Hjälp mig fantisera/planera. V-twin och överladd.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hmm. Jag har svårt för Italien. Ballt skulle det vara iofs. Vilka prillor är det exakt man kan kolla på? Aluminiumram?

Jaja, men nu är ju motorn från en firma som bara gör just motorer och inte massa annan skit som hushållsmaskiner och cykelställ :D
Firman ligger dessutom i Österrike, att sen chassit är Italienskt är ju som bekant ingen som helst nackdel.

Följande Prilior kan du kolla på
RSV Mille
1000 Tuono
ETV CapoNord (höhö, en offroadtourer..)
SL Falco
RST Futura
RSV1000R

Jepp, alu-ram och swing. Swingen är dock inte bultad genom motorn så att snickra en egen swing blir kanske lite enklare?
Några modifieringar på ram känns i övrigt helt onödigt.

Sen finns en intressant Rotaxtwin i Buell
1125R
och 1125CR

:yoparty
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo....En låg 9'a är jEttÄballt ! Det är få sporthojar som ens klarar höga nior i originalutförande , med en normalbegåvad förare..... Kan tänka mig att en förlängd retta hamnar just där...kanske 9,5 med en duktig pilot....

Ok men den ska fan gå snabbare än en mindre modifierad sporthoj. Annars kan vi lägga ner och köpa typ en långsam bobber.

Vill du köra under 9s, och inte lägga mycket pengar på det, så är nog en twin ett dåligt val. det är inte många i pro twin bike som kör så fort, och dom som gör det har lagt mycket pengar och tid på det (10 tusenlappar räknas inte ens). Man kommer aldrig ifrån att det är mycket billigare att köra fort med en Busa än en twin, att det sen inte är lika fräckt är ju en annan sak ;-)

Men som föregående talare sa, en låg 9:a är inte slött, det gör en R1:a knappast ens med 2 meter swing

Ett alternativ är att köra med whelliebars, då går det fortare, men då det tar på grejerna så det blir inte billigare

Mitt förslag är att du bygger på en hoj som du tycker är kul, går den sen ett par sekunder snabbare än original så är det fräckt, oavsett hur fort den går. Det finns klasser för alla hojar.

Ok. Vilka vettiga alternativ finns det då till twin? Katana och sånna? Den ska vara låg, lång och snabb, gärna med ett ballt ljud. Vilka ska jag kolla på? Det är väl det som är frågan. En R1a/busa går ju bra men jag vill åt customhålet, de blir inte gammal på samma sätt och har en själ.

Jaja, men nu är ju motorn från en firma som bara gör just motorer och inte massa annan skit som hushållsmaskiner och cykelställ :D
Firman ligger dessutom i Österrike, att sen chassit är Italienskt är ju som bekant ingen som helst nackdel.

Följande Prilior kan du kolla på
RSV Mille
1000 Tuono
ETV CapoNord (höhö, en offroadtourer..)
SL Falco
RST Futura
RSV1000R

Jepp, alu-ram och swing. Swingen är dock inte bultad genom motorn så att snickra en egen swing blir kanske lite enklare?
Några modifieringar på ram känns i övrigt helt onödigt.

Sen finns en intressant Rotaxtwin i Buell
1125R
och 1125CR

:yoparty

Jag vill ju sänka den fram också. Antingen hittar man en kortare gaffel eller så rakear men ut vinkeln. Vet inte vad som ser ballast ut. Ska googla Rotax, här saknas det visst en del kunskap. Tack!

En Warrior kanske? Det verkar funka bra för Turbo-Micke iaf...
http://www.warrior-racingteam.blogspot.com/

Ballt. Ska kollas upp, hur mycket kan man få ner en sån i vikt?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ok. Vilka vettiga alternativ finns det då till twin? Katana och sånna? Den ska vara låg, lång och snabb, gärna med ett ballt ljud. Vilka ska jag kolla på? Det är väl det som är frågan. En R1a/busa går ju bra men jag vill åt customhålet, de blir inte gammal på samma sätt och har en själ.

