Hjälp mig borra!

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Knepigt, det löser ju det mesta och borde ha fixat det vi det här laget.

Seriöst så har jag inte träffat på något material som har varit för hårt att borra i med rätt prylar. Jag tror du har för klena grejjer, hade du haft en Hitatchi eller Hilti så hade du kunnat spanat in under grannens trosor vid det här laget.
Spotta i nävarna och ge dig på det igen *kanske vänta till imorgon för grannsämjans skull* och kör på tills du antingen knäcker borret eller dig själv.

Måste tyvärr meddela som säkert någon nämnt. Det är en sjuhelvetes skillnad på grejer från Rusta jämfört med saker som kostar 2500-3500kr. Jobbade en sommar på byggvaruhus o köpte mig en fin betongborr med tillhörande borr. Nu är allt som "smör".

Sen har många väggar 2 skikt, ett lite mjukare och ett som kan vara sjukt jävla hårt!

Men som sagt, ovan nämda metod funkade på den väggen också...
(kanske jobbiga 3000kr att lägga, men den lär hålla 10år till! Kalla det en investering, ifall nån frågar hehe) Sen dess har jag fått komma o borra hos grannen varje helg ;)

Last edited:
Trycket dödar inga borr.

Det är värmen som gör det,dvs farten.

Trycket kan döda slaget och för hög hastighet bränner sönder borren...

Det finns stenhård betong och mindre hård betong.. Det finns slagborrar som slår klent som fan och proffsmaskiner som slår så det står härliga till...

Jag tror du har råkat ut för sämsta kombinationen. Klen slagborrmaskin och stenhård betong vilket resulterat i att borrkronan är kaputt..
Borrarna som folk ofta köper där dom köper sina billiga maskiner håller ingen hög kvalité heller..
Personligen märker jag på ljudet och på att det tar stopp så tvärt när jag kommer på armering...

Måste tyvärr meddela som säkert någon nämnt. Det är en sjuhelvetes skillnad på grejer från Rusta jämfört med saker som kostar 2500kr. Jobbade en sommar på byggvaruhus o köpte mig en fin betongborr med tillhörande borr. Nu är allt som "smör".

Sen har många väggar 2 skikt, ett lite mjukare och ett som kan vara sjukt jävla hårt!

Men som sagt, ovan nämda metod funkade på den väggen också...
(kanske jobbiga 2500kr att lägga, men den lär hålla 10år till! Kalla det en investering, ifall nån frågar hehe) Sen dess har jag fått komma o borra hos grannen varje helg ;)
2500? Nja de e 1/3 av vad batteridriven hilti/millwake/makita kostar.. de e väll va en b&d kostar ungefär?
och vist b&d är bättre än meec ,som jag just nu renoverar sommarstugan med, jävla junk klena och kort batteritid lång ladningstid. (tack farsan för att du e så dumsnål..)

Men skilnaden mellan b&d och proffsaker är stoooor.

2500? Nja de e 1/3 av vad batteridriven hilti/millwake/makita kostar.. de e väll va en b&d kostar ungefär?
och vist b&d är bättre än meec ,som jag just nu renoverar sommarstugan med, jävla junk klena och kort batteritid lång ladningstid. (tack farsan för att du e så dumsnål..)

Men skilnaden mellan b&d och proffsaker är stoooor.

3200 kostade Hitatchin jag köpte med sladd, men betalade 2500. Skulle kanske skrivit det istället. För hemmabruk är det lite väl overkill med batteri, min funkar kanon! Lätt och smidigt. Sladden får man på köpet!

ahh nä jag som e trött i huvudet, vet inte varför jag fick för mig att den va sladdlös, är som sagt liiite overkill, bättre med en bra med sladd än dålig batteridriven.

hitatchi är ju ett schysst märke, enligt mig bättre än överskattade dewalt.

en maskin me kasst slag som dör av för mkt tryck och hårt material kan bli för varmt för borren också, inte bara hastighet som spelar in..
I och med att dom första hålen gick att borra så har du förmodligen bränt borren. Bara att prova vad som funkar..
fan va tråkigt jag måste ha som skriver om det här mitt i natten.. godnatt.

en maskin me kasst slag som dör av för mkt tryck och hårt material kan bli för varmt för borren också, inte bara hastighet som spelar in..
I och med att dom första hålen gick att borra så har du förmodligen bränt borren. Bara att prova vad som funkar..
fan va tråkigt jag måste ha som skriver om det här mitt i natten.. godnatt.
Lycka till.. själv har jag försökt sova i 2 dagar nu... e som en zombie men kan inte somna och imorn har jag arbetsintervju.. jippie kaje maddafakka lixom..

Sorry om jag bombat sönder ot lämnar det snart igen..

Skaffa en riktig borrhammare så ska du se att det går bra.

Skulle borra ett par hål hemma förut och hade bara tillgång till en borrmaskin med slagfunktion, Det gick inte alls. Lånade då en riktig hilti borrhammare och det var som att borra i frigolit. Efter det så köpte jag en meec på jula för ett par hundralappar, tyckte den funkar lika bra som hilti maskinen.
Fast jag borrar ju bara upp lite hyllor och tavlor ibland.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick