Hjälp mig att felsöka en hushållsassistent!

spraya med 5-56 eller mät med multimeter. då får du reda på om den är trasig eller inte och därefter byter du.
är det inte potetionmetern som är trasig så prata med elektroluxverkstad, de vet säkert.

Stämmer in i kören som säger spraya.
Gjort så på alla mina gamla förstärkare med gott resultat.
Håller inte i evigheter men lätt att göra om.

De har båda, såvitt jag vet, men är också ganska övertygad om att de inte vill göra sig av med dem, tyvärr. Oumbärlig när morsan bakar bröd, vilket hon gör lite allt som oftast.

Tänkte eftersom de haft två maskiner och de tillbehören är standard. Alltså att de sitter på en dubbel uppsättning.

5-56. Vart ska jag spraya? Rätt in i systemet bara?

Tänkte eftersom de haft två maskiner och de tillbehören är standard. Alltså att de sitter på en dubbel uppsättning.

5-56. Vart ska jag spraya? Rätt in i systemet bara?

För att undvika bismak på bakverken skulle jag rekomendera att spraya bara i potentiometern, försök komma åt under täckplåten på den.

Ifall du kollar under maskinen så står det ett serienr och ett produktnr (sno, pnc).

Med hjälp av dessa nummer kan jag kolla ifall det fortfarande finns ny potentiometer till denna (och vad den kostar).

Jag jobbar nämligen med Electrolux och handhar service/reservdelar.

Dock så är jag inte utbildad tekniker, så jag vågar inte lova att det är det som orsakar felet.

:)

Last edited:
Ifall du kollar under maskinen så står det ett serienr och ett produktnr (sno, pnc).

Med hjälp av dessa nummer kan jag kolla ifall det fortfarande finns ny potentiometer till denna (och vad den kostar).

Jag jobbar nämligen med Electrolux och handhar service/reservdelar.

Dock så är jag inte utbildad tekniker, så jag vågar inte lova att det är det som orsakar felet.

:)

Grymt!

Pnc 9100104
Sno 2442706

Släng en fråga till nån duktig tekniker på ditt jobb och fråga när du ändå är igång!

Hmm, har kollat lite på sprängskissen till denna modell, och tyvärr så verkar det inte som att potentiometern säljs som en lös reservdel (säljs komplett med styrkrets-kortet).
Tyvärr så verkar det som att detta kretskort har utgått (denna modell är ju från -71 så...).

Kollade dock med en kollega å han misstänkte också fel på potentiometern, så får du bara tag på en sådan så borde det åtgärda problemet.

Då det gäller dessa gamla assistenter så ska man vara rädd om dom.
De är nämligen riktiga arbetshästar å kvaliten går inte att jämnföra med maskiner som finns på marknaden idag.

//Gorgamel

Nu har jag mätt. Blev jag klokare? Nej.

För det första så lödde jag inte av kablarna från potentiometern eftersom jag aldrig skulle fått de på plats igen...

När jag mäter med en multimeter inställd på typ ohm, så varierar utslaget på mätaren när jag vrider på potentiometern. Det konstiga är att den varierar bara mellan lägena 85-100% av effekten. Under 85% så slocknar värdet. Varför är detta konstigt då om potentiometern är trasig? Jo, för att maskinen går ju att reglera ända ner till 70% av effekten när man kör den...

Har även sprayat 5-56 i den utan effekt. Det får väl ligga och verka där nu.

Har jag mätt fel? Är jag trög? Är det nåt annat som är fel? Måste jag löda loss kablarna för att kunna mäta den ordentligt?

Att komma åt under plåtkåpan till potentiometern är omöjligt eftersom jag inte lyckas ens att få loss vredet på utsidan...

Om jag skulle bryta bort skiten i vrede, kan elfa fixa en ny reservdel bara på den info som står på den?

5ae776e8-fd02-f663.jpg

Eftersom ni elkunniga åter har börjat en arbetsvecka = surfar på sh, så bumpar jag min egen tråd.

Nu har jag mätt. Blev jag klokare? Nej.

För det första så lödde jag inte av kablarna från potentiometern eftersom jag aldrig skulle fått de på plats igen...

När jag mäter med en multimeter inställd på typ ohm, så varierar utslaget på mätaren när jag vrider på potentiometern. Det konstiga är att den varierar bara mellan lägena 85-100% av effekten. Under 85% så slocknar värdet. Varför är detta konstigt då om potentiometern är trasig? Jo, för att maskinen går ju att reglera ända ner till 70% av effekten när man kör den...

Har även sprayat 5-56 i den utan effekt. Det får väl ligga och verka där nu.

Har jag mätt fel? Är jag trög? Är det nåt annat som är fel? Måste jag löda loss kablarna för att kunna mäta den ordentligt?

Att komma åt under plåtkåpan till potentiometern är omöjligt eftersom jag inte lyckas ens att få loss vredet på utsidan...

Om jag skulle bryta bort skiten i vrede, kan elfa fixa en ny reservdel bara på den info som står på den?

Elfa borde kunna skaka fram lämplig del, ser ut som det står 1 Mega ohm linjär på den :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick