Hjälp mig hitta körskola m.125:or att låna!

vonLidl

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2011
Hoj
Aprilia 125
God dag alla här på Sporthoj!

Jag har fyllt 16 år och känner mig taggad på att skaffa ett A1-körkort då jag troligtvis ska ta en runda i Europa med min far, för första gången med egen MC! :hjälm

Nu till problemet:

Både min hoj och pappa bor i grannlandet Finland så jag kan inte ta med mig en egen 125:a till körskolan då ingen körskola i Uppsala lånar ut 125:eek:r.

Kan Sporthojarna vara snälla och ge tips på körskolor nära eller i Uppsala som (gärna är billiga och) det finns möjlighet att låna lättviktare hos (har redan kollat runt lite men har ej stenkoll)!

Som tack för hjälpen får ni....: :tuttar och en :öl

EDIT:

Förlåt om jag varit otydlig, det jag menar är att jag behöver få tag på en körskola där jag kan få låna MC hos under körlektionerna..

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ska du bara låna en hoj till uppkörning eller vad är det frågan om?

Om du ska ha en hoj som du ska övningsköra med privat kan du ju glömma direkt att de lånar ut till det.

Last edited:

waga95

Guest
köp en rishög på blocket eller nåt för 2000-4000.

Eller så kanske du kan hyra hos nån affär i närheten om du redan vet hur man kör och bara behöver finslipa?

Inte förstaklassiga förslag men men.
Har du prövat att maila körskolorna du varit inne på eller har du bara varit och tittat på hemsidan?
Dom kanske TOM kan fixa en, chansen är liten men finns! :)

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Lånar tråden lite =)
Har uppkörning för a1 den 27e april och tänkt köra upp med min egna cykel.

Dock har den en väldigt dålig svängradie och är väldigt svår att krypköra med etc.
Finns inget ställe jag kan göra manövrerings momenten förns om en månad.
Vad tycker ni ska man hyra en lättsvängd hoj till uppkörningen eller ska man försöka lära sig på sin egna i panik någon vecka innan provet då man har tillgång till övningsställe?:va

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Lånar tråden lite =)

Dock har den en väldigt dålig svängradie och är väldigt svår att krypköra med etc.
Finns inget ställe jag kan göra manövrerings momenten förns om en månad.
Vad tycker ni ska man hyra en lättsvängd hoj till uppkörningen eller ska man försöka lära sig på sin egna i panik någon vecka innan provet då man har tillgång till övningsställe?:va

Lättsväng hoj är GULD värt på uppkörningen.
Min RS125 känns som ett godståg jämfört med hondan som fanns på körskolan...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Lånar tråden lite =)

Hyr en hoj på körskola. Kan vara svårt men det är värt att ha en lättsvängd hoj istället för en "svårstyrd" och vippa med den vore ju katastrof.

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Mitt tips blir att höra med Liljeborns trafikskola. De har precis tjackat en flång ny 125:a. Den kan du nog hyra för uppkörningen.

vonLidl

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2011
Hoj
Aprilia 125
Här svarar alla att man säkert kan "låna till uppkörningen" men det jag menar är att jag behöver en MC till körlektionerna!? Vid närmare eftertanke var jag nog lite otydlig, ska ändra på första inlägget bums!

Uppfattat! Liljeborns körskola ska checkas in, jag hade HELT missat den skolan, "World Wide Web" är inte så stor ändå!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Här svarar alla att man säkert kan "låna till uppkörningen" men det jag menar är att jag behöver en MC till körlektionerna!? Vid närmare eftertanke var jag nog lite otydlig, ska ändra på första inlägget bums!

Uppfattat! Liljeborns körskola ska checkas in, jag hade HELT missat den skolan, "World Wide Web" är inte så stor ändå!

Självklart kan du hyra MC till körlektioner. Men då är det på skola!

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
du kan hyra hoj på flesta skolor för uppkörningen, kostar några hundrlappar, (dom brukar ordna om de inte finns)

I regel får du ta körlektioner på en 250-600 kubikare om en 125a ej finns,

Hyr en hoj på körskola. Kan vara svårt men det är värt att ha en lättsvängd hoj istället för en "svårstyrd" och vippa med den vore ju katastrof.

du måste ju va allt bra kass för o lyckas ramla med din egen hoj på en sak som uppkörning där allt e take it easy :va

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Om du menar körlektioner på skolan så ingår det ju i priset på lektionen.

Mito funkar bra på uppkörning (bevisligen :)), men det är onödigt jobbigt och svårt att köra på en sån om man har tillgång till annan.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
du måste ju va allt bra kass för o lyckas ramla med din egen hoj på en sak som uppkörning där allt e take it easy :va

Det finns de som har problem med krypkörningen då de inte kan hålla balansen och jag antar att de tar ner foten för sent så då hänger hojen för mycket så den blir tung och inte orkar dra upp den.

Får man verkligen övningsköra på allmän väg med 250-600cc? Med A1 tillstånd alltså. Måste vara något undantag för körskolorna. Låter lite knepigt, Men många har väll inte 125:eek:r antagligen.

Last edited:

vonLidl

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2011
Hoj
Aprilia 125
Kottsson:

Det tror jag inte men körskolorna verkar inte bry sig såå mycket, en "kompis" med 125 fick använda deras 600 då och då (troligtvis inte i trafik utan bara på bana?) när han tog körkortet, och när jag skaffade AM-körkort så skulle en elev ha förarbevis till 30-moppe men han fick köra på EU-moped (inte riktigt samma risker som 125 vs 600..).

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Det finns de som har problem med krypkörningen då de inte kan hålla balansen och jag antar att de tar ner foten för sent så då hänger hojen för mycket så den blir tung och inte orkar dra upp den.

Får man verkligen övningsköra på allmän väg med 250-600cc? Med A1 tillstånd alltså. Måste vara något undantag för körskolorna. Låter lite knepigt, Men många har väll inte 125:eek:r antagligen.

Såfall kan man inte köra motorcykel än och bör träna mera, om du har tränat enog för o vet du kan klara uppkörningen kan du inte lyckas välta hojen,

Nej du får inte övningsköra med det men du får ta körlektioner med det,

Cagiva raptor

Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Tack för att ni övertalat mig:krama
Har nu bokat 2 lektioner hos liljeborns i utbyte mot att få låna deras 125a till min bokade uppkörning (om jag visat mig duktig på lektionerna) såklart:tummenupp

Blir några kronor extra men förmodligen större chans att klara uppkörningen så det går väl nästan jämnt ut =)

Zeptoon

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Hoj
04 Honda Xr125l
Tack för att ni övertalat mig:krama
Har nu bokat 2 lektioner hos liljeborns i utbyte mot att få låna deras 125a till min bokade uppkörning (om jag visat mig duktig på lektionerna) såklart:tummenupp

Blir några kronor extra men förmodligen större chans att klara uppkörningen så det går väl nästan jämnt ut =)

Fan kuggade första för att jag körde för långsamt på grusväg samt i innerstan. Så för all del ta det inte lugnt för att du ska köra upp dom vill ju se att du klarar köra som du gör efter uppkörningen. Dock inte ÖVER hastighetsbegränsningarna.

Last edited:

Cagiva raptor

Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Fan kuggade första för att jag körde för långsamt på grusväg samt i innerstan. Så för all del ta det inte lugnt för att du ska köra upp dom vill ju se att du klarar köra som du gör efter uppkörningen. Dock inte ÖVER hastighetsbegränsningarna.

Tack för tipset! :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...