Hjälp med MC-kläder och utrustning

Spiik7

Ny medlem
Gick med
15 May 2013
Hoj
Honda CBF125 2012
Tjena! Jag står i tankarna att köpa en Honda CBF 125 2012 (röd) ny vilket kommer bli min första motorcykel (mitt första fordon överhuvudtaget, har inte haft moped/cross eller nåt annat heller). Den ska användas till främst stadskörning men även att transportera mig ut till golfbanan ibland (ca 2 mil). Eftersom jag har absolut NOLL koll på sånt här, så ber jag er om hjälp nu när det är dags att köpa hjälm, skinnställ, bröst och rygg-skydd, skor, handskar, m.m.

Jag vill helst komma så billigt som möjligt undan, för jag tycker bara själva motorcykeln är ganska dyr, så därför kollar jag mest på begagnatmarknaden när det kommer till utrustning. Vilka märken och modeller kan ni tipsa om? Vad bör jag tänka (och inte tänka..) på? Sen har jag också en bra bit till närmsta motorcykelaffär, som dessutom är väldigt liten, så därför har jag egentligen ingen riktig möjlighet att åka ut och prova utrustningen, utan jag köper via internet. Därför undrar jag också vilken storlek på skinnstället som kan passa mig som är 182cm lång och väger 77kg? Senast jag var på den tidigare nämnda motorcykelaffären provade jag faktiskt två skinnjackor som båda hade storlek M, de kändes väl okej men kan nog bli tight om rygg och bröst-skydd också ska in. Har storlek 42-43 på vanliga skor, mina händer är 20 cm långa (mätt från längst ner på handflatan upp till fingerspetsen), och mitt huvud är 60-61cm (mätt runt pannan), på mina jeans brukar jag ha 30 i midjan och 32 i längd. Vilka storlekar ska jag ha?

Är den här hjälmen bra och prisvärd? http://shop.northbike.se/personlig-...lmar-agv/integral/product/129577-agv-grid-blk Även om inte den här hjälmen ser ut exakt som jag tänkt mig så var den ändå rätt snygg, vad har ni att säga om den?: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=70364

Tänker inte köpa hjälm begagnat om det inte är så att den är oanvänd, för man vet aldrig vad den har varit utsatt för. Men annars så kollar jag nog mest på Blocket osv.

Ge mig gärna tips och förslag. Hjälmen ska helst vara mattsvart och lite mer "stilren", inte se ut som någon flashig sporthjälm och heller ingen gubbhjälm. Skinnstället också lite mer åt det hållet. Helst svart eller kanske svart-vit. Så billigt som möjligt, men vill heller inte ha dåliga grejer!

Last edited:

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
Aprilia Shiver
Förlåt, men mattsvart hjälm är så jävla dumt. Snyggt kanske, men dumt.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Varför är det dumt ? Har alltid haft en mattsvart hjälm med och tyckt att den fungerar lika bra som vilken annan.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om M jacka sitter okej tror jag inte du behöver oroa dig för ryggskyddet mm, de är ju liksom sydda för att jackan ska sitta tight men ändå få in ett ryggskydd.
Skulle nog ändå rekommendera att du tar dig 10 mil till Lelles i Uppsala och shoppar allt. De har en stor "outlet"avdelning och massor av rea i vanliga avdelningarna. Var där igår och kolla nämligen. Då slipper du oroa dig för fel storlekar osv.

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
Aprilia Shiver
Varför är det dumt ? Har alltid haft en mattsvart hjälm med och tyckt att den fungerar lika bra som vilken annan.

Den spricker lättare och huvudet skadas. :rolleyes:

Nej, du förstår nog, en mattsvart hjälm är det som syns absolut sämst i trafiken. Man behöver absolut inte använda varselväst eller lysande gula hjälmar, men man har så mycket större möjligheter att upptäckas av en bilist om man inte väljer just mattsvart som hjälmfärg.

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Det jag reagerade på när jag köpte hjälm är den stora skillnaden i passform på de olika modellerna/märkena så köp inte en hjälm för att den är snygg, köp en som sitter bra.

Spiik7

Ny medlem
Gick med
15 May 2013
Hoj
Honda CBF125 2012
Ska man övningsköra med egen hoj eller är det bättre att köra körkortsskolans? Har aldrig kört hoj tidigare och är rädd att jag ska ramla osv.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Övingskör på skolan till en början iaf, riktigt trist att tappa en så pass ny hoj var och varannan dag :(

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...