Hjälp med minimoto köp 14E

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
SENSEI skrev:
Få se.. jag har kört med originalfotpinnarna fram tills nyligen. De är faktist ställbara. Du kan ställa dem så pass så att du har vurpat innan du fått ner pinnen i backen. Jag har samma kurvhastighet som det vätskekylda. Skillnade är att de accar ifrån i utgången av kurvan.

200 meter för att varvar ur???? lol Min varvar ur redan i halva långböjen på gokarthallen i Södertälje. Och toppar ca 55. Med drevning 6/64. Och det har fortfarande inte kostat mig mer än ca 3500 kr.

det där var en dålig jämförelse! om man vuutpar innan fotpinnen slår i är man inte så bra på att köra, så det kan man inte ha som jämförelse. kör man sakta kan man inte läga ner lika mycke som om man kör fort.
själv har jag lagt ner så mycke så fotpinnen tar i backen på den grc RSR:en jag hade, då får man hålla in knäna så mycke man kan & markfrigången mellan styret & marken är då ca 15 cm (tror att du har en markfrigång mellan styret & marken på 40 cm eller nått)

en annan sak är att man ska dreva efter vilken bana man kör på. då alla banor har olika skarpa kurvor & olika långa rakor, man väljer den drevning som pasa bäst mot banan, det blir lite ge o ta, men oftast så tjänar man på att ha bra acceleration, då det är fler kurvor än rakor

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
CarMan skrev:
det där var en dålig jämförelse! om man vuutpar innan fotpinnen slår i är man inte så bra på att köra, så det kan man inte ha som jämförelse. kör man sakta kan man inte läga ner lika mycke som om man kör fort.
själv har jag lagt ner så mycke så fotpinnen tar i backen på den grc RSR:en jag hade, då får man hålla in knäna så mycke man kan & markfrigången mellan styret & marken är då ca 15 cm (tror att du har en markfrigång mellan styret & marken på 40 cm eller nått)

en annan sak är att man ska dreva efter vilken bana man kör på. då alla banor har olika skarpa kurvor & olika långa rakor, man väljer den drevning som pasa bäst mot banan, det blir lite ge o ta, men oftast så tjänar man på att ha bra acceleration, då det är fler kurvor än rakor

jag har 14 cm i frigång mellan styre och mark innan fotpinnen e nere i marken, och då har ajg fotpinne så långt ut jag kan

Bild

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
CarMan skrev:

Snälla lilla vän. Jag har en fot på fotpinnen.. Den släpar i före fotpinnen. DVS lägger jag ner så pass mycket så att fotpinnen skulle kunna ta i marken så har jag redan klämt min klumpfot. Jag har 7cm mellan marken och styret när den står lutar mot fotpinnen...

Att du kan lägg ner mer i högre fart är ju självklart.. Jag skulle kunna förklara för dig det där med gyrokrafter.. Men är inte säker på att du skulle förstå.¨
Jag kör under hojsäsong en SUZUKI GSXR750. Jag har lång erfarenhet från bankörning med fullstor hoj. Tror inte du behöver förklara för mig hur man kör motorcykel.. spårval mm..

Du har uppenbarligen inte kört en luftkyld kina så Du har noll koll på vad du snackar om... Du har tydligen tittat på en som inte varit rätt injusterad för att den ska fungera bra.
Jag har kört GRC och Ja den är bättre. Du har bättre markfrigång. Den är smalare och du har framför allt en sittställning som i jmf med kinan är rena guldwingen... Men hojen är inte så KASS som du vill få den att verka..

40 cm är ju uppenbarligen en siffra du tagit ur luften. Du sitter altså och fantisierar....
Du kan hålla dig till din GRC och dina bilar. Dvs på minimoto.se och zatzy.com
Du kan ju återkomma när du skaffat dig en sporthoj.

Bifogat

• blandat 014.jpg
    blandat 014.jpg
    141.3 KB · Visningar: 82
Last edited:

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
men ni jämför inte med orginal fotpinnar !!!

oavset hur mycke ni flyttar orginalet så får man inte den markfrigången.

Vill bara fortsätta att vara tydlig med att jag inte i första hand jämför med RSR:en utan dom olika kina hojar som finns för runt 5000:-
dom behöver inte modda om fotpinnarna & dom behöver inte trimma.
alla dessa saker kostar pengar, det är derför jag tycker att 5000:- hojen är bättre, då den kommer "fördig" i slutändan har ni ju ialla falla lagt ut samma slantar för era.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
CarMan skrev:
men ni jämför inte med orginal fotpinnar !!!

oavset hur mycke ni flyttar orginalet så får man inte den markfrigången.

Vill bara fortsätta att vara tydlig med att jag inte i första hand jämför med RSR:en utan dom olika kina hojar som finns för runt 5000:-
dom behöver inte modda om fotpinnarna & dom behöver inte trimma.
alla dessa saker kostar pengar, det är derför jag tycker att 5000:- hojen är bättre, då den kommer "fördig" i slutändan har ni ju ialla falla lagt ut samma slantar för era.

Jag hade Samma nedläggningsvinkel med originalet om inte mer.
CarMan vad är det du inte förstår igentligen när jag säger att de är justerbara?
Jag har andra fotplattor på ja. Men de är monterade på den gml fotpinnen... Bolt-on så att säga.
Orginal: En på ca 10mm rundstav sitter svetsad tvärs över motorfästet. Detta sticker ut ca 6-7 cm på var sida om motorfästet.(obs detta tar int i marken) På denna rundstav sitter det en aluminium"hylsa" fastklämd från vilken fotpinnen är fäst i. Du kan altså justera orginalfotpinnarna 360 grader rund rundstaven.. Samt skjuta in dem ca 5 cm på vardera sida.

Eftersom du är så förbaskat negativ så får du väll komma förbi gokarthallen i södertälje någon söndag så får du själv se.
Herregud detta börjar ju bli patetiskt...

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
SENSEI skrev:
Jag hade Samma nedläggningsvinkel med originalet om inte mer.
CarMan vad är det du inte förstår igentligen när jag säger att de är justerbara?
Jag har andra fotplattor på ja. Men de är monterade på den gml fotpinnen... Bolt-on så att säga.
Orginal: En på ca 10mm rundstav sitter svetsad tvärs över motorfästet. Detta sticker ut ca 6-7 cm på var sida om motorfästet.(obs detta tar int i marken) På denna rundstav sitter det en aluminium"hylsa" fastklämd från vilken fotpinnen är fäst i. Du kan altså justera orginalfotpinnarna 360 grader rund rundstaven.. Samt skjuta in dem ca 5 cm på vardera sida.

Eftersom du är så förbaskat negativ så får du väll komma förbi gokarthallen i södertälje någon söndag så får du själv se.
Herregud detta börjar ju bli patetiskt...

dom hojar jag sett live har fotpinnen plaserad lägre än centrum på hjulen, oavsett hur man justerar forpinnen + att fotpinnen är nästan 15 cm lång = den går lätt att andvända som stöd

Dom kina hopjar jag pratar om har fotpinnarna över hjulets centrum & är 6-7 cm långa.

jag vet många som plockat bort fotpinnarna för att kunna åka inomhus & set fins spaltmeter att läsa om alla modifieringar som man kan göra för att få dit mått att ha foten på.

varför har ni själva inte kvar orginal fotpinnarna?

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
svampe skrev:
Mina sitter kvar, ca 7cm markfrigång.

vi mäter troligtvis inte på samma sätt, eller så har dom bygt om 14e på något vis?

det är den heär skilnaden jag pratar om, svårt att se på bild, men lätt att se o känna i verkligheten.

