Hjälp mej

Kawasaki1984

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 - 06
Problem med cdi boxar..

Tjenare, det är så här att jag har köpt en aprilia rs 125 - 06:a och i efterhand fått reda på att den inte har original cdi box på, så jag vet inte hur man avstryper den med denna cdi boxen..

hur som helst när jag köpte den så fick jag med en original cdi box men han sa att den gjorde den till mellan mc, men killen hade totalt noll koll på allt.

Min fråga är om det går att sätta på den cdi boxen istället? Om det är orignal för just lätt mc körning borde det ju inte vara några problem men hur vet jag det?

Om jag ska byta cdi så kommer jag åka till en verkstad eftersom det är andra kablar osv mellan boxarna så det blir riktigt gjort av nån som kan.

Kortfattat så är min fråga: Hur vet jag om den cdi boxen kommer fungera med tändning och sånt jag har nu? Om det är "kraftigare" box behövs det kraftigare insug osv då?
 
Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Steg 1: Du drar ur kontakten till boxen som sitter i nu.
Steg 2: sätt i kontakten för den "kraftigare" boxen
Steg 3: kolla vilken munstycke du har i ska vara ca 130 om du ska köra på full effekt.
Steg 4: ut och gasa!!!

Du ska INTE röra tändningen eller ändra några kablar!!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Den bästa hjälpen du kan ge dig själv, sätt dig ner och fundera i kanske 10 minuter på en bra och vettig rubrik som på något sätt beskriver ditt fel/undran så kanske många fler läser och någon kan hjälpa...
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Den bästa hjälpen du kan ge dig själv, sätt dig ner och fundera i kanske 10 minuter på en bra och vettig rubrik som på något sätt beskriver ditt fel/undran så kanske många fler läser och någon kan hjälpa...

Rubriken skriker visserligen "hej kom och hjälp mig" fast kanske inte riktigt på det tilltänkta sättet :p
 

Kawasaki1984

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 - 06
Steg 1: Du drar ur kontakten till boxen som sitter i nu.
Steg 2: sätt i kontakten för den "kraftigare" boxen
Steg 3: kolla vilken munstycke du har i ska vara ca 130 om du ska köra på full effekt.
Steg 4: ut och gasa!!!

Du ska INTE röra tändningen eller ändra några kablar!!

Nu var det ju så att jag vet inte vilken "effekt" boxen har, det är mycket möjligt det var den som satt där original. men hur kan jag vara säker?
Och om det är den kraftigare boxen är det väl inte så nyttigt att bara sätta på den och prova?..
 
Last edited:

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
om det följde med en box som gjorde den till mellan mc är troligtvis det den avstrypta boxen.

Sen är det munstycke också...
 

Kawasaki1984

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 - 06
om det följde med en box som gjorde den till mellan mc är troligtvis det den avstrypta boxen.

Sen är det munstycke också...

Han sa det ja men han lät väldigt osäker och lixom jag kan inte mycket om motorer osv men han kunde ingenting.. därför jag undrar om det finns ett sätt att veta. Gummit och sånt sitter i den boxen så ingen har pillat med den innan
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Jag tror att det är du som är lite borta jag, alla 125:eek:r (2 taktare ) idag är inte byggda
Efter de svenska reglerna. ( 15 hk, 11 kw) som din säkert har nu med den "strypta" cdin. Det han menar är att med original cdin ( olaglig) så får hojen lika många hästar som en laglig mellan hoj ( 25 hk eller 0,16 kw per kg). Dom enda som byggs direkt med 15 hk eller under är de nya 4 taktarna.
Åker du dit utan strypningarna så är det inte en " lätt" motorcykel du åkt på.
 

Kawasaki1984

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 - 06
Jag tror att det är du som är lite borta jag, alla 125:eek:r (2 taktare ) idag är inte byggda
Efter de svenska reglerna. ( 15 hk, 11 kw) som din säkert har nu med den "strypta" cdin. Det han menar är att med original cdin ( olaglig) så får hojen lika många hästar som en laglig mellan hoj ( 25 hk eller 0,16 kw per kg). Dom enda som byggs direkt med 15 hk eller under är de nya 4 taktarna.
Åker du dit utan strypningarna så är det inte en " lätt" motorcykel du åkt på.

Jag tror inte du läst igenom vad jag skrivit riktigt eller har jag förklarat dåligt.

Boxen som sitter på NU är en blå Alpha technik box som folk här har sagt var en ersättningsbox från tyskland eller nått, denna box har också annan koppling till sej än vad dom originala svarta har.

Den svarta boxen jag fick med ser orörd ut, gummit är kvar men han sa att den boxen gjorde den till mellan,
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Ja men de var det jag tänkte , gör inte den originala cdin mc:n olaglig? För den är väll ( ostrypt)
Asså den andra cdin som du har är det den absolut orginala som satt på från nyköp?
Skriver och läser från en iphone så jag kan ha sett och läst fel sorry : P

Asså jag upplyste bara om vad jag tror den där killen menade som du köpte hojen av, det där med mellan hoj och allt.
 
Last edited:

Kawasaki1984

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 - 06
Asså den andra cdin som du har är det den absolut orginala som satt på från nyköp? Det är det jag inte vet, han sa att den blev som mellan mc ifall jag montera den, och ingen har pillat med den så vitt jag vet (klippt bryggan)

Men det hade varit ologiskt att byta till denna ersättningsboxen och inte spara original boxen med tanke på hur dyra dom är så det borde ju vara original som jag fick med..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nej, den andra boxen gör inte den till en mellanhoj såvida den inte stryper hojen till (kg * 0.16) kw.
Ostrypt RS125 får man endast köra (lagligt) med ett vanligt A-kort.
Ifall du har en original CDI-box så är det ju bara till att riva bort gummit och kolla ifall bryggan sitter där?
Tycker du gör det onödigt svårt för dig själv...

Hur mycket väger en RS125 btw?
På bikez.com stod det 185kg dry weight, men det är ju käpprätt åt helvete.
130 kilo?
Isåfall är det 28 hästar som gäller för att den ska gå som mellanhoj fram till 2013, därefter tar de nya reglerna vid (God bless).
 
Last edited:

Kawasaki1984

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 - 06
Nej, den andra boxen gör inte den till en mellanhoj såvida den inte stryper hojen till (kg * 0.16) kw.
Ostrypt RS125 får man endast köra (lagligt) med ett vanligt A-kort.
Ifall du har en original CDI-box så är det ju bara till att riva bort gummit och kolla ifall bryggan sitter där?
Tycker du gör det onödigt svårt för dig själv...

Hur mycket väger en RS125 btw?
På bikez.com stod det 185kg dry weight, men det är ju käpprätt åt helvete.
130 kilo?
Isåfall är det 28 hästar som gäller för att den ska gå som mellanhoj fram till 2013, därefter tar de nya reglerna vid (God bless).

Jag frågade högre upp ifall bryggan var där i mellan boxen men nu fick jag reda på det iallafall tack så mycket, Har inte velat öppna den förrens jag visste det.

Och yes den väger ca 130
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top