Hjälp med lite rörfrågor...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Håller på och bygger ett badrum och måste plugga 4st elementrör men det går inte att göra under golv men de kommer sitta dolda under badkar samt torkskåp.
Det är alltså någon form av stålrörskoppling jag behöver, med ändplugg på.
Jag har hittat det som bilderna visar, är jag rätt ute då eller? Yttermått på rören är ca 16mm, vilken dimension ska jag ha enligt listan?
Vad heter "locken" till dessa så jag vet vad jag behöver komplettera med?

Och nej, rörmokare är inte intressant att tillkalla då de tar för mycket tid och dårarna här i stan tar betalt för att åka ut två man varav en står och glor och sen tar de även betalt för typ 5 resor eller dylikt :gnissla

Edit/ Länk till Sveriges bästa rördels-firma, det fanns även med invändig gänga men det kvittar väl vilken jag tar så länge det är rätt dimension...

Bifogat

• stålrörskoppling.jpg
    stålrörskoppling.jpg
    6.7 KB · Visningar: 348
  • storlekar.jpg
    storlekar.jpg
    10 KB · Visningar: 186
Kolla om röret är 15mm eller 16mm... Är inte rörkrökare men vill minnas att man bytte rörstandard med 1mm pga någon byggnormsanpassning. Väldigt irriterande att åka och köpa 16mm så är det 15mm......

Tror faktiskt att det gäller kopparrör, där stämmer det att man bytte från 16 till 15.
Stålrör TROR jag har samma dimensioner än, är dock inte helt hundra.
Det jävliga är att det står ju bara dimension på gängorna, ska man tolka det som att det är samma dimension in på rören då eller :va

Om jag nu har hittat rätt kopplingar samt huvar till dessa så är slutnotan på under 500:-. Det är vad EN skulle ha kostat på Comfortbutiken :brinnerup
Men som sagt så behöver jag hjälp med att ta reda på om det är rätt grejjer eller ej...

Edit/ Dessa huvar med 15-gänga bör passa kopplingen, frågan är vilken koppling som passar mina rör...

Bifogat

• huv.jpg
    huv.jpg
    29.9 KB · Visningar: 321
Last edited:
Har du redan demonterat radiatorerna?
Till 90% så har du tvårörsystem och då går det bra att bara plugga rören.
Men om du har ett-rörsystem så måste du montera förbigångskoppel
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=793
Är det stål eller kopparrör?

Har du någon bild?

edit: skrapa på rören så ser du vad det är för färg
Tänk på att inte bygga in kopplingarna... inte roligt när trycket i värmesystemet börjar sjunka om du ska leta läckan.

Last edited:
Det smidigaste är att försöka hitta SuperBlue insattser för vanliga Klämringskopplingar. Betydligt smidigare än Unifixer som du har på bilden.
16mm känns ju jävligt 3/8" och då ska du ha fatt på klämringskoppling för 18mm kopparrör samt en Superblueinsatts för just 3/8" rör. Sen monterar du dit en propp i andra ändan på kopplingen och allt e frid och fröjd i Svedala.
Edit: http://www.vatette.se/econtent/files/99/VATETTE-stal_B4.pdf

Last edited:
Det smidigaste är att försöka hitta SuperBlue insattser för vanliga Klämringskopplingar. Betydligt smidigare än Unifixer som du har på bilden.
16mm känns ju jävligt 3/8" och då ska du ha fatt på klämringskoppling för 18mm kopparrör samt en Superblueinsatts för just 3/8" rör. Sen monterar du dit en propp i andra ändan på kopplingen och allt e frid och fröjd i Svedala.

Jo men då lär man köpa VSH eller VA delar och rätt Beulco ring.
Det är ju olika mellan vsh och va vill jag minnas =/

Edit: såg att du länkade till Va:s egna ringar vilket förenklar det ännu mer :tummenupp

Last edited:
Som sagt, kopplingarna ska inte byggas in. Jag är ganska så övertygad om att det är ett 2-rörssystem. Ett element *jag får säga så, jag är inte rörkrökare :D * är demonterat och avstängt men det andra ville inte hålla tätt av nån jävla anledning...
Stålrör är det, vanligt med kopparrör till element?
Förbigångskoppel som du har länkat till är samma som jag länkar till, tänkte använda 4st sådana med huv på som avstängning, inte bra eller?

Superblue såg ju smidigt ut men vart hittar jag sånt? Funkar det inte med de jag visar i översta inlägget? Vill bara veta vilken jävla dimension det är på inröret, det står ju bara dimension på gängan men det följer väl antagligen röret men hur?

Visst kan du använda dom kopplingarna du länkade till. Du ska ha kopplingar som passar till 3/8" rör. Dom e ca 17mm utvändigt och nämndes som "10" på länken.:tummenupp

Visst kan du använda dom kopplingarna du länkade till. Du ska ha kopplingar som passar till 3/8" rör. Dom e ca 17mm utvändigt och nämndes som "10" på länken.:tummenupp

Alltså den första i raden av alla 7 olika dimensioner? "Gänga utvändig 10", hur vet man att det kopplar ihop med 3/8"?
Isåfall, vad är det för dimension på nästa i ordningen så att säga?
Och sen passande huvar till dessa är beställningsnummer 4178 och 4396 på själva kopplingen?
Och eftersom det ligger packning i så behövs inget annat? Det är väl iofs inte så dumt att lina det hela ändå misstänker jag...

Vad skulle man göra utan sporthoj.com? Gå till butik och bli ruinerad antar jag är första alternativet...

Som sagt, kopplingarna ska inte byggas in. Jag är ganska så övertygad om att det är ett 2-rörssystem. Ett element *jag får säga så, jag är inte rörkrökare :D * är demonterat och avstängt men det andra ville inte hålla tätt av nån jävla anledning...
Stålrör är det, vanligt med kopparrör till element?
Förbigångskoppel som du har länkat till är samma som jag länkar till, tänkte använda 4st sådana med huv på som avstängning, inte bra eller?

Superblue såg ju smidigt ut men vart hittar jag sånt? Funkar det inte med de jag visar i översta inlägget? Vill bara veta vilken jävla dimension det är på inröret, det står ju bara dimension på gängan men det följer väl antagligen röret men hur?

Ja det är vanligt med koppar på värmen.
förbigången ser ut såhär...
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=688
länkade helt fel.

Ja dimensioner är ett mörker...

DN10 utvändigt mått 17,2mm kallas även 3/8
Dn15 utvändigt mått 21,3mm kallas 1/2"

Hemsidan kan inte skryta över bra information...

Om jag som rörmokare skulle proppa rören skulle jag göra följande
Köpa VSH klämringskopplingar 18xG15 alltså 15mm gänga på ena sidan och klämring i ena. byta ut original klämringen mot en Super blue klämring.
VSH kopplingen kostar ca 80kr+moms och super blue konana ca 30kr+moms Det är alltså listpris men vid personalköpt så kan man få 40-50% rabatt.
Känner du ingen som kan ha ett konto på ex Ahsell, Dahl eller någon annan rör-grossist?

Edit: inser att jag förmodligen bara rör till det...
Gör såhär... Köpt det du tänkte alltså kopplingen som hade utv mått 15mm samt huven med packning storlek 15. Som jag förstår det så borde det passa.
misstänker att man är lite yrkesskadad :)

Last edited:
Edit: inser att jag förmodligen bara rör till det...
Gör såhär... Köpt det du tänkte alltså kopplingen som hade utv mått 15mm samt huven med packning storlek 15. Som jag förstår det så borde det passa.
misstänker att man är lite yrkesskadad :)

Haha, antagligen :D Jag var ner till en lokal VVS-butik idag och kollade vad de hade, enligt honom så skulle jag ha den som hette 10 utvändig gänga när han fick måttet på mitt rör :va

Nåja, han hade inte tillräckligt många så jag tackade för mig och beställde via Rinkabyrör ändå, det blev ju snuskigt mycket billigare ändå så är det fel kan jag ändå köpa nästa dimension och ändå ha gått plus :)
Nu är det iofs inte jag som betalar men ändå...
Köpte även huvar till detta, 10 även dessa. Ska bli kul att se om han hade rätt gubbfan, det såg korrekt ut den han visade mig och han menade envist att den hette 10 utvändig gänga eller nåt sånt...

