Hjälp med val av kläder å skydd

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
Halloj!
Eftersom jag är helt ny på det här området (första körlektionen ska avverkas om typ en vecka) så har jag inte någon direkt uppfattning om vad man ska/bör ha för kläder och skydd. :va
Köpte en Hypermotard förra veckan. Vad för typ avkläder och skydd (kom gärna med förslag på märken och modell) passar den typen av hoj(-förare alltså) bäst? Jag kan tänka mig att körställning etc. ev kan/bör påverka klädval.
Jag har provat lite olika prylar men ännu inte fastnat för något förutom hjälm. Testade en Shoei XR 1100 och den kändes riktigt skön. Är detta ett vettigt val av hjälm? :va

Ni som kör Hypermotard eller liknande, vad har ni på kroppen när ni kör?

Mottar tacksamt alla förslag, synpunkter och ideér. :Bugar

Mvh,
/Hh

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej

Beträffande kläder skulle jag satsa på ett skinnställ. Åk o prova o se om du vill ha ett helställ eller delat. Prova flera olika modeller det kan skilja mycket mellan olika märken. Du kommer att märka att dom billigaste inte har lika bra passform tycker jag. Testa Lelles har ett stort sortiment. Köper du sen från utlandet så landar ett kvalitets ställ runt 5-7k. Sitter hjälmen bra på dig, var noga när du provar så är det ett mycket bra val. Jag rek att du tar den från England finns många firmor att välja på tex www.helmetcity.co.uk Om du inte behöver ha senaste modellen så har dom xr1000 svart för 199 pund ett kap.:tummenupp

h a p p y

H a p p y
Gick med
6 Mar 2009
Hoj
ZZR 1400 -06
Ställ dina frågor i en butik och testa massa för det ska kännas bra. Köp inget skit för då kommer du bergis att köpa nytt nästa säsong. Satsa på det som känns rätt för dig så kan du ha dem länge och titta inte dig blind på prislappen. Det ska bekvämt för att det ska vara kul :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...