Hjälp mig att fixa bakändan inför besiktningen!

MR. SCH

Mr sch
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
R1 03
Hallå, Har en r1 med miniblinkers och diod lampa som skyltbelysning. vet ej om de är e märkta eller liknande. Hur noga kollar dom sånt på besiktningen? Har heller ingen reflex bak, kan jag montera dit en själv så att det blir godtjänt? orkar inte byta om till orginal läppen det tar för lång tid. Ska även ta bort highpipen o sätta dit orginalet. please help

Bifogat

• DSC03491.JPG
    DSC03491.JPG
    25 KB · Visningar: 92

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
Reflex är det bara att köpa en sån med tejp på baksidan så kan du rycka bort den direkt efter besiktningen om du vill.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om blinkersarna är E-godkända så brukar det finnas ett "e" på glaset på dem. Tänk också på att det finns ett minsta avstånd som det ska vara mellan blinkersarna (eller snarare mellan glasen/de lysande ytorna), 18cm eller något sånt har jag för mig. Hur noga de kollar beror lite på vilken besiktningsgubbe du får.

Reflex så fungerar det bra att gå på Biltema eller liknande och köpa en och sätta dit själv.

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Hoj
Honda CRF450 2004
Saknad reflex kommer dom ganska säkert slå ned på.
Så montera dit en egen rackare, då det funkar bara fin fint för polaren.

Mkt riktigt så ska det vara minst 18cm mellan blinkers.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
24cm för blinkers i fram & 18cm i bak!

Finns inga krav på stänkskydd längre även om du kommer dit med en helfordonsgodkänd hoj!

Alltid bra att ha e-märkning på blinkers men vissa klarar sig vissa inte!
Glöm för guds skull inte reflexen för det är återbesök på det

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Den lilla diod lampan som du har som reg.skylts belysning är inte godkänt om jag kommer ihåg rätt

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Den lilla diod lampan som du har som reg.skylts belysning är inte godkänt om jag kommer ihåg rätt

När jag köpte mina diodbelysningar sa de att det var godkänt (Johans MC, gbg). Har besiktning imorgon, så vi får väl se om de hade rätt.. :rolleyes:

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
fler som har åkt dit på diodlampor? Hur stor behöver reflexen vara o vars på plåten är det bäst att sätta den?

Diod eller glödlampa ska väl inte spela nån roll så länge den lyser tillräckligt för att man ska se reg. nr.:va Ang. reflex så har jag en cykelreflex skruvad i skylten, den är mindre än skattemärket och har aldrig varit några problem. I ditt fall skulle du kunna montera en reflex ovanför skattemärket alltså... Inte särskilt störande i mina ögon.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Diod eller glödlampa ska väl inte spela nån roll så länge den lyser tillräckligt för att man ska se reg. nr.:va Ang. reflex så har jag en cykelreflex skruvad i skylten, den är mindre än skattemärket och har aldrig varit några problem. I ditt fall skulle du kunna montera en reflex ovanför skattemärket alltså... Inte särskilt störande i mina ögon.

Nej, har inget med att det är en diodlampa. Men just DEN diodlampan tänkte jag oxå köpa. Men enligt stället som sålde den så var just denna lampa inte godkänd

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Besiktade utan reflex för några år sedan. Besiktningsgubben sa att jag skulle åka och köpa en reflex på macken och komma tillbaks senare på dagen så han kunde godkänna hojen. Tejpade fast den ytterst provisoriskt, åkte till bilprovningen igen och fick godkänt utan att betala något extra.:)

Så länge blinkers syns ordentligt blir de godkända. e-märkning behövs inte normalt.

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
tog mig allafall igenom besiktningen med mina lysdioder igår. den vetgirige kan ju kolla garaget hur det är arrangerat..

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
tog mig allafall igenom besiktningen med mina lysdioder igår. den vetgirige kan ju kolla garaget hur det är arrangerat..

Grattinerar Anders!!
Bara en sak kvar nu då...kortet!!

Måste köra snart igen också så jag får höra på Yoshin!! :yoparty

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Grattinerar Anders!!
Bara en sak kvar nu då...kortet!!

Måste köra snart igen också så jag får höra på Yoshin!! :yoparty

Hallå Greenen,

ja ja kortet är på ingång snart (hehe). Men du får väl haka på min handledare/mentor in till stora staden nån gång så kan du få lyssna lite, nu när sommaren har kommit och semestern är slut.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Blev lite nyfiken nu. Reflexen, ska den sitta på reg skylten och vilka mått ska den ha? Reg belysning, krävs det?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024