Hjälp med oljeläckage från skruv på R6'a

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Va på och skruvade på skruven på bilden nedan igår och när jag skruvade dit den så drog jag inte specielt hårt men tyckte att det kändes lite gängpaj och blev livrädd och vågade inte dra mer. Nu läcker det olja därifrån och jag hoppas verkligen att det bara ät nån o-ring som saknas så det inte är gängpaj.

Vet nån vad denna bult är till för? Och ska det sitta en o-ring där? Hur lätt är det att få gängpaj och OM det är det hur lagas det? Dyrt som satan?

//Jocke

Bifogat

• 20080408053 (Medium).jpg
    20080408053 (Medium).jpg
    65.9 KB · Visningar: 97
  • 20080408055 (Medium).jpg
    20080408055 (Medium).jpg
    56.6 KB · Visningar: 127
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hade du loss den av någon speciell anledning?

Om den inte verkar hålla fast något så skulle jag nog gissa att det är en anslutning för att mäta oljetrycket. På en gammal hoj jag hade läckte det därifrån, och där skulle inte sitta någon o-ring, men jag lyckades i alla fall täta med gängtejp.

Om gängerna är kass är det nog läge att låta någon verkstad fixa en insatsgänga. Kan iofs vara lite lurigt att greja med det på ett sånt ställe om man inte vet att man får ut alla spån sedan.

Får la se om nån annan har nåt bra att säga om det.

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Ok, tack. Det låter nästan osannolikt att det ska va gängpaj men OM det skulle va det, går det att fixa med loc-tight? Jag lär nog aldrig behöva ha bort den igen.

Anledningen till att jag fingrade på den var att jag skulle byta olja och va alldeles för snabb att skruva bort den innan jag kollat instruktionsboken och sett att oljepluggen satt längre ner.

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
læmna in næsta gång!

det blir inte gængpaj dær, utan det som kan hænda ær att kåpan spricker!

Last edited:

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
læmna in næsta gång!

det blir inte gængpaj dær, utan det som kan hænda ær att kåpan spricker!

Ok, tack :) men va faan, lämna in för att byta olja, det är ju som att gå till tandläkaren för att borsta tänderna (blir ett jävla spring, 2 ggr/dag). Tyckte att olja borde man väl ändå kunna lösa själv. Men man bör nog kolla instruktionsboken nästa gång istället för att bara ta för givet och tro att man vet :p

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är inte det där en plugg man öppnar bara för att se hur vevaxeln står när man ska ställa in kammarna? :va
Hursom så låter det som att du satte i pluggen snett och därmed drog sönder gängorna. Leta blockhalva på skroten, eller gör som någon sa, kolla på insatsgänga, tex Helicoil.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Är inte det där en plugg man öppnar bara för att se hur vevaxeln står när man ska ställa in kammarna? :va
Hursom så låter det som att du satte i pluggen snett och därmed drog sönder gängorna. Leta blockhalva på skroten, eller gör som någon sa, kolla på insatsgänga, tex Helicoil.

Hmm... jag kanske ser helt fel men det ser ut som om skruven inte sitter centrerat. Gängpaj i så fall är jag rädd.

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Phuuu... case closed :) Tack för alla tips. Det va inte så illa. Tydligen spricker pluggen sjukt lätt om man drar den det minsta för hårt. Köpte en ny plugg av den lokala yamahaverkstaden (som va fantastiska då dom plockade pluggen från deras sprillans nya R1'a :)) för 36:- och sen va det fixat. Otroligt skönt. Nu går den som en klocka igen.

Hoppas bara jag får mina nya däck imon för idag kom stålväven fram och glänsde i solskenet :p

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Att du ens funderar på att loctita en bult för att du aldrig kommer ta bort den igen är skrämmande. Nackdelen med att handla begangat som en annan alltid gör, så har nån med tummen mitt i handen varit där tidigare och kommit på " en bra lösning på ett problem" . Ta hand om hojjen istället för att bonne-mecka ..

Nu löste det sig men OM det hade varit gängpaj så sätter du i en helicoil, det är ända alternativet.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA