Hjälp med matematik

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
Skalman skrev:
Så här löste jag uppgiften med "trial and error" i excel.

I A-kolumnen finns hela tiden talet som ska faktoriseras (6098....osv).
I B-kolumnen finns alla udda tal, 1, 3, 5, 7, osv...
I C finns A/B med 10 decimalers noggrannhet.
I D finns decimaldelen av C med 10 decimalers noggrannhet.
I E finns D*1E+10 för att få ett heltal av decimalerna (ser nu att detta var ett onödigt steg)
I F finns 1/E dvs ett mkt litet tal. Men när E=0 för man DIVISION/0 ERROR.

Det blir alltså division/0 när C är ett tal som slutar på ,000 000 000 0

Sen är det bara att leta....DIV/0 error är mycket lätt att hitta (den är vänsterjusterad men talen är högerjusterade) så man kan köra med PageDown för att scrolla så snabbt som möjligt. Så är det bara att stanna när det blinkar till något konstigt :)

snyggt jobbat, men jag började fundera över varför du inte hade med 2 i B-kolumnen? finns det inte risk för att du missar nån faktor med ditt sätt? .. jag antar att du egentligen skulle vilja ha primtal i B, det skulle ju snabba upp beräkningarna lite samt minska mängden data som man måste kolla igenom.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
tok_jocke skrev:
snyggt jobbat, men jag började fundera över varför du inte hade med 2 i B-kolumnen? finns det inte risk för att du missar nån faktor med ditt sätt? .. jag antar att du egentligen skulle vilja ha primtal i B, det skulle ju snabba upp beräkningarna lite samt minska mängden data som man måste kolla igenom.

Eftersom det 16-siffriga talet i ursprungsproblemet var udda kunde det inte finns en faktor 2. Och, ja, det är bara primtal man letar efter i B-kolumnen. Alla primtal är udda (utom just talet 2).

Edit: För det 16-siffriga talet fanns det endast 5 primtal: 3*3*13*1472657*4140923

Det blir ju bara division/0 om och endast om det hittade talet är jämt delbart med problemtalet. Och eftersom jag sökt igenom alla udda tal upp t.o.m.377000 måste både 1472657 och 4140923 vara primtal (4140923/377001 är ju mindre än 377001 och jag har därför redan kontrollerat att det inte går att faktorisera med detta)

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Om primtal

Att kontrollera om ett stort tal är ett primtal är inte jättesvårt. Dra roten ur talet, och kontrollera med alla udda tal upp t.o.m. närmast högre udda tal från resultatet. Om inget av dessa går jämnt upp är talet ett primtal.

Ex.

Är 12345 ett primtal?

sqrt(12345) = 111,108....

Dvs kontrollera om 12345 är jämnt delbart med 1,3,5....113. Detta ger att talet går jämnt upp endast i 3 och 5 (15 också, men 15 är ju produkten av 3 och 5). Dvs 12345 = 3*5*823.

Varför behöver jag inte kolla med t.ex.115? Därför att 12345/115 < 113 och jag har ju redan kontrollat alla udda tal to.m. 113.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
McB skrev:
Tja, dit de rätta koordinaterna pekar hittar man nog något, men koordinaterna på den där kartan är helt fel.
Ofan? Konstigt, skrev jag in fel?? Kan ju inte vänt på latt o long för då ligger det i havet öster om Afrika, hehe...

Är det långt ifrån? Är det rätt kordinater??

Lustigt om Microsoft Autoroute skulle slå så jäkla fel...

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
NSR_Martin skrev:
Ofan? Konstigt, skrev jag in fel?? Kan ju inte vänt på latt o long för då ligger det i havet öster om Afrika, hehe...

Är det långt ifrån? Är det rätt kordinater??

Lustigt om Microsoft Autoroute skulle slå så jäkla fel...

Det finns olika format på koordinater, även kallat kartdatum. Autoroute stödjer så vitt jag vet enbart decimala koordinater, men dessa är i WGS84.

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Det finns dessutom fyra stycken olika platser på jorden med samma koordinater om man anger på detta sätt.

Jag antar att McB ska ut på vattnet om han vill använda WGS84. Men är det inte väldigt många siffror (stor noggrannhet)?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln