Kanske inte omgående men nu blir du rättad. Om det är trefas måste man räkna med roten ur tre om man använder huvudspänningen (vilket man normalt gör). Effekten blir alltså 400*16*√3=11 kW. Eller om man föredrar att räkna med fasspänning: 230*16*3 = 11 kW.
Se ovan!
Du har helt rätt. Utlösningskaraktäristiken för en säkring är av typen inverttid. Nu minns jag inte de exakta siffrorna på vad säkringarna tål men jag vet att exempelvis en 10 A-säkring
måste tåla 16 A i en timme utan att lösa ut. Detta är anledningen till att man kan använda ledningar med mindre tvärsnittsarea om man använder dvärgbrytare ("automatsäkringar") istället för säkringar.
Då rättar jag dig!

Man höjde spänningen till 230/400 V. Detta var för att få samma spänning i flera länder i Europa (vet inte hur många). England sänkte sin spänning i samma veva från 240 till 230 V. Innan sänkningen var spänningen tillåten att variera ±10 % i lågspänningsnäten i Sverige. Efter sänkningen ändrades den tillåtna spänningsvariationen till +5% -10%. På detta vis minskades antalet eldrivna apparater som måste bytas ut eftersom den maximala tillåtna spänningen inte ökades. Den nominella spänningen ökades emellertid vilket exempelvis gjorde att glödlampor som var tillverkade för 220 V fick en väsentligt kortare livslängd.