R6BLACK.JPG

6.jpg

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
CarMan skrev:
vi mäter troligtvis inte på samma sätt, eller så har dom bygt om 14e på något vis?

det är den heär skilnaden jag pratar om, svårt att se på bild, men lätt att se o känna i verkligheten.

varför jag anv moddade fotpinnar är för att den ser lite ballare ut.
skillnaden på bilden är att fotpinanrna är monterade högre upp än på em 14e modell.
fotpinnar på 14e kan justeras in som Sensei säger.
Men trots mina nya pinnar så skrapar foten i före i marken i en kurva, oftast hälen och detta gör att att baken luft upp och jag tappar fästet och åker åt helvete :)

Last edited:

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Andreas_ace skrev:
varför jag anv moddade fotpinnar är för att den ser lite ballare ut.
skillnaden på bilden är att fotpinanrna är monterade högre upp än på em 14e modell.
fotpinnar på 14e kan justeras in som Sensei säger.
Men trots mina nya pinnar så skrapar foten i före i marken i en kurva, oftast hälen och detta gör att att baken luft upp och jag tappar fästet och åker åt helvete :)

viserligen kan man justera fotpinnen, men det är ju bara en liten bit. den står väll i mitten läget på bilderna & går att få upp 2 cm till.

(på riktigt så är väll fotpinnen justerbar framåt eller bakåt, men ni vrider runt plasten eller hur?
hur får ni loss plasten?)

förutom att dom sitter lågt så är dom för breda & då tar dom i backn ännu lättare.

om din häl tar i föra fotpinnen så sitter du fel, eller så är hojen felbyggd!

fot1.jpg

fot2.jpg

Måttet till marken är 10,5 på RSR:en, men jag vet inte det exakte måttet på dom olika kina hojarna i 5000:- klassen

lut.jpg

Last edited:

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
hitta några citat från ett annat forum, där dom vågar tala om vad dom tycker om sina hojar.

Charlie_bravo skrev:
Jag mätte precis på min 14E, det är (med rakt styre) nästan exakt 20 cm mellanrum... Någon som kan komma på ett bra alternativ till hur man kan fixa det här?

brumbrum skrev:
jag kör 14e och jag har kapat över halva fottpinnarna men dom tar endå i när jag kör med knät i backen.

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
CarMan skrev:
hitta några citat från ett annat forum, där dom vågar tala om vad dom tycker om sina hojar.

fotpinnen sitter längre ner på en 14e, det är anledningen till att pinnen går ner i backen före knät.

Jag tror att du uppfattar det som att man antignen höjer eller sänker fotpinnen, eller har jag fel?
När man justerar fotpinne så trycker man in pinnen längre in mot chassit, dvs man vrider inte upp den.

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Andreas_ace skrev:
fotpinnen sitter längre ner på en 14e, det är anledningen till att pinnen går ner i backen före knät.

Jag tror att du uppfattar det som att man antignen höjer eller sänker fotpinnen, eller har jag fel?
När man justerar fotpinne så trycker man in pinnen längre in mot chassit, dvs man vrider inte upp den.

jag trodde ni vred fotpinarna, trycker ni bar in dom alltså.
på din bild ser det inte ut som du har orginal, har du också bytt fotpinne?
din fotpinne sitter över föstaxeln för fotpinnen, den brukar sitta i samma höjd som axeln, fast fremför eller bakom.

svårt att se avstpndet mellan styret & golvet på din bild, är det verkligan bara 14cm?

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
CarMan skrev:
jag trodde ni vred fotpinarna, trycker ni bar in dom alltså.
på din bild ser det inte ut som du har orginal, har du också bytt fotpinne?
din fotpinne sitter över föstaxeln för fotpinnen, den brukar sitta i samma höjd som axeln, fast fremför eller bakom.

svårt att se avstpndet mellan styret & golvet på din bild, är det verkligan bara 14cm?

jag har inte orginal, dem är utbytta mot aluminium pinnar ( svensk tillverkade, hehe)
orginal fotpinanrna satt oxo över själva axeln.
jag har 14 cm mellan styre och golv, kan ta en bild lite senare och visa :)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Du kan vrida pinnen 360 grader runt sin axel.. Dvs du kan höja dem ca 2 cm om du vill.. Samt så kan du skjuta in dem med. Fotpinnarna är inte något problem om man gör rätt.

Jag har fortfarande orginalpinnarna på min Fast med monterade plattor istället för gummin. Samt så är de nya lite uppvinklade Vilket gör det lättare att hålla kvar foten. Är nämligen lite stel i foteleden efter en kraftig stukning.
CarMan om du tittar noga på bilden längst upp som du skickade så ser du att du kan skjuta in fotpinnen efter axeln.

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Hoj
R-etta och miniskroto
Jag har kapat mina originalfotpinnar till ungefär hälften...... när inte det räckte så slipade jag upp hålet (som ser ut som ett D) så att fotpinnen gick att vridas i högsta läge, bytte ut skruven så man kunde dra åt allt ordentligt.... Nu kan man köra med rätt schyssta nerlägg..... :tummenupp

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Wolfhound skrev:
Jag har kapat mina originalfotpinnar till ungefär hälften...... när inte det räckte så slipade jag upp hålet (som ser ut som ett D) så att fotpinnen gick att vridas i högsta läge, bytte ut skruven så man kunde dra åt allt ordentligt.... Nu kan man köra med rätt schyssta nerlägg..... :tummenupp

det är många bud, du är hitils den enda som vågar erkänna att orginal fotpinnarna suger.

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
CarMan skrev:
det är många bud, du är hitils den enda som vågar erkänna att orginal fotpinnarna suger.

Nädå.
Jag hade oxå en 14E (skruvad sving), motorn och fotpinnarna
sitter 70mm längre ner än på dem med svetsad sving.
Brorsan flyttade hela svingen neråt 50mm, jag sågade av hela mitt
motor-paket och svetsade fast skiten 50mm längre fram och 25mm
högre upp. Allt detta efter idogt justerande och sågande i original-pinnarna.
NU GÅR DET ATT SVÄNGA!!!
Vi var 13 st som 14E samtidigt, ALLA skrotade sina pinnar vid först körningen.

Däremot var det en kille som handlade sin på Hobbex.
Den var redan som min blev!

Alltså, det skiljer rätt mycket mellan modellerna.

Sen va det roligt nästan en månad.
Det fick bli en GRC istället :banana

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Ända modellen jag sett är den jag har...
Har visserligen inte jmf höjden på fotpinnarna mellan olika modeller..
Men jag kan lova att det har inte varit några problem med orginalpinnarna för min del... Mer än att fotgummina gled runt mm..

Kolla bilden, Dålig kvalitet jag vet... men det syns att det finns en del kvar innen fotpinnen är i.
Detta är svampe som håller på att köra in sin luftkina. Med orginalpinnar på.

Bifogat

• minisar 005.jpg
    minisar 005.jpg
    29 KB · Visningar: 59
Last edited:

Filip RR

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Koenig pro-mod lowboy
SENSEI skrev:
Ända modellen jag sett är den jag har...
Har visserligen inte jmf höjden på fotpinnarna mellan olika modeller..
Men jag kan lova att det har inte varit några problem med orginalpinnarna för min del... Mer än att fotgummina gled runt mm..
Och jag kör inte långsamt. (Med tanke på vad jag åker på då)

Kör man bara innomhus behövs det knappt någon effekt.
Ex: Är man riktigt överj-vlig på att köra, kanske man kan utnytja en
6,2 hp hoj på racehouse som är en stor inne-bana med rätt snabba
böjjar. Danne Olsson från Eslöv kör ifrån de flesta med det mesta,
kvittar fan om man har 15 hp trimhoj :huvet . (det har inte jag!)
Men kör man en lite kortare (tajtare) bana så räcker det faktiskt rätt hyfsat
en 14E, trimmad givetvis :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept