Hjälp mig att välja hoj!

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag har sällsynt svårt att bestämma mig för vilken hoj jag ska köpa till våren, därför jag hoppas

att få lite råd och tips här. Min nuvarande hoj är en Suzuki Sv650s. Det är också den enda motordrivna tvåhjuling jag har ägt.

Önskemål på nya hojen:
-Mycket effekt
-Fyra cylindrar, cirka 1000 cm²
-Sportig
-Möjlighet att gömma sig för fartvinden
-Problemfri (gillar inte att meka)
Jag har inte riktigt bestämt mig för hur mycket pengar jag vill betala för hojen men jag tror det blir runt 60000 - 80000.

Finns det något vettigt alternativ till 1000 cm² supermegasporthoj (R1, CBR1000RR, ZX10R, GSXR 1000 osv)? Alltså något som inte kostar apmycket i försäkring men samtidigt uppfyller de flesta av ovan nämnda önskemål.
Måste man varva som en dåre med GSXR 750? Ungefär vad blir försäkringskostnaden på 750 jämfört med GSXR 1000?
Är Yamaha FZ1-S för tung och klumpig?
Går det att köra långt och fort utan kåpa?
Frågorna är många...
:hojcbr
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Äh ska du inte slanga i 200 duger en 600 eller 750 bra det är billigare, men ja du lär varva men å andra sidan vad är problemet med att peta ner ?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Är du en fattig posör är det bara bita i det sura äpplet. köp annars en billigare hoj, som man har ett leende på läpparna när man ringer och försäkrar typ mellan 40-50k går bra dom också.
 

Dark_Messenger

Guest
Det låter som en sporttourer du söker.

Jag tolkar dig som att du inte vill ha supersport pga opraktiskt, dyrt, obekvämt osv. Du kan tänka dig lite mer vikt o bös på hojarna så länge det finns klös i motorn.

zx12, busa, blackbird osv. :fakta

Om de är billiga, som i billiga alltså, i försäkring osv.. Beror ju på vad man menar med det. Billigare än supersport men billiga nja..:D

Det är alltid svårt att få ihop ekvationen - mycket pung med nyare kåphoj.:gnissla
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Äh ska du inte slanga i 200 duger en 600 eller 750 bra det är billigare, men ja du lär varva men å andra sidan vad är problemet med att peta ner ?
Klart att det går att växla ner. Jag vill dock ha en 1000cc för att det är den motorkaraktär som jag personligen föredrar.

Är du en fattig posör är det bara bita i det sura äpplet. köp annars en billigare hoj, som man har ett leende på läpparna när man ringer och försäkrar typ mellan 40-50k går bra dom också.
Jag är varken fattig eller posör. Har du något tips på hoj för 40-50k?

Skulle väl unna vara en sån här http://www.blocket.se/vi/15496042.htm?ca=16_s

Jo, det går alldeles utmärkt att åka långt med en naken hoj också...
Jo jag har funderat lite på Honda VFR800 men jag skulle helst vilja ha lite mer effekt. Jag kanske ska fundera lite till...
Går det att åka fort och långt med naken hoj också? Jag har aldrig testat själv men jag har hört folk som säger att det är jobbigt.

Det låter som en sporttourer du söker.

Jag tolkar dig som att du inte vill ha supersport pga opraktiskt, dyrt, obekvämt osv. Du kan tänka dig lite mer vikt o bös på hojarna så länge det finns klös i motorn.

zx12, busa, blackbird osv. :fakta

Om de är billiga, som i billiga alltså, i försäkring osv.. Beror ju på vad man menar med det. Billigare än supersport men billiga nja..:D

Det är alltid svårt att få ihop ekvationen - mycket pung med nyare kåphoj.:gnissla
Den enda anledningen till att jag inte vill ha supersport är egentligen pengarna. Bekvämligheten med mera är jag villig att offra. :)
De hojarna du nämner kanske kan passa mina behov, om de inte är för jobbiga när det svänger. Helst skulle jag vilja provköra alla hojar som jag funderar på för att känna hur de känns men det är nog inte så realistiskt tyvärr.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
syltburk;3466568Jo jag har funderat lite på Honda VFR800 men jag skulle helst vilja ha lite mer effekt. Jag kanske ska fundera lite till... Går det att åka [U skrev:
fort[/U] och långt med naken hoj också? Jag har aldrig testat själv men jag har hört folk som säger att det är jobbigt.

Åkte med min CB1300F ca 400 mil på åtta dagar..som mest avverkade vi lite drygt 65 mil på en dag. Så visst går det. Som mest gick det i 235 km/h (mätarfart).

Har bara haft en hoj med kåpa under alla år, nämligen Fireblade. Den var som bekvämast att köra i 140+..
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
jag hade en sv650s för några år sen. bytte upp mig till en cbr 954 (150hk). skillnaden i motor och chassi var sanslös.
numera har jag insett att jag har roligare på en 600, det blir lite mer aktiv körning.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
jag hade en sv650s för några år sen. bytte upp mig till en cbr 954 (150hk). skillnaden i motor och chassi var sanslös.
numera har jag insett att jag har roligare på en 600, det blir lite mer aktiv körning.
Kanske kommer jag också att tycka det. Men för att få veta måste jag ju ha ägt en ~1000cc. I nuläget vill jag i alla fall inte ha en 600cc, även om det är en enorm skillnad mellan sv650s och exempelvis R6.
 

h@lle

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Skivarp
Hoj
Kawasaki ZX12R
Kawasaki ZX12R 178hk. 190hk med ram air. skitbilig försökring och köpa =)
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
R1 02-03 säger jag.

Gick från SV1000S till R1 -03. Utan att vara någon stjärnpilot så kan jag säga att skillnaden kändes rätt fort. Dessutom satt jag bättre på R1:an - alla sportigare Suzuki verkar trånga för benen.

