Hjälp: Mercedes ML

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Berätta vad ni vet om denna bil, erfarenheter, fördelar/nackdelar osv.. Behöver en bil som kostar under 200k, stort bagage (hundar), drar ofta kärra/hästtransport.. Har tittat lite på ML320, verkar va en ok bil.

Alternativ?: V70, A6, förslag?
 

Bifogat

  • ml.jpg
    ml.jpg
    33.9 KB · Visningar: 155

Mr Eastman

retard? ja tack!
Gick med
28 May 2003
Ort
Örebro
Hoj
Vill ha en SuperRetard!
vet inget om dom du skrivit men tänkte ge dig ett alternativ till : Volvo xc70.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Goffe skrev:
2307504 Berätta vad ni vet om denna bil, erfarenheter, fördelar/nackdelar osv.. Behöver en bil som kostar under 200k, stort bagage (hundar), drar ofta kärra/hästtransport.. Har tittat lite på ML320, verkar va en ok bil.

Alternativ?: V70, A6, förslag?

Har du kort för tung släp?
Annars får du ju bara dra 750kg med den bilen.
Jag har ett liknande problem när jag ska byta bil, jag behöver en bil som får dra massor på B-kort eftersom jag både har husvagn och släpar runt på tävlingsbilar med min bil.

Just nu kör jag SAAB, och det är väl inte alltid jag drar lagligt, dessutom skulle fyrhjulsdrift vara trevligt på vintern.
Nu skulle väl IOFS reglerna ändras snart, så att man verkligen får dra tungt med tunga bilar på sitt B-kort.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Audi A6 Quattro med 30v 2.8l V6-motor är en fin dragare. Större bagage än ML (på längden). Komfortabel, tyst och rymlig. Funkar till vardag och fest. Fast med tung hästtransport bakom kanske en ML med diesel är ett bättre val: 270 eller kanske tom 400?
 

Pips

Guest
Jeep Cherokee.. underbar dragare. Kostar inte spec mycket. In och urkopplingsbar 4wd med lågväxel, automat. Lättkörda!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
GuW skrev:
2307700Jag har ett liknande problem när jag ska byta bil, jag behöver en bil som får dra massor på B-kort eftersom jag både har husvagn och släpar runt på tävlingsbilar med min bil.

Just nu kör jag SAAB, och det är väl inte alltid jag drar lagligt, dessutom skulle fyrhjulsdrift vara trevligt på vintern.
Nu skulle väl IOFS reglerna ändras snart, så att man verkligen får dra tungt med tunga bilar på sitt B-kort.
Jeep Wrangler. Då får du dra 1600kg med B-kort har jag för mig. Men å andra sidan är de övervärderade på begagnatmarknaden och dricker en hel del soppa.

Mina drömmars bil är för tillfället en Land Rover Defender. Får dra 3500kg om man har BE-kort. :drool
 

"Rask"

Guest
Goffe skrev:
2307504 Berätta vad ni vet om denna bil, erfarenheter, fördelar/nackdelar osv.. Behöver en bil som kostar under 200k, stort bagage (hundar), drar ofta kärra/hästtransport.. Har tittat lite på ML320, verkar va en ok bil.

Alternativ?: V70, A6, förslag?

Köp inte en ML , inredning skrammlar satan och de e jobbiga o serva.De tidigste som byggdes har ett "fabriksfel" i fördelningslådan som gör att det vibrerar då man svänger fullt. En riktigt bra bil är E270cdi som passar bra till det du beskriver. En bra suv e Jeep Cherokee 98:ans årsmodell. Köp dock inte den senare karossen då de har problem med bromsar, drivaxlar etc etc...Jeepen förutsätter att du har obegränsat med bränslepengar då de gärna drar över 2l/mil och nästan det dubbla då du lastar tungt... Lycka till :tummenupp
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
GuW skrev:
2307700 Har du kort för tung släp?
Annars får du ju bara dra 750kg med den bilen.
Jag har ett liknande problem när jag ska byta bil, jag behöver en bil som får dra massor på B-kort eftersom jag både har husvagn och släpar runt på tävlingsbilar med min bil.
Men föffan GuW...

Är det inte bara att skaffa ett BE-kort då ?

Lär ju inte vara speciellt dyrt eller komplicerat, eftersom du redan har kunskapen.
Så sparar du massa besvär att hitta rätt fordonskombinationer hela tiden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
War-psycho skrev:
2308469 Men föffan GuW...

Är det inte bara att skaffa ett BE-kort då ?

Lär ju inte vara speciellt dyrt eller komplicerat, eftersom du redan har kunskapen.
Så sparar du massa besvär att hitta rätt fordonskombinationer hela tiden.

Nja, polaren håller på för fullt med både A och E behörigheten, men jäfflar vad med teori det är på E delen, A teorin skrev jag efter att ha kört ett par testprov och haft godkänt på samtliga....

Lastsäkring, dynamiska lastvikter och utstick till förbannelse för att för att göra precis det jag har gjort i alla tider ändå, dra en tung släp med en personbil...
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
GuW skrev:
2308505 Nja, polaren håller på för fullt med både A och E behörigheten, men jäfflar vad med teori det är på E delen, A teorin skrev jag efter att ha kört ett par testprov och haft godkänt på samtliga....

Lastsäkring, dynamiska lastvikter och utstick till förbannelse för att för att göra precis det jag har gjort i alla tider ändå, dra en tung släp med en personbil...
Äh, det går fort som fan att lära sig det som behövs för proven.
Det ser mycket värre ut än det är, det är bara få av sakerna man måste kunna...

Jag har ju A BE CE DE + ADR (tank, stycke & spräng) + truckkort.
(Så jag har ju skrivit några prov ;))

Det fixar du lätt... :tummenupp

Jag hjälper dig gärna om du har några frågor.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
GuW skrev:
2308505 men jäfflar vad med teori det är på E delen

Lastsäkring, dynamiska lastvikter och utstick till förbannelse för att för att göra precis det jag har gjort i alla tider ändå, dra en tung släp med en personbil...
Äh, pjosk. Det är tillochmed färre frågor på Vägverket när man skriver för BE än om man skriver A-teorin.

Det kommer inte så särskilt mycket sånt på teoriprovet. Det är till största delen rent generella frågor om trafikregler och liknande. När man däremot gör uppkörningen så ingår det att man ska kunna göra en funktionsbeskrivning om hur t.ex. påskjutsbroms med backautomatik fungerar, beskriva hur man lastsäkrar på rätt sätt, göra en fullständig säkerhetskontroll och så vidare.

För det mesta är det funktionsbeskrivning/säkerhetskontroll folk brukar missa något på när de tar BE-kort. Teoriprov och resten av uppkörningen brukar gå bra för de flesta. Men då är det så bra så att om man missa på funktionsbeskrivning eller säkerhetskontroll så brukar provet ändå fortsätta med körningen efter det. Så när det är dags för omprov behöver man bara göra den del man har missat på.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top