Hjälp med Rookie 600 budget!

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Hej alla racingfreaks!

Har nu bestämt för att satsa stenhårt på att börja köra R600! Men har en del frågor jag skulle vilja ha svar på och lite hjälp med budgeten.

Tänkt budget:

¤ Motorcykel, ca 40'000:-
¤ Förarkurs, 1'000:-
¤ Medlemskap i LMS och träningskort, ca 700:-
¤ Licens, (vad för licens, och kostnad för den?)
¤ Startavgift i tävlingar, (vilka tävlingar får jag köra, kostnad?)
¤ Slitagedelar, (såsom däck, fotpinnar och dylikt)

Hmm, ungefär det jag kan komma och tänka på nu, fyll gärna på med saker och ting som kostar! :)

Sen undrar jag hur det är med klasser och så. Vad jag har förstått så kommer jag börja köra B-race till en början... Hur många sånna race är det varje säsong och när får man bli uppflyttad till att köra A-race eller vad man ska kalla det? Mata gärna massor av fakta om hur det funkar med klasser och tävlingar, har letat runt på roadracing.se och svemo, men inte riktigt hittat faktan som jag behöver.

Tacksam för hjälp!

Mvh Sebastian, blivande Rookie!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
tvålen skrev:
2328897 ...Tänkt budget:

¤ Motorcykel, ca 40'000:-
¤ Förarkurs, 1'000:-
¤ Medlemskap i LMS och träningskort, ca 700:-
¤ Licens, (vad för licens, och kostnad för den?)
¤ Startavgift i tävlingar, (vilka tävlingar får jag köra, kostnad?)
¤ Slitagedelar, (såsom däck, fotpinnar och dylikt)
...
Vad menar du med förarkurs? Är det licenskursen du tänker på?

Licensen kostar ungefär 2500:- att lösa ut iaf. och det blir en B-licens för roadracing. Startavgiften ligger väl runt 2000:- per tävling (kan variera från tävling till tävling). Delar är nog ganska omöjligt att säga, en fotpinne kan gå av på första träningen men den kan lika gärna vara hel när det är slut på säsongen. När det gäller däck är det mkt upp till dig själv vad du vill kosta på. Nöjer du dig med att köra på begagnade däck så blir det betydligt billigare än om du tänker köra på nya varje kval/race.

Vad du inte tog i din "budget" är transporter till/från tävlingarna, uppehälle på plats (tält, husvagn, hotell...), mat (man äter visserligen hemma oxå men det brukar tendera att bli dyrare när man är borta) och bränsle under tävlingshelgen.

Jag tävlar inte själv men har funderat en del på det och kollat upp en del kostnader. Påbörjade iaf licenskursen i Karlskoga idag så man vet ju aldrig vad som händer till nästa säsong :hihi

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Överväg amatörlicens i stället för B-licens. Försäkringen är nästan densamma men kostnaden är 1000 i stället för 2500. Du måste dock lösa ut engångslicenser för varje tävling till en kostnad av 300 så vid 5 tävlingar når du break even. Kommer du att köra alla tävlingar? Ofta är det något (ekonomi, skada) som kommer emellan.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Neutral skrev:
2329641 Överväg amatörlicens i stället för B-licens. Försäkringen är nästan densamma men kostnaden är 1000 i stället för 2500. Du måste dock lösa ut engångslicenser för varje tävling till en kostnad av 300 så vid 5 tävlingar når du break even. Kommer du att köra alla tävlingar? Ofta är det något (ekonomi, skada) som kommer emellan.

Men får du träna överallt med den?

björn

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Oavsett vilken licens du löser ut så rekommenderas starkt att komplettera med en privat olycksfallsförsäkring som täcker roadracing, träning och tävling. Detta eftersom försäkringsskyddet är bristfälligt via licensen och om du, vilket är en risk, skulle skada dig illa får du lösa ut pengar från flera olycksfallsförsäkringar för samma skada. LF har en som täcker roadracing som kostar ca 1600 per år eller kolla via ditt arbetes gruppförsäkring som ofta brukar vara fördelaktiga.

Övrigt har du en del poster som saknas som resor, bränsle, mat och boende.

Det du ska vara beredd på är att det kommer kosta mer än du trodde. :)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
björn.e skrev:
2329665 Men får du träna överallt med den?

björn

Besked jag fått av tex Falkenbergsmotorklubb gällande amatörlicens är att jag ska ta med intyget från RR licenskursen som bevis eller intyg från Svemo att jag tidigare år löst ut RR licens:tummenupp ..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
#space skrev:
2329712 Besked jag fått av tex Falkenbergsmotorklubb gällande amatörlicens är att jag ska ta med intyget från RR licenskursen som bevis eller intyg från Svemo att jag tidigare år löst ut RR licens:tummenupp ..
Samma besked fick jag av Tony på Karlskoga där ryktet gått (här som vanligt) att man inte får köra med amatörlicens. Problemet är att amatörlicensen inte är grenbunden utan jag kan ha kört enduro tidigare och köpt mig en rr-hoj och komma till träningen med en amatörlicens. Därför vill de se kursintyget så att jag har rätt utbildning, licensen gäller i det fallet bara som försäkringsintyg. Klart vettigt tycker jag och verkligheten är mer logisk än alla rykten som sprids. Tog 5 minuter att kolla med Tony. Bra att Falken gör likadant.

Vart kan man inte köra med amatörlicens?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Neutral skrev:
2329885 Vart kan man inte köra med amatörlicens?

Intressant fråga o det borde ju inte va något problem nånstans igentligen sålänge Du styrker din RR behörighet osv som Du ovan beskriver..För som Svemo skriver ang Amatörlicens:

Amatörlicencen är avsedd för för den som endast deltar i träning och enklare tävlingar och dessutom accepterar ett mycket begränsat försäkringsskydd...

Licensen finns o ska ju då oxå användas av de förare som vill..

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Tack för svaren och en del förklaringar, planerna blir att öppna Rossi-karriären våren -07!

:squid

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
tvålen skrev:
2334426 Tack för svaren och en del förklaringar, planerna blir att öppna Rossi-karriären våren -07!

:squid

Välkommen se till att köpa kläder och mat samt något till damen om du har någon, för snart kan du bara drömma om sånt:hihi

björn

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
J.Andersson skrev:
2329562 Jag vill att du kontaktar Mike_tha_bike för ett seriöst svar på denna fråga.

Mvh

:lol :lol :lol Jo, det var en seriös kille som skulle satsa stort, var det inte så att han skulle köra R600, R1000 & IOM. Letar man lite på forumet hittar man nog någon racebudget på 300-400 tusen om jag minns rätt. Att det inte blev mer än en gammal skrotig Kawa som tog jumboplatsen ett par race borde ju kapat den budgeten en del. Men vem vet, kanske dyker han upp igen när ingen anar det med nya hojar, ny racebuss och depåpersonal!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Pelle B skrev:
2334923 :lol :lol :lol Jo, det var en seriös kille som skulle satsa stort, var det inte så att han skulle köra R600, R1000 & IOM. Letar man lite på forumet hittar man nog någon racebudget på 300-400 tusen om jag minns rätt. Att det inte blev mer än en gammal skrotig Kawa som tog jumboplatsen ett par race borde ju kapat den budgeten en del. Men vem vet, kanske dyker han upp igen när ingen anar det med nya hojar, ny racebuss och depåpersonal!
Inget ont om Mike the Bike men i jämförelse framstår mina dagdrömmar som realistiska och konkreta planer. :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hojarna han hade var helt nya och pengar saknades minsann inte och tränade gjorde han väl massor -04. Kanske gick det inte lätt nog eller så hittade han något annat intressant att lägga pengar på.

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Neutral skrev:
2335461 Hojarna han hade var helt nya och pengar saknades minsann inte och tränade gjorde han väl massor -04. Kanske gick det inte lätt nog eller så hittade han något annat intressant att lägga pengar på.

Barn och fru som råkade hyffsat illa ut vid födsel om jag minns rätt. Det finns tråd om det. Synd att det inte blev något mer av han dock, kunde ju sålt min husvagn betydligt dyrare då. :mad:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning