Hjälp mig borra!

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
I betong alltså.

Jag ska ta upp 6st hål i taket (av alla jävliga ställen så klart), jag har lyckats med två och ett halvt och börjar undra om jag gör något fel här för nu är det stört omöjligt att komma längre in känns det som. Proffstips uppskattas!

Jag trycker och juckar o sliter som en furie men det GÅR INTE MER!!!! Tar betongborrar "slut" efter två hål eller har jag kört i armering (ingen skillnad ljudmässigt) eller VAD???

:mad:

tak kan i regel vara hårda att borra i men det ska gå att borra genom armering med betongborr.

Finns det möjlighet att flytta hålet i värsta fall?

vad har du för borr? rusta eller nåt mer yrkesriktigt??

tak kan i regel vara hårda att borra i men det ska gå att borra genom armering med betongborr.

Finns det möjlighet att flytta hålet i värsta fall?

vad har du för borr? rusta eller nåt mer yrkesriktigt??

Hej.

I absolut värsta fall kan jag flytta hålet. Men ska hålen flyttas så pratar vi centimetrar eller? Så det inte blir försvagat runt om? Nu behöver inte dessa hål hålla en massa vikt men skruven måste ju fästa i alla fall sen vore det ju pissigt om det nya hålet går åt skogen och vips har jag ETT väldigt stort hål.....

Borren i fråga är en betongborr (tror jag) av märket Projahn. Vart de är köpta har jag ingen aning om, allt är lånade grejor. Nått Tyskt är det iaf och det står "präzise Bohrer für Profis" under rubriken. Det låter väl "proffsigt". :)

Maskinen är en splitt ny black n decker. 910W står det på den.

Använder du en slagborrmaskin?

Yes! :yoparty

Den har ett stort satans handtag på sidan också men det vill sig inte i alla fall.

Last edited:
Hej.

I absolut värsta fall kan jag flytta hålet. Men ska hålen flyttas så pratar vi centimetrar eller? Så det inte blir försvagat runt om? Nu behöver inte dessa hål hålla en massa vikt men skruven måste ju fästa i alla fall sen vore det ju pissigt om det nya hålet går åt skogen och vips har jag ETT väldigt stort hål.....

Borren i fråga är en betongborr (tror jag) av märket Projahn. Vart de är köpta har jag ingen aning om, allt är lånade grejor. Nått Tyskt är det iaf och det står "präzise Bohrer für Profis" under rubriken. Det låter väl "proffsigt". :)

Maskinen är en splitt ny black n decker. 910W står det på den.

Yes! :yoparty

Den har ett stort satans handtag på sidan också men det vill sig inte i alla fall.
Är kronan hel på borren? Är det slag funktion på borrmaskinen? hur grova är hålen?

utan att vara där och se sjäv det som kommer upp i mitt huvud.

1. Kan du borra så pass djupt att nån kortare skruv passar och klarar vikten
2. För proffs kan det stå på biltemagrejjer också, har bar kört med hilti själv så om Projahn är bra kan jag inte svara på
3. Är det armering kan ju ett vanligt stålborr funka.

vad har du för expander ?

Är kronan hel på borren? Är det slag funktion på borrmaskinen? hur grova är hålen?

Hmm.. "kronan"..??

Slag - check!

Borren jag kör med är en "6:a".

Det som är skumt är att de två första hålen gick bra, jag fick ju slita som ett svin men det funkade iaf, sen när jag började köra på det tredje så gick det bara inte mer efter några cm..??

Tror nog ändå det är armeringsjärn, svårt att få en taskig 5.5a igenom det med halvdan maskin. Men det borde höras och synas på att borret är platt. Kan inte riktigt se va det ska va annars.

Hmm.. "kronan"..??

Slag - check!

Borren jag kör med är en "6:a".

Det som är skumt är att de två första hålen gick bra, jag fick ju slita som ett svin men det funkade iaf, sen när jag började köra på det tredje så gick det bara inte mer efter några cm..??
6mm? du ska inte ha rödplugg i hålet va? för då blir det lite glappt håller för en lättare armatur men inte optimalt.

Kronan är "skäret" längst ut på borret.

Last edited:
utan att vara där och se sjäv det som kommer upp i mitt huvud.

1. Kan du borra så pass djupt att nån kortare skruv passar och klarar vikten
2. För proffs kan det stå på biltemagrejjer också, har bar kört med hilti själv så om Projahn är bra kan jag inte svara på
3. Är det armering kan ju ett vanligt stålborr funka.

vad har du för expander ?

1. Det kan vara ett alternativ! Jag kommer in cirkus 1.5 - 2cm. Räcker det?
2. Aha! Så förmodligen har jag skit alltså. :mad:
3. Ok.

Expander... funkar det inte med plugg?? :rodnar

Plugg är en sorts expander ;)

om det räcker berror på vikten och skruven, sitter det som skruven "klämmer fast" tight så räcker det, pluggen går att kapa inte optimalt men vafan..

1. Det kan vara ett alternativ! Jag kommer in cirkus 1.5 - 2cm. Räcker det?
2. Aha! Så förmodligen har jag skit alltså. :mad:
3. Ok.

Expander... funkar det inte med plugg?? :rodnar

Jo det bör nog gå till lättare ting. testa vanligt stålborr så far du lätt igenom armeringen:)

kapa ja:) yrkesfuskare:)

och ett par brickor emellan ifall det behövs:)

Tror nog ändå det är armeringsjärn, svårt att få en taskig 5.5a igenom det med halvdan maskin. Men det borde höras och synas på att borret är platt. Kan inte riktigt se va det ska va annars.

6mm? du ska inte ha rödplugg i hålet va? för då blir det lite glappt håller för en lättare armatur men inte optimalt.

Kronan är "skäret" längst ut på borret.

Aha! Jo men de ser fina ut på mina borrar, iaf inte värre än när jag startade. Borren ser dessutom inte deformerad ut på något sätt.

Mina pluggar är clasohlson "universalplugg".

De sista fyra hålen sitter rätt tokigt till. Precis bredvid en vägg där man inte får så mycket plats att vålda på! Finns det inget att göra för att underlätta i ett sånt läge?

Aha! Jo men de ser fina ut på mina borrar, iaf inte värre än när jag startade. Borren ser dessutom inte deformerad ut på något sätt.

Mina pluggar är clasohlson "universalplugg".

De sista fyra hålen sitter rätt tokigt till. Precis bredvid en vägg där man inte får så mycket plats att vålda på! Finns det inget att göra för att underlätta i ett sånt läge?

stege så du kommer upp och kan trycka med benen och överkroppen

Last edited:
Tryck inte allt för mycket så slagborrningen får göra sitt, men inte heller för löst så den inte kommer nånvart.

Många gör för fel med slagborrar och trycker på lite väl mycket, visst funkar det men det går segare fram.

Borrade idag 4st 14mm hål i en betong vägg och det gick prima.

Tryck inte allt för mycket så slagborrningen får göra sitt, men inte heller för löst så den inte kommer nånvart.

Många gör för fel med slagborrar och trycker på lite väl mycket, visst funkar det men det går segare fram.

får han låna din utrustning som du har på jobbet så går detta nog på ett kick:)

black & decker e skit.. men kanske borren som e dålig också. man ska inte ens behöva trycka med en slagborrmaskin.. du kanske har tryckt för hårt=blir för varmt=borren blir för slö...

får han låna din utrustning som du har på jobbet så går detta nog på ett kick:)

Jag har inget sånt på jobbet, utan polarn lånade hem det från sitt jobb och nu är de tillbaka lämnade till honom. Batteridriven jäkel som jobbade på jävligt bra.

black & decker e skit.. men kanske borren som e dålig också. man ska inte ens behöva trycka med en slagborrmaskin.. du kanske har tryckt för hårt=blir för varmt=borren blir för slö...

exakt! många trycker för mycket och låter inte borren svalna lite då o då.
jobbade tidigare med att dra kablar och installera bredband i fastigheter och då fick man borra en hel del. Borrat hål upp till 300mm med hilti maskiner och de va inge kul. man lyckades alltid stöta på armeringsjärn o grejer, men med lite tid så gick det.

Last edited:

Jag får testa att finlira lite mer i morgon, ikväll har jag bara öst på allt vad jag orkat och det funkar inte bevisligen. Jag har en bock att stå på så jag tycker att jag borde komma upp optimalt men eftersom hålen sitter precis vid en vägg så är det ändå skitsvårt att få bra tryck bakom maskinen.

Det finns olika hastigheter på maskinen, är det nått man ska labba med kanske?

Nu håller vi isär begreppen.

Slagborrmaskiner är skit,oavsett märke.

Borrhammare är grejen.

Slagborrmaskiner är en vanlig borrmaskin med två taggiga konor som går emot varandra,och kuggar över för att skapa en slageffekt,ofta går 2/3 av slagkraften bakåt på dessa.

Borrhammare har en enkel form av pneumatisk kolv som sköter slagkraften,där går i princip all slagkraft framåt,utan att man ens behöver trycka.

Men det är bara att nöta på,och inte "gasa på" järnet i tron att det händer mer,då bränner du bara borret.

Jag har en bock att stå på så jag tycker att jag borde komma upp optimalt men eftersom hålen sitter precis vid en vägg så är det ändå skitsvårt att få bra tryck bakom maskinen.

Det finns olika hastigheter på maskinen, är det nått man ska labba med kanske?
:brinnerup
men vafan läs vad jag skriver. köp en ny borr och TRYCK INTE hårt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick