Hjälp mig, jag kan fan inte balansera däck!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Samma erfarenhet - GS:en har en j-la massa vikter mittemot ventil/TPMS-modul. Bytt framdäck två gånger utan att demontera vikter. Perfekt balans
Det gäller alla andra hojar jag bytt däck på också… :) Men då kör jag förstås Michelin eller Pirelli. Inte kinaskräp.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har du kollat om skivorna är tokskeva? Du våldade ju däck utan att använda distanser som skyddade skivorna.
Annars är det möjligt att däckväggen inte ligger mot fälgkanten hela vägen runt på båda sidor av däcket, det ger ganska påtagliga dåliga vibbar. :fakta Syna kanten noga för att se om så är fallet.
De snurrar fint i balnseraren och jag gjorde inget direkt våld på dem, jag borde använt distanser men hade samtidigt inget skevt tryck emot dem iom att jag var rädd om dem och visste om problemet. Tror heller inte de kna bli skeva så lätt heller.

MEn jag vill inte dissa ditt svar utan du kan absolut ha rätt. Men de ser fint ut i balanaseraren och klossarna ligger inte på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De snurrar fint i balnseraren och jag gjorde inget direkt våld på dem, jag borde använt distanser men hade samtidigt inget skevt tryck emot dem iom att jag var rädd om dem och visste om problemet. Tror heller inte de kna bli skeva så lätt heller.

MEn jag vill inte dissa ditt svar utan du kan absolut ha rätt. Men de ser fint ut i balanaseraren och klossarna ligger inte på.
Mmh, det är dessutom mest bara när man bromsar som dåliga bromsvibbar känns, om det inte är överjävligt skevt.
Mer troligt med alternativ två i min post. Något jag råkat ut för själv ett par gånger.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det finns ju en risk att du har haft sönder däckstommen då du våldade en massa med däcket innan du fick i luften på rätt sätt.
Om det har hänt får du aldrig ordning på däcket.
Åk till en bra däckfirma och be dem fixa åt dig och så får du tänka att du ändå nu kan till nästa gång.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hade du bott i tokholmaa hade jag hjälpt dig direkCt, never give upp Kurtan :krama
Jag hade tagit emot din hjälp direkt. Tack så mycket ändå.

Men nu är faktiskt planen att:
1: kränga av det nya däcket.
2: På med gamla däcket.
3: balanser det gamla och testköra.

Är det felfritt så vill jag prova reklamera däcket eller kanske låta en däckfirma montera och balansera det nya så jag vet 100% att det är däckets fel.

Att lager skulle gå sönder mellan däckbytet låter otroligt men ska byta dem inom snar framtid också.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det finns ju en risk att du har haft sönder däckstommen då du våldade en massa med däcket innan du fick i luften på rätt sätt.
Om det har hänt får du aldrig ordning på däcket.
Åk till en bra däckfirma och be dem fixa åt dig och så får du tänka att du ändå nu kan till nästa gång.
Upplever inte att jag våldade däck eller fälg men kan ju ha gjort det ändå liksom. Jag är inne på samma plan nu som du föreslår.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Monterade du hjulaxeln korrekt?
Japp. Även spacern och hastighetslocket. Har trippelkollat allt.

Jag tror att det är fel på däcket, att det inte satt sig eller att det är en puckel nånstans eller att det ändå är felbalanserat.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag lånade en ballanserare av en kollega, när jag snurrade på den medföljande axen så visade det sig att den var krökt 1-2 tiondelar så det gick ju inte få till någon bra balans där.
Fixade en ny härdad axel som var spikrak och sedan gick det fint att balansera
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tackar som frågar. Blev lite bättre efter min andra balansering men inte bra. När jag snurrade på däcket såg jag massa grus på det området klisterlappen suttit så borstade med en borste för att få bort allt och ska provköra igen. Jag tror inte detta hjälper något dock.

Just nu tappade jag all motivation men jag ska nog ta loss hjulet med däcket på och åka till en firma och be dem balansera samt se om de ser något konstigt med däckets profil eller fel på fälgen eller liknande.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tackar som frågar. Blev lite bättre efter min andra balansering men inte bra. När jag snurrade på däcket såg jag massa grus på det området klisterlappen suttit så borstade med en borste för att få bort allt och ska provköra igen. Jag tror inte detta hjälper något dock.

Just nu tappade jag all motivation men jag ska nog ta loss hjulet med däcket på och åka till en firma och be dem balansera samt se om de ser något konstigt med däckets profil eller fel på fälgen eller liknande.

Lycka till. Och håll oss uppdaterade - vi är många som håller tummarna för dig.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ny tur idag. Det är knappt några vibrationer kvar när man kör över 30km/h. Glömde tom bort vibrationerna senaste turen. Jag tror jag bara kör på nu ett tag och ser vad som händer. Kan ju hända att däcket sätter sig eller jämnar ut sig över tid. Har kollat pp sidorna och däcket linjerar fint på fälgen iaf
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ny tur idag. Det är knappt några vibrationer kvar när man kör över 30km/h. Glömde tom bort vibrationerna senaste turen. Jag tror jag bara kör på nu ett tag och ser vad som händer. Kan ju hända att däcket sätter sig eller jämnar ut sig över tid. Har kollat pp sidorna och däcket linjerar fint på fälgen iaf
På bil när ett hjul är måttligt obalanserat (15-40g) så märks det vid hastigheter över 70 km/h pga detta så balanserades inte släpvagnshjul så ofta.

Så om du upplever vibrationer vid 30 så är däcket inte riktigt monterat på fälgen.
Be någon med synen i behåll granska anliggningen mot fälgkanten. ;)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
På bil när ett hjul är måttligt obalanserat (15-40g) så märks det vid hastigheter över 70 km/h pga detta så balanserades inte släpvagnshjul så ofta.

Så om du upplever vibrationer vid 30 så är däcket inte riktigt monterat på fälgen.
Be någon med synen i behåll granska anliggningen mot fälgkanten. ;)
Aha! Vi leker med tanken att jag har klåpat mig och däcket inte ligger på bra. