Hjälp mig genom besiktning!

Broilerr

Ny medlem
Gick med
14 May 2024
Hoj
Yamaha R1 2005
Hej allesammans.

Har införskaffat mig en R1 från 2005 som förra ägaren helt och hållet rensat originalljuddämparna på.

Besiktade imorse och ca 5 bollar stålull i varje dämpare hjälpte inte. 106.9 dB enligt besiktningsmannen, (102 är max tillåtna).
Har kikat på lite olika db killers men hittar ingen som ser ut att passa i de tomma ändrören på en R1.
Någon som kan ge lite tips på vad jag ska göra för att överleva ombess?
Köpa nya originaldämpare?
Köpa mer stålull?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag tillverkade en egen dB-killer till min VFR när jag inte orkade byta dämparen hela tiden. Ett kopparrör som var typ 2 dm långt, borrade en jävla massa hål i, monterade på en krage som passade i utblåset på sliponet, en skruv in från sidan och ett hål borrades i utblåset. Funkade kanon för mig, Nån timmes jobb i verkstaden på jobbet.
 

Broilerr

Ny medlem
Gick med
14 May 2024
Hoj
Yamaha R1 2005
Jag tillverkade en egen dB-killer till min VFR när jag inte orkade byta dämparen hela tiden. Ett kopparrör som var typ 2 dm långt, borrade en jävla massa hål i, monterade på en krage som passade i utblåset på sliponet, en skruv in från sidan och ett hål borrades i utblåset. Funkade kanon för mig, Nån timmes jobb i verkstaden på jobbet.
Låter som det är det jag behöver göra.
Har beställt ett par db killers men de är runda i kragen, mitt utblås är ju mer ovalt..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter som det är det jag behöver göra.
Har beställt ett par db killers men de är runda i kragen, mitt utblås är ju mer ovalt..
Har du beställt tillräckligt stora dB-Killer
är det "bara" att fila / slipa ner dem till de passar i de ovala hålen.
Annars kan du behöva täta med diskbollar tejpade runt om dB-killern. Om du trycker ihop diskbollarna med vanlig tejp när du för in dB-killern så kommer tejpen smälta och bollarna kommer fylla ut runt dB-killern.
Min teori ....:banana
Eller så tar du av ljudämparen, montera dB-killern, stoppar in diskbollar genom inloppet och trycker diskbollarna på plats med en käpp, kvastskaft.
Eller gör en ovalbricka med ett runt hål (för dB-killern) Så blir det tätare.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vad tänker du göra efter besiktningen?
Det avgör väl vad du ska göra nu.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hej allesammans.

Har införskaffat mig en R1 från 2005 som förra ägaren helt och hållet rensat originalljuddämparna på.

Besiktade imorse och ca 5 bollar stålull i varje dämpare hjälpte inte. 106.9 dB enligt besiktningsmannen, (102 är max tillåtna).
Har kikat på lite olika db killers men hittar ingen som ser ut att passa i de tomma ändrören på en R1.
Någon som kan ge lite tips på vad jag ska göra för att överleva ombess?
Köpa nya originaldämpare?
Köpa mer stålull?
Kollat här t.ex.?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Eftersom det verkar lugnt i den här tråden lånar jag den.

Köpte en db killer på Amazon. Passade perfekt men ljudet minskade inte särskilt mycket. Lindade lite ljuddämparmatta men då blev det som bilden.
Min fråga är: Ska man linda hårt eller ska man linda luftigt? Har matta och även glasfiberull med långa trådar. Den senare funkade bra i min KTM625. Mattan som jag testade på min Harley blev garagedekoration.
Kanske ska jag stoppa in stålull istället?


