Hjälp med val av jacka

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Hej och god fortsättning på er.

Håller på att uppgradera min mc utrustning, och turen har kommit till jackan. Jag har valt mellan tre modeller, och eftersom jag nästan uteslutande pendlar med min hoj, så har jag inga jättekrav, men säkerheten och bekvämligheten står i första rummet.

Alternativ 1: Halvarssons Prime.
Denna Jacka ser ut att vara fullmatad med massa bekvämligheter och har fokus på vatten och vindtätheten. Passformen vet jag inte

Alternativ 2: Halvarssons Panzar
Väldigt lik alt1, fast någon 5-hundring billigare. Bara design, eller kan det vara något annat också? Modellen ser kortare ut. Kan detta vara till någon fördel om man planerar att sätta ihopa den med byxor?

Alernativ 3: Lindstrands Qurizo
Finns i grymt snygga kulörer och uppsättningar, frågan är hur klimatet inne i jackan är och hur mycket man betalar för designen. Funktion går för mig före design

Säkerhet, passform och smarta lösningar är som som sagt viktigt för mig. Hur innerklimatet är är också viktigt, och framförallt beträffande värme. Kyla kan jag klä mig emot, men i sommras var det närmst outhärdligt i mitt befintliga ställ, så möjlighet att ventilera bort värme är ganska viktigt.

Jag hoppas att några har erfarenheter och tips på om någon av dessa tre jackor kan vara något att ha.

TP

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
2014, Yamaha fz8, 2003, Yamaha Dragstar bobber
Har en "panzar" och varit väldigt nöjd med den.
Kört kortare turer (6-7mil)i spöregn utan att bli blöt.
Dock är nog laminerat yttertyg att föredra :hej

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Har en "panzar" och varit väldigt nöjd med den.
Kört kortare turer (6-7mil)i spöregn utan att bli blöt.
Dock är nog laminerat yttertyg att föredra :hej

benämningen Laminerat tyg har jag inte stött på. Vad är det, och vilka modeller kan rbjuda detta (om det nu rekommenderas).

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
benämningen Laminerat tyg har jag inte stött på. Vad är det, och vilka modeller kan rbjuda detta (om det nu rekommenderas).

Laminerade tyger består av minst två sammansatta material.
Ett exempel är vaxduk.
Ett annat är tältduk bestånde av ett yttertyg av tex polyester täckt på insidan för vattentäthet med ett lager polyuretan.
Ytterligare ett exempel skulle vara Cordura laminerat med ett innermaterial för vattentäthet.
Cordura is also used today in most mid- to higher- end textile motorcycle jackets and pants due to its high abrasion resistance. It is found in motorcycle gear made by companies such as Klim, Rukka, MotoPort, Rev'It, Olympia, AeroStich, and Dainese.
från
http://en.wikipedia.org/wiki/Cordura

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Ah, då är jag med, verkar vara en fördel i dom flesta fall. Nackdelen skulle isf vara vid tvätt då man måste vara extra försiktig mot det fastlimmade membranet, samt att man inte kan "klä" sig lika svalt eftersom man inte blir av med membranet en varm torr sommardag.

Förstår jag det rätt att Halvarssons Prime och Panzar inte har laminatet och att man kan få dessa plagg något svalare?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har två (egentligen en halv+en)
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/jackor/mc-jacka-varsel-641047/
Den första köptes 2010 och har använts sedan dess, totalt ca 3000mil.
Den är gjord i nått laminerat tyg för vid min sista vurpa, nu hösten 2014 i ca 100km/h gick det några små hål på jackan när jag "bromsade" in på asfalten så det går att se genom hålen att det är ett skikt på insidan av det grova nylontyget. Laminerat.
Jag tycker inte det är några problem att köra varma sommardagar i den.
För då ha jag kört utan "innerjackan". I T-shirt. Och i temperaturer runt +5C (kör inte när det är kallare) så har den funkat bra med en fleecejacka under och en tidning över bröstet.
Jag har kört 8 timmar i sträck i regn utan att ha blivit genomblöt. Och jag har tvättat den i +40C. En gång.
Och det verkar inte ha sabbat regnskyddet.
Laminatet sitter ju kvar på insidan.
Egentligen en halv+en, ja jag har kvar den gamla som skadades vid vurpan i september, vänster ärm och axelskydd nerslitna och har köpt en ny likadan jacka.
Jackan gjorde ju jobbet när jag vurpade. Inga skador på överkroppen.
Så min slutsats är,
inga problem med laminerat tyg när det är varmt
inga problem att tvätta
håller ute regnet
men slutsatsen gäller givetvis endast den här jackan.
Anm.: Det sk "ryggskyddet" mjukt inbyggt i jackan har jag slängt. Använder ett riktigt ryggskydd med hårt skal ovanpå mjukare stoppning under jackan.

Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Ang ryggskyddet tänkte jag fortsätta använda "skalman", dvs ett externt skydd. Får ifs gå upp någon storlek på jackan. Halvarssons har ju ifs skräddarsydda ryggplattor att sätta i. Hade varit skönt att slippa det momentet, men frågan är vad som är säkrast.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Har nu vart och shoppat, och det blev inte alls vad jag tänkt mig, men inte sämre hoppas jag. Hittade ett (enl säljaren) nytt klädpaket på blocket.
f4280018822ad60c0550770f810deb5c.jpg http://www.nilssonsmc.se/uploads/f4280018822ad60c0550770f810deb5c.jpg_thumb_800x800.jpg
Detta är ett Lindstrands Klädpaket med Quattra jacka och TT byxor. På gränsen på för stora, men skicket på dessa gjorde det svårt att låta bli.
Åsikter och feedbak tas dock fortfarande tacksamt emot.

Last edited:

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
2011 Speed Triple
Byxorna har jag som touring brallor. Funkat bra, helt ok komfort och inga problem med läckage vid kraftigt regn osv.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...