Hjälp med slingriga vägar Vättern runt

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Tja mina initialer när jag programmerar blir ARN så det kanske är menat. Vi ska stanna på varenda ställe som nämns i en bok av Jan Guillou!

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Hej Ryddarn. Kommer denna resan att göras på din HPD-hoj ? ( som jag saknar )
Önskar er ett behagligt väder när det är dags.
Jamen självklart blir det HPD!
Enda hojen som duger för att köra långt utan reservplan

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Vet inte om någon har skrivit men ett måste är ju "Laxå-sjöarna" mellan Laxå och askersund, köra den sträckan fram och tillbaka några gånger sen ta en hamburgertallrik och glass i askersunds hamn. Det kan inte bli bättre!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vet inte om någon har skrivit men ett måste är ju "Laxå-sjöarna" mellan Laxå och askersund, köra den sträckan fram och tillbaka några gånger sen ta en hamburgertallrik och glass i askersunds hamn. Det kan inte bli bättre!
Du tänker på Röfors-Askersund på väg 205? Den vägen är redan inritad i TS karta.
Eller menade du någon av småvägarna i trakten?

Last edited:

Villigattläramig

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2023
Hoj
2015 BMW S1000R
Du tänker på Röfors-Askersund på väg 205? Den vägen är redan inritad i TS karta.
Eller menade du någon av småvägarna i trakten?

ja precis den vägen! jag var för stressad/slö som itne kollade kartan.. men hoppas genom mitt inlägg att dom inte får för sig att skippa den vägen efter min ernst-liknande beskrivning..
Jag skulle aldrig varna för en polis till en annan mc-kamrat men jag kan föreslå att åka lite sakta strax innan och efter campingområdet så att man får en chans att hinna vinka och vara trevlig IFALL det står en konstapel med en märklig maskin i handen och man vill fråga hur den fungerar... Men jag skulle aldrig varna!

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Nu har jag fått till en rutt runt sjön, men jag lyckades haverera några rutterdelar, jag har försökt att återskapa dem från minnet men har jag hamnat helt snett någonstans får ni gärna HOJ-ta.

Jag vet, pappaskämt, men men...

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ser lite fylleritat ut på sina ställen... :D
Men, mer seriösa kommentarer:
- I Tiveden har du ritat in rätt mycket grusvägar - men det är kanske meningen?
- Samma vid Mariedamm där du tar en genväg. Om du kör hela vägen upp till byn och gör ett upp och nedvänt "U" så har du asfaltsväg. Men du kanske vill ha en grussnutt?
- Mariedamm-Godegård kör du en östligare sträcka än den jag har kört tidigare (rakt söderut, riktigt bra!). Men din rutt ser också bra ut, berätta gärna efteråt hur det var! (y) Kanske kan någon hojbroder/-syster som bor i trakten hjälpa till här med råd?
- Skänninge-Stora Åby är det väldigt rakt. Risk att somna. Försök dra rutten norröver, "ett hack upp", närmre sjön Tåkern, så blir det mycket kuligare!
- Sedan är det fylleritat... :D Det ser lovande ut, men vi får nog be någon här på SH som bor runt Jönköping att få bästa tipsen.
Själv har jag kört gamla Riksvägen från Gränna genom Ölmstad-Skarstad-Kaxholmen och den är bra, fast kanske inte magisk. I sommar (juni) tänker jag ge mig på att köra småvägar öster om den vägen. Efter det kan jag ge ett betyg på den sträckningen.

Ta alla kommentarer för vad de är. Jag är ju absolut inte från trakten men har kört där en del. Någon med lokal kunskap kan säkert kommentera både din rutt och det jag skriver.

Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Tack! Helst inget grus. Jag ska gå över sträckorna du nämnde.

Sedan har jag insett att vi valt samma helg som trampcyklarnas lämmeltåg :huvet

Det lät ju vara knökfullt i Motala med omnejd.
Har någon ett tips på boende utåt Mantorp kanske? Halvvägs mellan Tjockhult och Växjö och tillräckligt långt från alla cyklister

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tack! Helst inget grus. Jag ska gå över sträckorna du nämnde.

Sedan har jag insett att vi valt samma helg som trampcyklarnas lämmeltåg :huvet

Det lät ju vara knökfullt i Motala med omnejd.
Har någon ett tips på boende utåt Mantorp kanske? Halvvägs mellan Tjockhult och Växjö och tillräckligt långt från alla cyklister
Under vätternrundanveckan finns inget boende att uppbringa mellan Nyköping och Jönköping.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Vi omgrupperar till Nyköping i år så tar vi denna rutt nästa år i stället

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...