Räkna med 700-1200 kr/mån halvförsäkring. Ställ av på vintern så blir det inte så blodigt.

Har provat den nyare FZ1-S en kortare tur. Fin hoj, men tycker personligen att motor och utväxling (lika hög 1:a som nya R1) gör sig bättre på rena sporthojar.

Åk runt på så många "öppen-hus" och dylikt nu under våren för provkörning.
I början av april har MC-kompaniet i Väring en sådan helg. Senare är det ju Bike-dagar, Ducati-touren i Alingsås etc.

//F
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Funderade på Honda CBR 1100 Blackbird själv ett tag för länge sedan. Provkörde aldrig någon, men tyckte de verkade vettiga.
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
En busa såklart. ;) Eller liknande som andra redan påpekat. Både mer kräm än supersporthojjarna och är ändå billigare att försäkra plus att den är så bekväm att köra långt med. Lite för bekväm. Börjar man dagdrömma lite så ligger man alltid över körkortsgränsen o cruisear. :(
Och jo dom går att svänga med oxå. ;)

Om du bor i trollhättan så borde du ju kunna prova en hel del olika cyklar inne på bike.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Många bra tips, tackar!
Men nu har jag ännu fler tänkbara alternativ att välja mellan. :näsblod
Räkna med 700-1200 kr/mån halvförsäkring. Ställ av på vintern så blir det inte så blodigt.
Jag hade räknat med mycket mer så hoppas att du har rätt. Jag har inte kollat med alla försäkringsbolag ännu så hoppet lever fortfarande. :)
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Många bra tips, tackar!
Men nu har jag ännu fler tänkbara alternativ att välja mellan. :näsblod

Jag hade räknat med mycket mer så hoppas att du har rätt. Jag har inte kollat med alla försäkringsbolag ännu så hoppet lever fortfarande. :)

Hur ofta kör du i 200+? Hade själv en gixxer 750 -96, drog till sthlm, 285 på mätare, inte skönt för 5 öre, vanligtvis orkar man inte åka så fort en längre sträcka. Blir nästan som hypnos när huvut far höger till vänster. Med bil från Skövde till Sthlm tar normat 3-4 tim "lagligt", Ja tänkte då att detta ska ja klara på 2 timmar eftersom ja körde 2.18 me bil, men helt omöjligt, tog 4,5 timme. Så ja skulle satsa på en sport touring men som ändå e hyfsat smidig.

Iaf, ja beta 8000 i halv för en 96:a hos folksam under 2007. Kollade nu va en gixxer600 -07 skulle kosta å då hamna ja runt 16 000 halv, 30000 i hel.

Har en polare som betalar 2200/mån när hans R1 -07 e påställd. E det värt de? Tycker du d så Go 4 it" Grymma hojjar. Sen beror d på hur länge du haft kortet oxå.
 
Last edited:

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Kanske kommer jag också att tycka det. Men för att få veta måste jag ju ha ägt en ~1000cc. I nuläget vill jag i alla fall inte ha en 600cc, även om det är en enorm skillnad mellan sv650s och exempelvis R6.

sant, men jag menade bara att du behöver inte stirra dig blind på effekten o ta det absolut senaste/värsta, det finns så det räcker även i lite äldre hojar.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Går det att åka fort och långt med naken hoj också? Jag har aldrig testat själv men jag har hört folk som säger att det är jobbigt.

Det beror ju på hur manlig du är... Att åka fort på en naken maskin går ju också, men man orkar inte pressa i 200+ särskilt länge... Men man har lika roligt på en riktigt stor nakenhoj... (Läs GSX1400...)...
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Du nämner VFR 800 men lite mer effekt....den har visserligen inte 4:a cylindrar men VTR1000 F är en fin maskin som uppfyller din övriga krav. Min första hoj var oxå en sv650s...jag bytte till just firestorm.

1000 kubik, 110 hästar, lättmekad(kolla på www.vtr.nu, där hittar du allt och lite till). Om du är lång som jag(över 190cm) så är ett förhöjt kåpglas att föredra annars börjar det fladdra bra vid högre farter......jag kanske har för mycket mage för att komma ner bakom kåpglaset...:hihi
Du sitter riktigt bra på en VTR också.:tummenupp

Så varför bytte jag till en gixxer då :va Ja, jag tänkte prova rad4:a. Det är min första....:)
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Blackbird. Man kan hitta en för 45-60 k. Med en enkel mod(shims mellan ram och stötdämpare) blir den mer lättsvängd. Bra pulver och man sitter riktigt bra. Försäkring.....jag kan inte klaga, 6000 hel/hel.

Annars tycker jag en 750 är ett bra alternativ. Mer vrid än en 600 men mer lättsvängd än en 1000. Hade en ninja 750 för en säsong och det var kul :tummenupp , dock satt man allt annat än bra.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Du nämner VFR 800 men lite mer effekt....den har visserligen inte 4:a cylindrar men VTR1000 F är en fin maskin som uppfyller din övriga krav. Min första hoj var oxå en sv650s...jag bytte till just firestorm.

1000 kubik, 110 hästar, lättmekad(kolla på www.vtr.nu, där hittar du allt och lite till). Om du är lång som jag(över 190cm) så är ett förhöjt kåpglas att föredra annars börjar det fladdra bra vid högre farter......jag kanske har för mycket mage för att komma ner bakom kåpglaset...:hihi
Du sitter riktigt bra på en VTR också.:tummenupp

Så varför bytte jag till en gixxer då :va Ja, jag tänkte prova rad4:a. Det är min första....:)

Visst har viffern fyra cylindrar, har alltid haft det så vitt jag vet..en V4...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top