Länk till den jag köpte:

 

Bifogat

  • 1000006316.jpg
    1000006316.jpg
    5.6 MB · Visningar: 30

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har lindat om några dämpare.
Jag har köpt Acoustafill (stavning?) från UK efter måtten på det som ska lindas och innerdiametern på ytterröret.
Man lindar så hårt man kan och håller ullen på plats med något lämpligt.
Jag har provat både fiskelina och maskeringstejp, båda har fungerat utmärkt.
Det hörs tydligt när värmen får lindningen att expandera.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Min kompis tryckte in en t-shirt i dämparen och svetsade fast en burk som det varit fiskbullar i över utblåser med fyra svetsloppor. Slutligen tog han en skruvmejsel och högg ett hål i botten på fiskbulleburken. Den lät ungefär lika mycket som en elcykel och det var inga problem vid besiktningen.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
En polare perforerade en ölburk, tryckte in diskbollar och satte ölburken över slutet av pipan och satte fast skiten med rörklammer på sin Harley..... Gick igenom utan problem trots raka rör.....
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Min kompis tryckte in en t-shirt i dämparen och svetsade fast en burk som det varit fiskbullar i över utblåser med fyra svetsloppor. Slutligen tog han en skruvmejsel och högg ett hål i botten på fiskbulleburken. Den lät ungefär lika mycket som en elcykel och det var inga problem vid besiktningen.
Just en t-shirt är nog bland det sista jag skulle använda faktiskt och troligtvis är det här en gammal skröna. Blir på tok för varm för tyg......
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En polare perforerade en ölburk, tryckte in diskbollar och satte ölburken över slutet av pipan och satte fast skiten med rörklammer på sin Harley..... Gick igenom utan problem trots raka rör.....
Jag försökte något liknande med diskbollar som hölls fast med ett stålnät och en slangklamma utanpå slutpipen på avgasröret. Det var inte ok fick inte ha det så "det är ingen permanent lösning" (detta var minst 20år sedan"
Så dom släpper inte igenom alla Åsa-nisse lösningar.

Men tog bort det och klarade mätningen med 0.2db tillgodo.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag har lindat om några dämpare.
Jag har köpt Acoustafill (stavning?) från UK efter måtten på det som ska lindas och innerdiametern på ytterröret.
Man lindar så hårt man kan och håller ullen på plats med något lämpligt.
Jag har provat både fiskelina och maskeringstejp, båda har fungerat utmärkt.
Det hörs tydligt när värmen får lindningen att expandera.
Ska testa detta. Min avsikt är att använda det permanent. Som det är nu irriterar man bara medtrafikanter och ger sig själv tinnitus.
Märkligt nog gick den igenom besiktningen i april. Men protokollet ser udda ut. Nästan så man kan misstänka att någon betalade en extra avgift...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vet inte hur dom brukar se ut universalarna men är det inte väldigt lite hål i röret ? Dom flesta raktigenomburkar jag har så är det mycket mer perforerat och på ullsidan ligger ett finmaskigt stålnät för att inte ullen ska försvinna för fort .
Pulserna är nog kraftigare på harley’n så du har lite att jobba med
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
3 eller 4 diskbollar hjälpte inte mig med ljudet, och då var det ändå sambon som fick åka och besiktiga och tindra lite med ögonen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hej allesammans.

Har införskaffat mig en R1 från 2005 som förra ägaren helt och hållet rensat originalljuddämparna på.

Besiktade imorse och ca 5 bollar stålull i varje dämpare hjälpte inte. 106.9 dB enligt besiktningsmannen, (102 är max tillåtna).
Har kikat på lite olika db killers men hittar ingen som ser ut att passa i de tomma ändrören på en R1.
Någon som kan ge lite tips på vad jag ska göra för att överleva ombess?
Köpa nya originaldämpare?
Köpa mer stålull?
Jag skulle skaffa nya dämpare. Borde finnas originaldämpare att få tag på via skroten, annars kvalitetsdämpare typ Acrapovic-slipon. Jag har kört med Acra sedan jag köpte hojen 2009 och första besiktningen hade jag gjort mig omaket att sätta i dB-killers, men besiktningsmannen bara flinade och sa att det var troligen helt onödigt, så sedan dess kör jag utan och det har gått bra trots att jag även kör utan katalysatorn. Skulle de gnälla så får jag skaka fram dB-killersen igen.
Att köra med tomma burkar låter ju ganska hemskt, vasst och otäckt.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top