystiska gula sladden framifrån som måste kopplas in.. Ska kolla färgen på de bakre tåtarna imorgon... Tack sålänge:tummenupp

Fasen vad man har lärt sig mycket om el idag. Har inte läst om el sedan NO:n i högstadiet. Det är ju riktigt kul att felsöka och hitta rätt i elsystemet. Så kallat problembasserat lärande :banana
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
ola_sandin skrev:
Ska dra lite el på min enduro. Där sitter redan lite sladdar som är ihopbuntade, då förra ägaren inte använt ljusena. Har varit ute i garaget och hittat tre st sladdar som går framåt. Tror mig ha hittat + och - genom att få 0 resstens på multimetern. Provade även att starta motorn och fick då ett jäkla blippande på voltmätaren, men vad är då den tredje sladden för något? jord:confused:

Hur ska jag koppla för att kunna ha både helljus och halvljus?
enligt vad jag har lärt mig ska man aldrig ohm-mäta (resistans) vid påslagen spänning. Alltså i detta fall då motorn är igång. Har du en dålig multimeter kan du kortsluta kretsen och det kan resultera i haveri på både hoj och multimeter.
//AnKa
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
J_Park skrev:
enligt vad jag har lärt mig ska man aldrig ohm-mäta (resistans) vid påslagen spänning. Alltså i detta fall då motorn är igång. Har du en dålig multimeter kan du kortsluta kretsen och det kan resultera i haveri på både hoj och multimeter.
//AnKa


Nej det vet jag, har bara resistansmätt när hojen var avstängd. Men tack ändå.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Nu har jag nog snart löst problemet.
Var ute i garaget idag och synade alla sladdar och kopplingar i elsystemet lite nogrannare. Lyckades få fart på framljuset mha röd (+) och svart (-) sladd. Den gula sladden ledde bak till bakljuset, så den är alltså till för att försörja bakljuset med ström. Lyckades bara få bakljuset att lysa, men inte bromsljuset. Efter lite nogrannare felsökning så hittade jag glappkontakt i lamphållaren så imorgon ska jag prova igen och se om jag får fart i bromsljuset också... Något jag inte lyckas med är att få några bra värden på multimetern när jag spänningsmäter, det bara blippar en massa. Är det växelström eller likström i en enduro och vad borde spänningsvärdena ligga på?
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
ola_sandin skrev:
Nu har jag nog snart löst problemet.
Var ute i garaget idag och synade alla sladdar och kopplingar i elsystemet lite nogrannare. Lyckades få fart på framljuset mha röd (+) och svart (-) sladd. Den gula sladden ledde bak till bakljuset, så den är alltså till för att försörja bakljuset med ström. Lyckades bara få bakljuset att lysa, men inte bromsljuset. Efter lite nogrannare felsökning så hittade jag glappkontakt i lamphållaren så imorgon ska jag prova igen och se om jag får fart i bromsljuset också... Något jag inte lyckas med är att få några bra värden på multimetern när jag spänningsmäter, det bara blippar en massa. Är det växelström eller likström i en enduro och vad borde spänningsvärdena ligga på?

Det är växelström. Spänningen borde ligga nånstans mellan 10 och 15 v beroende på varvtal. Som sagt tidigare kan det vara lite svårt att mäta fram spänningarna med en vanlig multimeter då generatorn ger en allt annat än snygg växelströmsvåg.

Om du ska få bromsljuset och funka bör du titta lite på kontakten vid pedalen och se var dom tåtarna tar vägen (för på handbromsen har du knappast nån brytare va?). En ska ju till "bromsljustråden" på baklampan och den andra ska på samma kabel som matar baklyset med spänning.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
I regel är det ingen egen tråd till bromsljuset utan man får splitta tråden till bakljuset ,-dra ner den ena via kontakten vid bromscylinder och sedan upp till bromsljuset igen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top