Hjälp med titt på ER-6F

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Hej!

Jag är på jakt efter min första hoj, och har hittat en som är intressant. Det är en ER-6F ABS som finns i skåneland. Jag undrar om någon, som bor i närheten av Sjöbo, skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med att kolla i MCn? I så fall får ni gärna skicka iväg ett PM!
Annonsen: http://www.blocket.se/vi/42773545.htm

Jag tog mitt körkort i september, och har väl ingen vidare erfarenhet av hojar innan den jag skaffat mig i samband med körtkortstagandet.. Därför vore det bra om någon kunnig kan hjälpa mig med detta! Jag funderar på att köpa den i början av nästa månad.

Tack på förhand!
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Bor i Sjöbo och har haft en er6:a för ett par år sen, så jag hade kunnat hjälpa dig. Dock har jag det lite körigt denna veckan då jag är i Örebro/Kumla och jobbar. Ev. skulle jag hinna på lördag, annars nästa vecka om du inte hittar någon annan som kan hjälpa dig innan.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Bor i Sjöbo och har haft en er6:a för ett par år sen, så jag hade kunnat hjälpa dig. Dock har jag det lite körigt denna veckan då jag är i Örebro/Kumla och jobbar. Ev. skulle jag hinna på lördag, annars nästa vecka om du inte hittar någon annan som kan hjälpa dig innan.
Oj vilken tur jag har! Det skulle vara riktigt schyst!

Jag har planer på att vara i krokarna vid månadsskiftet typ, så hade väl tänkt att köpa den då om det nu blir aktuellt! Men av den anledningen är det väl inte jättebrådis, så lördag alternativt nästa vecka uppskattas mycket! När kan du veta när du hinner tror du?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej lunga dig till våren istället. Då hinner du prova lite olika modeller i lugn o ro. Mycket tyder på att priserna kommer att ligga lågt även då. Ett litet tips bara :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej lunga dig till våren istället. Då hinner du prova lite olika modeller i lugn o ro. Mycket tyder på att priserna kommer att ligga lågt även då. Ett litet tips bara :)

Äsch, härnere går det utmärkt att testa hojarna i lugn och ro såhär i slutet av säsongen. ;)
Plus att det brukar vara fler spekulanter på våren, så det blir nog mindre lugn då...
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Äsch, härnere går det utmärkt att testa hojarna i lugn och ro såhär i slutet av säsongen. ;)
Plus att det brukar vara fler spekulanter på våren, så det blir nog mindre lugn då...
Lite så jag ser det också.. Inte lika många som vill skaffa sig något nu som kostar pengar och ändå inte kan användas på ett tag. Jag tror att jag blir nöjd med den hojen, och det är väl ett bra pris:)
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Har du provkört en ER6F? Har du provkört liknande modeller från andra tillverkare?
Säker på att den är ABS? Hittar inte det i annonstexten.

Jag testade en ER6n, CB600F, GSX650FA, SFV650 och en XJ6:a innan jag slutligen valde SFV650 som jag har idag. Tillsammans med Horneten tyckte jag den var roligast att köra och den hade även en vettig märkesförsäkring.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Har du provkört en ER6F? Har du provkört liknande modeller från andra tillverkare?
Säker på att den är ABS? Hittar inte det i annonstexten.

Jag testade en ER6n, CB600F, GSX650FA, SFV650 och en XJ6:a innan jag slutligen valde SFV650 som jag har idag. Tillsammans med Horneten tyckte jag den var roligast att köra och den hade även en vettig märkesförsäkring.

Det står på vägverkets sida när jag sökte på regnumret: "Fabrikat: KAWASAKI ER-6F ABS", så det kan man väl lita på? Jag körde upp på en ER6F -07a, men sammanlagd tid på den är väl ca 5-6 timmar totalt. Jag har även kört en del på en XJ6a, och en BMW jag inte minns vilken det modell det var på. Jag tyckte att ER6an var schyst (om än lite plastig) men tror att det är en bra instegscykel? Jag får även en (relativt) bra försäkring på den - 450spänn/månaden hos svedea.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Er6 är en mycket bra instegshoj som går att köra fort med på bana. Jag trodde inte du hade kört just några andra hojar men det har ju du gjort. Ett plus på denna är att det sitter pc o slipon. Är den fin så blir du säkert nöjd. Finns en stor er6 tråd här. :)
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
wests> Låter bra. Det kanske var BMWs nakenhoj F800R? Antar att man kan lita på vägverkets information. Konstigt att säljaren inte nämner detta. Det höjer värdet i mina ögon.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Klart värd att köpa om du känner för den hojjen samt att allt är lika bra som man tror.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Tror inte det är ABS på hojen då jag inte ser den ABS-"delen" på bromskivan. Det brukar även stå ABS på framskärmens "sidben". Har för mig att det först var -08 som det gick att välja till ABS.

Det är en bra nybörjarhoj. Jag har kvar min som vardagshoj till jobbet och när jag bara vill toura runt lite lugnt. Den går att köra aktivt med på bana. Man får bara se till att lära sig utnyttja växling optimalt.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tror inte det är ABS på hojen då jag inte ser den ABS-"delen" på bromskivan. Det brukar även stå ABS på framskärmens "sidben". Har för mig att det först var -08 som det gick att välja till ABS.

Det är en bra nybörjarhoj. Jag har kvar min som vardagshoj till jobbet och när jag bara vill toura runt lite lugnt. Den går att köra aktivt med på bana. Man får bara se till att lära sig utnyttja växling optimalt.

er6:an har alltid funnits med ABS sen den introducerades -06

Wests, jag slänger iväg ett pm till dig under morgondagen!
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Er6 är en mycket bra instegshoj som går att köra fort med på bana. Jag trodde inte du hade kört just några andra hojar men det har ju du gjort. Ett plus på denna är att det sitter pc o slipon. Är den fin så blir du säkert nöjd. Finns en stor er6 tråd här. :)
Gött, det låter strålande! Jag har så gott som ställt in mig att det blir den nu, om det inte uppstår något oklart ;)

wests> Låter bra. Det kanske var BMWs nakenhoj F800R? Antar att man kan lita på vägverkets information. Konstigt att säljaren inte nämner detta. Det höjer värdet i mina ögon.
Det var det! Den kändes lite piggare än XJ6an men tyckte dock båda var roliga att köra.. Är väl för att man är nybörjare :)

Tror inte det är ABS på hojen då jag inte ser den ABS-"delen" på bromskivan. Det brukar även stå ABS på framskärmens "sidben". Har för mig att det först var -08 som det gick att välja till ABS.

Det är en bra nybörjarhoj. Jag har kvar min som vardagshoj till jobbet och när jag bara vill toura runt lite lugnt. Den går att köra aktivt med på bana. Man får bara se till att lära sig utnyttja växling optimalt.
Jag tyckte också det var lite märkligt att det inte stod något i annonsen - men tänkte också att det kanske var därför den inte blivit såld än, lades ju upp ganska länge sedan. Jag har i varje fall frågat så får man se hur det ligger till egentligen. Som du säger sjukihuve så känns det som en done deal om allt är bra!

Geten- Härligt!:D

----EDIT----
Den har ABS!
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top