Hjälp med tips på bra bruksbil

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Har ny bestämt att min bil är för dyr att ha kvar då den mest står och samlar damm... Det är en mazda rx8. Inte den dyraste bilen i världen men som 22åring utan fast jobb är den ganska dyr. Hade även en bmw 316 som vinterbil. Verkligen börjar komma ikapp och känner att det inte är hållbart att förstöra kapital genom att låta det stå. (speciellt eftersom jag använder hojen mest)

Nu letar jag efter en okej bruks bil för runt 50.000kr som inte dricker så mycket men ändå ser helt okej ut och är lite rolig, Typ bakhjulsdrivet. Inte för gammalt och gått till ca 14-15 tusen mil.

Kollat på ett par bmw bilar i 3 serien. Helt okej men är rätt dyra och ser okej ut, inte jätte roliga men funkar.

Någon som har något annat roligt man kan kolla på som man kanske inte tänkt på tidigare?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Skippa bakhjulsdriften och satsa på en traditionell GeTIng?

Håller med Skrotnisse, bakhjulsdrivna bilar för 50000 är antingen skitgamla, skittråkiga, eller dyra i drift. Men du har ju för f-n A-kort, vad ska du med en "rolig" bil till?
Handla nåt litet, gärna japanskt för de vet knappt hur man går sönder :lol

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Bmw 8 dagar i veckan.
E46 cupe typ en 323 eller 320 billig att äga och drar rätt lite soppa.
Går sönder gör dom men man kan skruva i dom med en skruvmejsel och en skiftnyckel. Rätt simpla faktisk att fixa om dom pajar. Det som brukar gå sönder är Kamlägesgivare. Termostathuset kan spricka och börja läka vatten. Sen brukar vattenpumpen kunna gå sönder men den byter man på en timme själv.
Och stirra dig inte blind på milen för det säger ändå rätt lite om skicket på en bil.

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Håller med Skrotnisse, bakhjulsdrivna bilar för 50000 är antingen skitgamla, skittråkiga, eller dyra i drift. Men du har ju för f-n A-kort, vad ska du med en "rolig" bil till?
Handla nåt litet, gärna japanskt för de vet knappt hur man går sönder
Rolig bil är till för vintern när den riktiga leksaken är undangömd ?

Ska kolla på "gokarts" ?

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Bmw 8 dagar i veckan.
E46 cupe typ en 323 eller 320 billig att äga och drar rätt lite soppa.
Går sönder gör dom men man kan skruva i dom med en skruvmejsel och en skiftnyckel. Rätt simpla faktisk att fixa om dom pajar. Det som brukar gå sönder är Kamlägesgivare. Termostathuset kan spricka och börja läka vatten. Sen brukar vattenpumpen kunna gå sönder men den byter man på en timme själv.
Och stirra dig inte blind på milen för det säger ändå rätt lite om skicket på en bil.

Lite osäker när du säger att dom pajar på så sätt. Men det gör ju allt efter sin tid förvisso. Inte den bästa på att meka samt att det inte riktigt finns plats i mitt garage för det :( Men förövrigt så är jag sjukt nöjd med bmw överlag, alla jag kört frånutom min 316i har varit bra.

Nja, milen är väl ingen exakt indikering kan jag hålla med om men det ger ju ett litet hum om hur mycket vissa delar Har slitits osv. sen är det ju olika från bil till bil. Men vad vet jag, är bara glad amatör :yoparty

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Tro mig en haynes bok och lite jävlar anama så kan du fixa det mesta i en gammal bmw.

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Håller med om honda, går sällan sönder och om det ändå skulle göra det så har du ju en snuskbillig auktoriserad återförsäljare/verkstad i närheten av där du bor.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mazda Miata. Liten och bakhjulsdriven. Och ingen kommer tro att du försöker kompensera för att du fyller ut byxorna dåligt. Däremot finns en viss risk för oanständiga förslag från manliga kändisfrisörer, heminredare och ägare av knähundar...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mazda Miata. Liten och bakhjulsdriven. Och ingen kommer tro att du försöker kompensera för att du fyller ut byxorna dåligt. Däremot finns en viss risk för oanständiga förslag från manliga kändisfrisörer, heminredare och ägare av knähundar...

En körbar Miata kostar väl över budget?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Valfri japs småbil. Idiot säkra, tråkiga och snåla i både drift och underhåll.
Själv är jag fan utav praktiska bilar.

Rolig bil?? När man har hoj som leksak?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Lite osäker när du säger att dom pajar på så sätt. Men det gör ju allt efter sin tid förvisso. Inte den bästa på att meka samt att det inte riktigt finns plats i mitt garage för det :( Men förövrigt så är jag sjukt nöjd med bmw överlag, alla jag kört frånutom min 316i har varit bra.

Nja, milen är väl ingen exakt indikering kan jag hålla med om men det ger ju ett litet hum om hur mycket vissa delar Har slitits osv. sen är det ju olika från bil till bil. Men vad vet jag, är bara glad amatör :yoparty

Sexorna är en fröjd och verkar hålla för evight med lite underhåll.
Har en 323ti som rullat någonstanns norr om 27tusen mil just nu, spinner som en :katt
och det har inte varit några lugna pensionärsmil i min ägo iaf :rolleyes:
Däremot så är vattenpumpen som Plast nämner ett vanligt fel, BMW snålade och gjorde en impeller i plast... Men Schmeidmann har ersättningspumpar med metalimpeller för typ en femhunka när det väl händer.
Och spindelleder och styrleder slits rätt fort också, men det kan ha något att göra med sättet bilarna tenderar att köras på :rolleyes:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Däremot så är vattenpumpen som Plast nämner ett vanligt fel, BMW snålade och gjorde en impeller i plast... Men Schmeidmann har ersättningspumpar med metalimpeller för typ en femhunka när det väl händer.
Och spindelleder och styrleder slits rätt fort också, men det kan ha något att göra med sättet bilarna tenderar att köras på :rolleyes:

Eller så köper man sig en Corolla och slipper byta massa delar, i både motor och framvagnen.
Min tidigare 05a har gått över 20k mil utan ett enda fel. Känner ägaren till den bilen.
Tråkig, men med acc och automatiska torkare så klarar man sig. Går på 0,6L/mil också.
Civic kvalar ju också in i ligan problem fria kärror.

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Kollade på några civic och så som ni tipsade om, ganska roliga bilar men utseende mässigt så är dom inte så roliga. Kollade vidare på bmw också och det blev en sån.
Bmw 320ci!
Tack för alla tipsen! Kul att få upp ögonen för lite andra modeller också. ?

Och för er som undrar vad jag ska ha en rolig bil till så står ju hojen i ide under vintern ?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Eller så köper man sig en Corolla och slipper byta massa delar, i både motor och framvagnen.
Min tidigare 05a har gått över 20k mil utan ett enda fel. Känner ägaren till den bilen.
Tråkig, men med acc och automatiska torkare så klarar man sig. Går på 0,6L/mil också.
Civic kvalar ju också in i ligan problem fria kärror.

Ja, eller så åker man buss. Det är ännu billigare sett till milkostnaden, och så slipper man byta däck och serva nyttofordonet också. Och det är ungefär lika underhållande som att köra en tomatväxlad corolla...
Jag har för övrigt inte behövt byta vattenpump på min 27k mil'a BMW än ;)

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Student, har en 330I haft 530/330d när ja jobbade. 330d lyckades ja köra på 0.68 och 330i 0.73. Den går att sladda med, den går att dra skapligt många bilar 0-100 med, den är snygg, har allt jag behöver, billig, går förbannat billigt för vad det är. Jag hittar inte en bättre/billigare/roligare bil.. Köpt den för 26 000 förra hösten, nu verkar dom var lite dyrare..

image.jpg

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Handla nåt litet, gärna japanskt för de vet knappt hur man går sönder :lol

Bara för att ja är jävligt bitter, men ja åker hellre min tokslöa, gamla, skittråkiga 330 än en sv650..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!