Sen får jag återkomma om det är 1-rörssystem, då lär det bli kallt på de andra elementen :crash

Haha, antagligen :D Jag var ner till en lokal VVS-butik idag och kollade vad de hade, enligt honom så skulle jag ha den som hette 10 utvändig gänga när han fick måttet på mitt rör :va

Nåja, han hade inte tillräckligt många så jag tackade för mig och beställde via Rinkabyrör ändå, det blev ju snuskigt mycket billigare ändå så är det fel kan jag ändå köpa nästa dimension och ändå ha gått plus :)
Köpte även huvar till detta, 10 även dessa. Ska bli kul att se om han hade rätt gubbfan, det såg korrekt ut den han visade mig och han menade envist att den hette 10 utvändig gänga eller nåt sånt...

Sen får jag återkomma om det är 1-rörssystem, då lär det bli kallt på de andra elementen :crash

3/8 är dim10 så visst hade försäljaren rätt. Tänk på att inte dra på huvarna för hårt sedan, kan spricka! Det är fiberpackning i dom så du behöver inte dra åt hårt för att dom ska hålla tätt.

Förvirrad... jag vet inte om jag jobbat för mycket men såhär ska det givetvis vara :huvet

Kopplingen som du beställde är alltså 17,2 x R10 Vilket är helt rätt.. tur att du inte tog mitt förra tips :näsblod
Behöver du förbigångsrör så skicka ett pm så ska vi lösa det :tummenupp

Hörrö du, det var rörigt värre det här. Höhö. Alltså fattarú, rörigt?! Haha! :D

Eller alltså.. ja.. nej...

God natt.

3/8 är dim10 så visst hade försäljaren rätt. Tänk på att inte dra på huvarna för hårt sedan, kan spricka! Det är fiberpackning i dom så du behöver inte dra åt hårt för att dom ska hålla tätt.

Precis fiber eller gummi. skadar inte att lina gängen om du har det :tummenupp
Lycka till!

Tack för alla tips, vem fan behöver anlita en rörkrökare när man är medlem på sporthoj.com?

En annan rolig grej med detta badrum är att det gamla gjutjärnsröret till golvbrunnarna var ju ett rent helvete att få loss. Försökte få bort den gamla grodan ur 83-röret som kom ur golv, värmde för att få bort allt tenn mm. Efter en timmes slit så sprack hela jävla skon ändå för mig :mad:
Jaha, bila upp golvet hela vägen ner till nästa sko för att lägga i en sån där "gumminippel" för att övergå till 75-plaströr sen.
Men ICKE! Ägaren till badrummet hade varit så fiffig när jag kom tillbaka imorse att han hade bankat in ett 75-rör rätt in i det som var kvar av skon och böjen upp ur golv, och det satt som berget. En halv tub silikon senare så gjöt jag igen golvet med de nya rören på plats.

Som sagt, jag är inte rörmokare :D

Edit/ Ägaren till badrummet får själv ta på sig eventuella läckage, han har jobbat som rörmokare i England och där är det vanligt att man gör så här sa han :näsblod

Edit/ Ägaren till badrummet får själv ta på sig eventuella läckage, han har jobbat som rörmokare i England och där är det vanligt att man gör så här sa han :näsblod

Där är det också vanligt att man drar rören på utsidan för att de skall vara lättbytta när det strular....:D

Där är det också vanligt att man drar rören på utsidan för att de skall vara lättbytta när det strular....:D

Ahh, det var DÄRFÖR han ville ha avloppstammarna OVAN golv och inte under. Jag tyckte att det skulle bli så jobbigt att snubbla över dem hela tiden så jag bilade upp golvet och la ner dem en bit. Nu kommer han bli sur...

En annan rolig grej var att han har ett gammalt hus=gamla rörstandard här och där. Han skulle koppla på en T-koppling 15x15x15 på en förminskning från 20, det gick ju bra ända tills han upptäckte att ett rör var 16 istället för 15. Så istället för att sätta en förminskning från 16 till 15 så värmde och bankade han på 16-röret tills det passade i 15-kopplingen :D
När han berättade det så flinade han bara, och konstaterade än en gång att det är så här man gör i England. Jag kontrade då med att säga att de även har heltäckningsmatta på muggen...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick