Hjälp mig att räkna ut last...

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Behöver Er hjälp under dagen att beräkna last till kpa!!
1m3 och 1m2 av specifik bergskross väger 1,65 ton. Hur många Kpa motsvarar detta?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
1 Pa = 1 N/m²

1 Kg = 9.81N.

Jag orkar inte räkna ut det :tungan

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tack för svaren! Skall fylla upp och jämna ut marken på tomten. Har en gräns på 10kPa så det borde alltså motsvara ovan bergskross och en "höjd" på ca 60-70cm..?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för svaren! Skall fylla upp och jämna ut marken på tomten. Har en gräns på 10kPa så det borde alltså motsvara ovan bergskross och en "höjd" på ca 60-70cm..?

Blir lite nyfiken. Den här gränsen på 10kPa, vad/vem är det som sätter gränsen och för vad?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Max fyllnadshöjd blir 0.61 m för att vara exakt :) Jag är också lite nyfiken på var den gränsen på 10 kPa kommer ifrån? Något källarvalv eller någon annan konstruktion under fyllningen? Stödmur eller slänt bredvid fyllningen? Markisolering med låg specificerad långtidsbelastning? Det är nämligen ett rätt lågt tillåtet tryck om gränsen skulle vara geotekniskt betingad...

Last edited:

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tack. Det är geoteknikerna som satte den gränsen när vi styckade av en tomt som vi skall bygga hus på. Det är väl knappt så att man kan kalla det sluttning men det lutar väl kanske ett par 5% eller liknande. Mest sand och lera. Pålas skall det göras också.. För att få tomten så jämn som möjligt tänker vi nog sätta ett L-stöd på gaveln nedåt. Kanske blir ca 80cm på den sidan som vi fyller upp. Dock ej med sten där tror jag..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!