Hjälp med ramnummer. Laserskära plåt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
I en annan tråd nyligen som avhandlade de usla ramnummer KTM har så funderade jag kring en lösning för mina egna cyklar. Har ju några som är i riskzonen, bilden nedan är en KTM EXC ram med original lack som faller av...
ram.jpg
Grundproblemet är att KTM skär in sina ramnummer med en nålpräglare efter det att ramen lackas. Resultatet blir att ibland slår inte präglingen igenom färgen utan när färgen faller av eller strippas för omlackning så följer ramnumret med. Detta kan ju skapa dålig stämning när det är dags att besiktiga.

Så därför funderar jag på att ordna med någon form av permanent lösning så man slipper oroa sig och kan lacka om ramen fritt. Har sett folk som laserskär en plåt enl bild och sen svetsar fast den bredvid det usla originalnumret.

ramnummer2.jpg

Sedan får man åka till besiktningen och be att de gör en begränsad regbesiktning och granskar de två numren och går i god för att de är lika och sen kan man lacka om ramen. Bökigt men värt det för att ha papperna i ordning....

Den stora kuggfrågan är vem fan som kan laserskära plåt för en rimlig slant? Hittar ingen som gör det för någon hundring utan de vill skära 500ex för att det skall vara lönt.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kollat me gravör firmor då... Många har laser för att gravera...

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
När jag råkade blästra bort ramnumret så slog jag bara in ett nytt med vanliga "Biltema" stansar. De va aldrig några problem att besikta.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Påsvetsad plåt gäller inte, aja baja sa besingenjören när jag frågade. Stansa eller gravera min 7mm tecken.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Påsvetsad plåt vill jag också minnas att vi fått nedslag på när vi skulle reg.besiktiga en lastbil på jobb.

Om det fungerar, vilka verkstäder har du frågat? Ska du inte ha nån udda plåttjocklek brukar dom kunna lägga in en sån liten detalj i det som annars skulle bli spill när dom skär ut något annat.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Påsvetsad plåt vill jag också minnas att vi fått nedslag på när vi skulle reg.besiktiga en lastbil på jobb.

Om det fungerar, vilka verkstäder har du frågat? Ska du inte ha nån udda plåttjocklek brukar dom kunna lägga in en sån liten detalj i det som annars skulle bli spill när dom skär ut något annat.

I förordningen så står där att det skall vara instansat i en del av fordonets ram. Och då är det väl en definitionsfråga om plåten är en del av ramen eller ej. Det finns gott om KTM ägare som gjort detta och besiktigat utan problem. Fast bäst vore klart att strippa färgen och spänna fast styrhuvudet i en CNC gravyraskin och skära dit ett riktigt nummer som ser fabriksgjort ut men inte faller av.

Tjockleken på plåten spelar mig noll roll om den är 1 eller 3mm så jag tänkte att det borde någon kunna fixa på en spillbit. Har mailat 10 företag och gått in och frågat hos 2 lokala men uppenbarligen inte hamnat hos maskinoperatören som fixar det på kafferasten för en hundring eller två i bröstfickan. Och som läkare har man så få tjänster att erbjuda på bytesmarknaden, du skär min ramplåt så ordnar jag med en hjärtoperation....

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
I förordningen så står där att det skall vara instansat i en del av fordonets ram. Och då är det väl en definitionsfråga om plåten är en del av ramen eller ej. Det finns gott om KTM ägare som gjort detta och besiktigat utan problem. Fast bäst vore klart att strippa färgen och spänna fast styrhuvudet i en CNC gravyraskin och skära dit ett riktigt nummer som ser fabriksgjort ut men inte faller av.

Tjockleken på plåten spelar mig noll roll om den är 1 eller 3mm så jag tänkte att det borde någon kunna fixa på en spillbit. Har mailat 10 företag och gått in och frågat hos 2 lokala men uppenbarligen inte hamnat hos maskinoperatören som fixar det på kafferasten för en hundring eller två i bröstfickan. Och som läkare har man så få tjänster att erbjuda på bytesmarknaden, du skär min ramplåt så ordnar jag med en hjärtoperation....

Det där kommer nog vara väldigt individuellt från besiktningsman till besiktningsman.
Kollade med han som har hand om det här om vårt avslag. Det var när vi hade lagt på ramförstärkning som dolde originalnumret som vi hade svetsat på en bricka med stansat nummer.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det där kommer nog vara väldigt individuellt från besiktningsman till besiktningsman.
Kollade med han som har hand om det här om vårt avslag. Det var när vi hade lagt på ramförstärkning som dolde originalnumret som vi hade svetsat på en bricka med stansat nummer.

Då skall jag kanske lägga ner projektet att göra en plåt och istället gravera in det bredvid original nummer.:tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Då skall jag kanske lägga ner projektet att göra en plåt och istället gravera in det bredvid original nummer.:tummenupp
Och sen skall du göra en förenklad regbesiktning så att ditt arbete dokumenteras, kan bli jobbigt annars.
Rakt snyggt, stansa, gravera med teckenmall, minst 7mm höga tecken.
Ring gärna en besingenjör på nåt bilprovningsftg innan du fipplar till det.
Lycka till

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
Har du hört med företaget Vattenskärning i Helsingborg? Innan så kunde de ta fram småsaker åt kunder när de hade lite tid över.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år