Hjälp med tomgången (hjälp en flicka)

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Hjälp!!
Jag har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag skall åtgärda.
Har importerat en zxr400 från Tyskland och lackat om (för er som följt den tråden).

Startade den här för att provköra och tomgången är lite knasig.
:( När vi ställer in den på 1000-1500rpm och jag sen gasar iväg så går inte tomgången tillbaka vid gasavslag, den stannar sonika runt 3-4000varv. Gasen går tillbaka har kollat vajern nogrant.

Jag har varit i kontakt med LHL-motor och MC-Experten de tror att det kan ha att göra med blandskruvarna :confused:

vad tror ni?? och om det är blandskruvarna, hur ställer jag då in dem?? är det svårt? Fick veta att man skulle ställa in dem på grundinställningen + ½-varv extra.

Hojjen är en 91, Kawazaki zxr400 importerad, ingen verkstadshandbok medföljde = noll koll på utgångsvärdet på skruvarna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gör rent förgasarna. Det finns ingen annan bot. Dvs demontera dom i molekyler.

En vanlig standardförgasare av CV-typ brukar ligga på ca 2-1/2 varv ut från lätt bottnad. Ligger den fortfarande och hänger på lite höga varvtal innan den lugnar ned sig är den fortfarande för klen. Skruv då ut dom ytterligare 1/2 varv... tills du har en normal tomgång.

En CV-förgasare är inga krångligheter att mecka med. _SÅ_ många prylar finns det inte i dom. Se bara till att INTE rengöra med ett stålföremål, dvs ståltråd, synålar etc är FÖRBJUDNA i en förgasare. Använd hellre en liten kardel (en lös tråd) från en elektriskt kabel - de är gjorda av koppar och kan inte repa den ömtåliga mässningen i förgasarens munstycken.

Se bara till att du ställer in tomgången med rejält uppvärmd motor. Hur den beter sig på tomgång när den är kall ska du strunta i så länge den funkar bra med choken utdragen.

Om motorn nästan dör på tomgången efter en "blipp" på gashandtaget innan den återgår till normalt tomgångsvarv, är blandningen för fet. Skruv in skruvarna 1/2 varv.

Lycka till!

/anders
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
imponerad ännu en gång av andersbrink, finns det ngnting du inte kan om motorcyklar :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
yates skrev:
imponerad ännu en gång av andersbrink, finns det ngnting du inte kan om motorcyklar :tummenupp

Det finns många bra meckar här på sporthoj, fast kanske lite mindre benägna att svara på allt och inget - som en annan "dum jävel"! Ha ha... lätt hänt att man blir en MC-nörd om man är så pass asocial som jag, dvs bor i garaget istället för att gå på krogen.
 

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
Jo då
Tvätta förgasare = tinner gå till färghandlarn o se snäll ut ;)
Finns inget bättre att lösa bränsle rester (harts avlagringar) med.

Ventilera eller bjud in polarna :crash :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Thinner löser upp o-ringarna så att de blir till små blöta svarta fläckar efter ett tag. Rengör i diesel, fotogen eller... bensin. Använd engångsplasthandskar.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Andersbrink :bow :tummenupp :rock
Dina svar på mekkafrågorna är helt suveräna!
Jag funderar att köpa något gammalt skrot och pilla med enbart för att få fråga dej hur jag ska laga tjafset.
Även fast inte jag har frågat något hitills så är dina svar mycket bra och välformulerade (lättförstådda).
Tackar så mycket!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
andersbrink skrev:
Det finns många bra meckar här på sporthoj, fast kanske lite mindre benägna att svara på allt och inget - som en annan "dum jävel"! Ha ha... lätt hänt att man blir en MC-nörd om man är så pass asocial som jag, dvs bor i garaget istället för att gå på krogen.
:tummenupp ibland e det fan så skönare o vara asocial o vara i sitt garage pula........ :tummenupp

Sen så visst finns det bra mekar här, jag fixar ju nåt ibland, det e ju inte mycket men men....hehehe
Det svåra med det hela är att kunna förklara det på ett sådant sätt som du , som gör det så att vem som helst fattar.....skulle aldrig kunna förklara det på det sättet du gör


Anders b :tummenupp
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Skönt med så många bra svar.. men alla lutar åt samma håll att göra rent förgasarna.

Funderar dock på att skruva ner skruvarna först och ställa in dem igen för att se om det blir bättre innan jag meckar isär förgasarna till molekyler. :p
ännu en erfarenhet till en nybliven meckare, har än så länge bara satt i strypkit och lackat om så detta bör ju inte vara så svårt. :D

Tack! :bow anders brink, du e en klippa! :tummenupp

måste nog hålla med om att vara asocial i sitt garage är väldigt skönt har jag upptäckt nu när jag själv skaffat hoj.. dock var det inte såå skoj att sitta därute när killen meckade.. :zpy
men nu förstår jag med!! =)
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Startade den här för att provköra och tomgången är lite knasig.
När vi ställer in den på 1000-1500rpm och jag sen gasar iväg så går inte tomgången tillbaka vid gasavslag, den stannar sonika runt 3-4000varv. Gasen går tillbaka har kollat vajern nogrant.


Hade samma problem på en xj400 -81 för många år sedan. När man körde och frikopplade (och släppte gasen) så gick den bara ner till 3000 rpm. Det visade sig när jag skruvade ner knasarna att trottelmembranet var sprucket på tre av knasarna. Det fjärde såg ut som om det skulle spricka snart på flera ställen. De kostade 600x4=2400 pix. Köpte ett begagnat knasarpaket för 1000 pix och problemet var ur världen.

Det kan ju ha varit något annat fel, det kan jag ju inte veta eftersom jag bytte ut samtliga knasare.
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Ravetrancer skrev:
:tummenupp ibland e det fan så skönare o vara asocial o vara i sitt garage pula........ :tummenupp

Sen så visst finns det bra mekar här, jag fixar ju nåt ibland, det e ju inte mycket men men....hehehe
Det svåra med det hela är att kunna förklara det på ett sådant sätt som du , som gör det så att vem som helst fattar.....skulle aldrig kunna förklara det på det sättet du gör


Anders b :tummenupp


Nu fattar jag ingenting av vad du har skrivit!!!!!!!!!!!!!!
Du måste lära dig att formulera dig på ett sätt så vi andra förstår vad du skriver, @Ravetrancer.
 

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Problem här också!

När man startar med choken så finns det hög tomgång i ca 20sek, sen bara dör den ganska fort, och i normalt läge dör den sakta.. på ca 30sek efter att man har släppt gasen. Sen när man skruvar på tomgångsskruven händer samma sak.. normal tomgång en liten stund sen dör den, inte förns man har ställt den på ca 2800 eller högre som den helt plötsligt beter sig normalt. Har gjort rent o testat mm också. Enda jag kan tänka mig är den tar lite tjuvluft kanske? Eller kan den betydligt lättare kolven än orginal ha något med det att göra..?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top