Hjälp mig göra ett bra köp på Blocket/Tradera-tråden

Hur attraktivt är ett gammalt luggslitet slutsteg egentligen?

Jag vet inte, det är därför jag frågar om hjälp.
Men hur mycket sämre är ett luggslitet beggat steg än ett flång nytt skinande, nykromat men mediokert mellanklassteg?!
Förhoppningen är ju att det inte syns ändå.

Last edited:
Vad är det för monteringsdjup? Största problemet är det begränsade monteringsdjupet. (ca53-55mm)

Jag har en liten aktiv Blaupunktlåda som är smidig och låter bra som skall skickas in i skuffen.

Jag har ett steg liggande någonstans och funderar på att nöja mig med att sätta in något vettig fram till att börja med.

Bra tips, skall kika på det när jag ändå är i skruvartagen!

Är de Bitumenmattor som Biltema säljer något att investera i?

Tror att de mattorna ger ett ok resultat. Har bara förstått att de är ganska jobbiga att handskas med. Man bör tydligen värma upp dem med varmluftspistol eller liknande när man ska få dit dem. Dynamat och STP M1 är mycket enklare att jobba med och ska vara bättre. Jag köpte STP M1 för 1000:- och det täckte hela dörrsidorna samt ytterplåten. Dörrarna blev mycket stummare och de låter najs när man stänger dem.

Man kan även använda mattorna för att "täta" dörrsidorna så högtalarna får en låda att spela i. Men som sagt, dumt att köpa fina högtalare och sedan montera dem i en tunn plast-baffel i en öppen dörrsida odämpat.

När du ska dämpa börja med att dämpa ytterplåten innifrån. Därefter kan du försöka täta/dämpa hela dörrsidan med dämpmattorna. Avsluta med en stabil baffelring runt högtalarna så de sitter stadigt.

Jag vet inte, det är därför jag frågar om hjälp.
Men hur mycket sämre är ett luggslitet beggat steg än ett flång nytt skinande, nykromat men mediokert mellanklassteg?!
Förhoppningen är ju att det inte syns ändå.
Du är ute på helt rätt spår. Köp begagnat å pruta oförskämt mkt :)

Du är ute på helt rätt spår.

Betyder det egentligen något att en pryl är "tävlings-klassad" eller på ett eller annat sätt kan tillskrivas tävlingsegenskaper?!

....eller är det bara ett buzzword på samma sätt som alla golfprylar heter något med "tour" eller att man gärna sätter ett R på en hoj?

Som tex här:
"Bilslutsteg i högsta tävlingsklass som kan ge upp till 4 x 1200 W momentant, 4 x 65 W rms, inbyggda delningsfilter under skyddande plexilock. 2-ohm-stabilt med extra hög ljudkvalitet 20 Hz - 40.000 Hz. "
http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=3962

50% rabatt. Är det värt 999kr för det där 4-kanalssteget? Hur mycket kan ett hyffsat steg rädda ljudet från en medioker stereo eller hur mycket kan ett dåligt steg sabba ljudet från en bra stereo?

.....förklara nu för en lekman som är allt annat än audiofil. Jag har inga umpf-umpf-umpf-ambitioner utan vill egentligen bara höra vad jag lyssnar på även om jag kör på motorvägen.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick