HJälp med maxtor Hårddisk

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hämtade ut en ny hårddisk igår på posten, blev en maxtor 120gb 7200rpm för hutlösa 1250:- med frakt! Men jag blev så sur när jag inte hade nån plats kvar på min gamla 120gigare så jag inte ens kunde defragmentera skiten så jag beställde en till. I efterhand så ångrar jag att jag inte köpte en 200 istället för några hundringar mer :(

Nu till problemet: Jag byglade den till primary slave, monterade i den i burken, byglade den andra från cable select till primary master. Därefter drar jag igång partition magic 8.0 och formaterar och partionerar upp den till en systempartition (5gig) och resterande till en hel. Men den är ju på 120gb, ska det inte visas som 122880mb då? Det visades endast 117 580 eller nåt sånt direkt efter formatering av den nya maxtorn. Jag har varit med om att ibm's skithd's tappar cluster men den här är ju sprittans ny för sjutton! Köpte den från ett norskt företag så jag vill ju inte ringa supporten direkt :)
Nån kunnig som kan hjälpa mig? Tänkte installera xp på den nya och sen flytta över alla filmer och progs från den gamla till den nya och därefter formatera den gamla wd120'n. den nya är ju ide133 så den använder jag helst som primary sen eftersom den gamla är ide100 och söligare....

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Hmmm... Är inte kung på sånt här men har för mig att det skall vara så.
120GB är totala max teoretisk försäljningsargumentvärde, typ eller så..
Men du får bara ut något under det i verkligt utrymme...
Ungefär som min hoj, YZF600 på 599cc :rolleyes:
Det är vad jag alltid upplevt på mina diskar iaf.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
"Problemet" beror på att hårddisktillverkare inte räknar som alla andra!

disken är på 120000000000B vilket tillverkaren tycker är 120GB.

Egentligen är det ju bara 120000000000/1024^3 vilket ungefär är lika med 111. Windows kommer alltså ange storleken till runt 111GB vilket också är den faktiska storleken :fakta

Detta gäller för alla hårddiskar men i takt med att diskarna blir större märker man det tydligare.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
jag har en MAXTOR som heter 120Gb, men den är bara på 117 nånting.......

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
.::**::.
Dez skrev:
"Problemet" beror på att hårddisktillverkare inte räknar som alla andra!

disken är på 120000000000B vilket tillverkaren tycker är 120GB.

Egentligen är det ju bara 120000000000/1024^3 vilket ungefär är lika med 111. Windows kommer alltså ange storleken till runt 111GB vilket också är den faktiska storleken :fakta

Detta gäller för alla hårddiskar men i takt med att diskarna blir större märker man det tydligare.

Jag har 2 st maxtor 120 GB med 8 mb cache de är båda på
122 904 969 216 bytes = 114 GB :fakta :tummenupp :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är nog som dez säger, att man märker det först när man börjar komma upp i storlekarna.
Förbannade jävla tillverkarsvin!! :mad:
Här har man pluggat data i 3 år och lärt sig allt om cluster och sektorer och att 1kb är 1024bit, 1mb är 1024kb osv! Fan va trött man blir på dessa förbannade jävla skojare! Nu ska jag iaf ringa till norrbaggarna och förklara vad jag tycker och tänker om deras typtag! Ett ämne för plus kanske? :crash

BTW, någon som kan rekommendera ett billigt scsi-kort, och till det bra hd's som rymmer mycket? vill ju ha TB och inte GB :tummenupp

Edit/ min gamla wester digital är oxå på 120gb men ligger på 112gb och maxtorn mera, hur fan kan detta komma sig då? Den har inga trasiga cluster heller.... *förbryllad*

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...