Hjälp mig att förtstå el

Skulle tro att det värsta som händer är att säkringarna går men man vet ju aldrig.
Om jag skulle koppla om den så hade jag gått efter kopplingen på klisterlappen där det står 400v 3~(sen ser jag inte).

Ev. kan du se om du hittar någon som säljer fabrikatet och slå dom en signal först.

Man har alltid 5 "trådar" R,S,T,Nolla och jord. Om du har en grupp med tre säkringar så är det R,S och T alltså 3fas (3~). R,S och T är de olika faserna.

Kopplar man in en last mellan två faser får man 380V (400) men om man kopplar in lasten mellan en fas och Nollan (blå) får man 220V (240). Att man nu mer har 240/400 istället for som förut 220/380 beror på att man höjt spänningen för att se till att alla får åtminstone 220/380 (rätta mig om jag har fel här).

Om det står 400V 3~ så skall du alltså koppla in den på R, S, T det vill säga alla tre säkringarna i gruppen. GLÖM INTE ATT ÄVEN ANSLUTA JORD ! grön-gul kabel, i riktigt gamla system kan den vara röd.

Om du vill vara säker på att du jordat korrekt mät resistansen mellan metallhöljet på apparaten du kopplar in och tex diskbänken, blandaren eller liknande innan du slår på strömmen igen (skruvar i/slår på säkringarna). Resistansen skall vara 0 eller mycket nära noll, det duger inte att bara tuta.

Last edited:
Tack, bra info! Då är det väl bara att knalla ner till elaffären och köpa en 3-faskabel och en resistansmätare då :tummenupp

Jo det är alltid bra att ha en och det finns riktigt billiga på prylbutikerna. Är ju inte helt fel att ha något att kolla hojen med tex.

Du kan ju passa på att handla kabeln billigt där också. BT, Jula, mfl har båda

Tänk på

10A => 1,5 mm2
16A => 2,5 mm2

Ofta använder man 2,5 mm2 även till 10A säkringar om man skall koppla in spisar, bastuaggregat särskillt om kabeln är lite längre.

Last edited:
4: P = U x I, alltså 16 Ampere på 400V borde ge 2400W mer än 10A på 400V.

[edit] Det var ett tag sedan jag höll på med sånt så jag KAN ha fel och i så fall torde jag bli rättad tämligen omgående.
Kanske inte omgående men nu blir du rättad. Om det är trefas måste man räkna med roten ur tre om man använder huvudspänningen (vilket man normalt gör). Effekten blir alltså 400*16*√3=11 kW. Eller om man föredrar att räkna med fasspänning: 230*16*3 = 11 kW.

400V och 16 ampere blir 6400W och 400V och 10 ampere blir 4000W. Allt enligt huvudräkning och Ohm´s lag.
Se ovan!

Nu e ju jag bara en hobbyelektriker, men jag har aldrig sett annat än 16Amp till spisar nånstans. Dessutom så är det väl "tröga" säkringar, vilket ger dig en viss tid med överbelastning innan den smäller av. kan vara allt mellan 5 - 20 minuter.
Du har helt rätt. Utlösningskaraktäristiken för en säkring är av typen inverttid. Nu minns jag inte de exakta siffrorna på vad säkringarna tål men jag vet att exempelvis en 10 A-säkring måste tåla 16 A i en timme utan att lösa ut. Detta är anledningen till att man kan använda ledningar med mindre tvärsnittsarea om man använder dvärgbrytare ("automatsäkringar") istället för säkringar.

Kopplar man in en last mellan två faser får man 380V (400) men om man kopplar in lasten mellan en fas och Nollan (blå) får man 220V (240). Att man nu mer har 240/400 istället for som förut 220/380 beror på att man höjt spänningen för att se till att alla får åtminstone 220/380 (rätta mig om jag har fel här)
Då rättar jag dig! :)
Man höjde spänningen till 230/400 V. Detta var för att få samma spänning i flera länder i Europa (vet inte hur många). England sänkte sin spänning i samma veva från 240 till 230 V. Innan sänkningen var spänningen tillåten att variera ±10 % i lågspänningsnäten i Sverige. Efter sänkningen ändrades den tillåtna spänningsvariationen till +5% -10%. På detta vis minskades antalet eldrivna apparater som måste bytas ut eftersom den maximala tillåtna spänningen inte ökades. Den nominella spänningen ökades emellertid vilket exempelvis gjorde att glödlampor som var tillverkade för 220 V fick en väsentligt kortare livslängd.

Kanske inte omgående men nu blir du rättad. Om det är trefas måste man räkna med roten ur tre om man använder huvudspänningen (vilket man normalt gör). Effekten blir alltså 400*16*√3=11 kW. Eller om man föredrar att räkna med fasspänning: 230*16*3 = 11 kW.

Se ovan!

Du har helt rätt. Utlösningskaraktäristiken för en säkring är av typen inverttid. Nu minns jag inte de exakta siffrorna på vad säkringarna tål men jag vet att exempelvis en 10 A-säkring måste tåla 16 A i en timme utan att lösa ut. Detta är anledningen till att man kan använda ledningar med mindre tvärsnittsarea om man använder dvärgbrytare ("automatsäkringar") istället för säkringar.

Då rättar jag dig! :)
Man höjde spänningen till 230/400 V. Detta var för att få samma spänning i flera länder i Europa (vet inte hur många). England sänkte sin spänning i samma veva från 240 till 230 V. Innan sänkningen var spänningen tillåten att variera ±10 % i lågspänningsnäten i Sverige. Efter sänkningen ändrades den tillåtna spänningsvariationen till +5% -10%. På detta vis minskades antalet eldrivna apparater som måste bytas ut eftersom den maximala tillåtna spänningen inte ökades. Den nominella spänningen ökades emellertid vilket exempelvis gjorde att glödlampor som var tillverkade för 220 V fick en väsentligt kortare livslängd.

Ok, man lär så länge man lever.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...