Ensånhärdå? Sitter en gixxer 1100 turbomotor i den :) Custom och tryck i bitarna i samma hoj :) Kan nog röra på sig. 300 hästar i motorn med bara kompsänk och kraftigare dragstänger funkar om man laddar på lite och förstärker kopplingen. Men du får nog bygga själv. Finns kanske någon customram som har plats för en sådan motor?

Eller köp ram härifrån http://www.blocket.se/varmland/Metric_custom_chassi__gixxer__19500011.htm?ca=20&w=3&last=1

attachment.php

attachment.php
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ensånhärdå? Sitter en gixxer 1100 turbomotor i den :) Custom och tryck i bitarna i samma hoj :) Kan nog röra på sig. 300 hästar i motorn med bara kompsänk och kraftigare dragstänger funkar om man laddar på lite och förstärker kopplingen. Men du får nog bygga själv. Finns kanske någon customram som har plats för en sådan motor?

Eller köp ram härifrån http://www.blocket.se/varmland/Metric_custom_chassi__gixxer__19500011.htm?ca=20&w=3&last=1

attachment.php

attachment.php


Fan vad ballt! Ge mä!
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Ta kontakt med Hans på www.chopperworks.se i Årjäng han bygger asfeta chassi till bla harley gsx eller till vilken motor du vill ha i.

Som vanligt va man sen o missade att Lahi redan tipsat dig om chopperworks:tummenupp
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
En Busamotor är bästa valet, gillar du inte stuket så bygg en ny ram.

Och custom är ute, du ska ha en TMS scooter! Det är en twin och den går skapligt fort, mycket snabbare än en Aprilia i alla fall :tungan

Osså kan man ha två :tuttar med sej
scooter6.jpg
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ja, jag byggde den efter hans önskemål! Problemet är att folk brukar inte mena riktigt vad dom säger, men vem vet i just detta fallet ;-)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Hehe, den är inte till salu. Men här är lite fakta:

Triumph Bonneville motor, 904cc
1.5bars laddtryck, E85, ca180-190hk på hjulet(original har 54hk)
240cm axelavstånd, byggd för Pro Twin Bike så jag har 15kg extra vikt, annars klassa den inte in
Bästa ET på 201m är 5,89-196kmh (det bör bli runt 9.0 på 402m)
Motorn måste renoveras minst efter varje tävling, ramlagerna gillar inte effekten, så det är inte nått jag bygger åt andra.
Kan väl tillägga att en ny Busa med bättre avgassystem och lång sving går lika fort, och den håller i flera år.. men det är lite för enkelt för min smak
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hehe, den är inte till salu. Men här är lite fakta:

Triumph Bonneville motor, 904cc
1.5bars laddtryck, E85, ca180-190hk på hjulet(original har 54hk)
240cm axelavstånd, byggd för Pro Twin Bike så jag har 15kg extra vikt, annars klassa den inte in
Bästa ET på 201m är 5,89-196kmh (det bör bli runt 9.0 på 402m)
Motorn måste renoveras minst efter varje tävling, ramlagerna gillar inte effekten, så det är inte nått jag bygger åt andra.
Kan väl tillägga att en ny Busa med bättre avgassystem och lång sving går lika fort, och den håller i flera år.. men det är lite för enkelt för min smak

Fan vad ballt. Vad är gjort med ramen? Skaru komma upp till Kjula och köra?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ramen har jag byggt själv, det är bara plasten som kommer från en TMS steelbird, mest på kul.
Vet inte om jag ska köra alls i år, men ska jag det så blir det i Malmö och kanske Mantorp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo jag känner till turerna med den motorn, jag ville bara retas lite.
Som respons på osakliga tidigare trådinlägg som hävdade att alla HD-motorer är sköra. Ett svar i samma stil sas.

Synd att rotax motorn får skit för att någon inte mekar som han ska :rolleyes: .

Det är lustigt att en bond pojk kan få ihop en rotax motor med bigbore utan problem och en mekaniker inte lyckas göra det rätt.

Sen så är det samma motor som det har gått fel med två gånger åt Swedie eftersom det gjordes fel första gången(samma motor) .

Sen så värkar rotax motorn hålla både för Turbo,Kompressor
, Bigbore(1060,1103,1200).

Men jag skulle nog även rekommendera att testa överladda Sp1,Sp2 motorn eftersom den värkar också hålla bra.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top