Hjälp med runddragen insexbult M16x1,5

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Runddragen insexbult M16x1,5 som sitter i motorblocket under en KTM 450 EXC 2003.

Tips på hur jag kan få bort den? Utan att skada eller riva något

Har försökt göra ett jack i sidan på bulten sedan slå me mejsel o hammare men den verkar sitta håårt :/

20130416_111901.jpg

alt 1: Stoppa i en skruv (eller pinne och mutter) som passar i hålet och migsvetsa fast ordentligt.
alt 2: Borra bort insexhuvudet om det sen går att ta bort blocket från ramen.

alt 1: Stoppa i en skruv (eller pinne och mutter) som passar i hålet och migsvetsa fast ordentligt.
alt 2: Borra bort insexhuvudet om det sen går att ta bort blocket från ramen.

Svetsa dit en skruv låter smart eftersom då slipper man borra och riskera att man går igenom bulten och skadar något. Sätta en loppa på en skruv lär inte ta mer än 5min men har dock ingen migsvets, känner ingen som har heller :/

Grispick i en hård insex är som att spela lotto, kan funka men oftast så får man en avbruten grispick i skruven (hur konstigt blev det skrivet :confused: , nästan äckligt).
Finns andra bättre grejer men om nu insexskallen är runddragen så lär skruven sitta ordentligt fast :smasha

Vänstervriden borr är bra men svets funkar bäst :yoparty

Det bästa är ett torx bits. Köp ett som är lite för stort och slå i det med hammare. Jag har renoverat många KTM motorer och jag brukar byta denna värdelösa plugg mot en som är bättre. Karlströms säljer denna. Jag har fått bort alla som har varit runddragna på detta viset med ett torx bits utom en som var spräckt, den va jag tvungen att svetsa. Gris pick är ett värdelöst verktyg som aldrig fungerar.

Har du motorblocket löst kan du lägga in det i ugnen på 170 grader, då släpper den lätt.

Last edited:
som lasse säger, grispick är en gåva direkt från helvetet.

det finns torx med mindre tänder som funkar utmärkt. jag kunde tom återanvända min plugg ett par gånger innan jag bytte den.

KTMs originalplugg är numera en annan variant med torx eller insex invändigt och vanlig 13 utvändigt. går dessutom att borra och najja.

Det bästa är ett torx bits. Köp ett som är lite för stort och slå i det med hammare. Jag har renoverat många KTM motorer och jag brukar byta denna värdelösa plugg mot en som är bättre. Karlströms säljer denna. Jag har fått bort alla som har varit runddragna på detta viset med ett torx bits utom en som var spräckt, den va jag tvungen att svetsa. Gris pick är ett värdelöst verktyg som aldrig fungerar.

Har du motorblocket löst kan du lägga in det i ugnen på 170 grader, då släpper den lätt.

Har nu provat med en torx som jag har hamrat in och fått spår i bulten men det fungerar inte ändå :/ bulten sitter som fan. Tror det enda nu som återstår är bara svetsa dit en bult. Det där med torxteorin skulle fungerat bra om den inte satt så förbannat hårt och om bulten inte betedde sig som smör

Pluggen är inte spräckt då? Så länge du har greppet kvar på torx-bitset så är det inte kört. Tappa ur oljan och lägg ner hojjen. Värm blocket runt skruven med gassvets. (Värm med omtanke, det sitter en sil i pluggen. Gjord av plast.) Så får du garanterat loss den. Svetsa går oxå, nackdelen med det är att då har du omintetgjort övriga alternativ. Men visst, kör på, passa på att lossa den medans det är varmt. Värmen hjälper dig få loss den.

Detta har jag råkat utför på min -03:a också. Två gånger :mad: :död Jag löste det med att borra två små hål brevidvarandra, sen tog jag en roterande fil med smalt slipstift och filade ihop hålen till ett ovalt. Slog i en stor plattskruvmejsel/liten huggmejsel och satte en skiftnyckel på skaftet lossade. Vill till att mejseln är kantig på skaftet också så att du har nåt att greppa med skiftisen.

Lite otrevligt att hålla på med borr och roterande fil kanske med tanke på spånorna men där sitter ju en oljesil innanför som fångar upp de. Blåsa rent den noggrant efteråt bara.

Jag lärde mig efter detta helvetes mek att dra åt lagom hårt ;)

Du kan ju testa värma med värmepistol först innan du tar fram gassvetsen.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick