Hjälp med växling

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Hoj
Orion 125cc -10
Hej som rubriken säger behöver hjälp med växling btw e 13år och precis skaffat en cross så inte så grym har inte kört på ett tag så undrade om nånm har några tips till mig som kan göra allt lättare MVH Pontus

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Denna tråd lär spåra ur så jag säger det vettigaste jag kan komma på. Se till att få nån som kan köra med dig och kan ge dig instruktioner. Lite svårt att lära sig genom att läsa på ett forum.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Ta crossen till närmaste crossbana där lär det finnas folk som kan ge några enkla instruktioner.

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
ge lite gas släpp ut koppling sakta gasa lite till koppla växla osv, kan vara trögt i början men ta med ngn som kan som kan ge dig instruktioner som sagt lite svårt o både förklara o förstå på ett forum

Limaracing

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Växling

Tja en cross kan väl växlas på flera sätt beroende på hur duktig man är och hur länge man vill att grejerna ska hålla (växellåda o koppling) vet ej hur långt du har kommit så du får en grundlig genomgång(for dummies).Ettans växel är väl att rekomendera att starta på dvs. ett snäpp neråt från neutral, lite lagom gas gärna lite oregelbunden och släpp kopplingen sakta där du känner att det drar,när den gör det så kan du öka gasen lite samtidigt som du släpper ut kopplingen mer o mer ,ta det nu lugnt i början då 80cc crossar är ettriga små rackare som gärna stegrar runt om man har lite halvpanik, gasa på lite grann kläm in kopplingen samtidigt som du släpper gasen peta ettsnäpp upåt så trillar tvåan i sen är det bara att träna på .Jag tycker dock att du ska lägga stor vikt vid att lära dig bromsa rätt = frambroms.Sen när du blivit grym på att köra så går det att växla utan koppling men det sliter mer på lådan och det skall endast göras när man växlar upp ej ner! Lycka till!

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Hoj
Orion 125cc -10
tack för hjälpen!:) Btw inge fel på växelådan

vill nog inte växla utan koppling för sliter ju på lådan och har inte lust att pröjsa e´n ny

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tar det verkligen så illa på lådan?

Menar om man släpper av så växeln glider i av sig själv och kopplar när man ska växla ner(oftast iaf.).
Lyckades under 2 år avrätta 2cyllar,6-7kolvar och en hel hög med ringar på min 125a cross,växlade kopplingslöst utom när man skulle iväg och hade aldrig någon antydan till lådproblem(många nedväxlingar utan koppling oxå).
Samma med 80ccn men den hade jag bara ett år så där blev det en borrning och 3 kolv om jag minns rätt(och en hög med ringar)men inget krångel med lådan.

Henrik

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Hoj
Orion 125cc -10
Omen vet inte om jag ska det blir det inte bra med vanlig växling ändå inte så jobbigt att växla ju eller?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Funkar jättebra med koppling,särskilt som nybörjare då du lär dig hur det är tänkt och får koordination mellan hand/fot så kör koppling du.

Sen så är det klart att det sliter på grejorna att växla utan men om man gör rätt så är det ju inte så att lådan rasar efter en säsong och frågan är om inte lådan överlever resten av hojen oxå om man gör rätt,det har jag dock ingen aning om då jag inte behållt någon så länge.

Henrik

Pooooontus

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2009
Hoj
Orion 125cc -10
ok men satsar nog på Kopplingen men bara en fråga hur fan kan ni växla så snabbt när jag ser min syrra på moppen (Derbi racing xD)så går det på nåra sec typ 5 bara hur fan hinner man med det :S

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
ok men satsar nog på Kopplingen men bara en fråga hur fan kan ni växla så snabbt när jag ser min syrra på moppen (Derbi racing xD)så går det på nåra sec typ 5 bara hur fan hinner man med det :S

Tar det 5 sekunder för henne att växla en gång?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Nu börjar det likna ett flejm. Ska du växla på 5sek tex i en uppförbacke så ska du först växla 2an till 3an. När du fått i 3an måste du gå tillbaka till 2an, när du väl fått i den måste du gå direkt till 1an. När den sen är i rullar du bakåt

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...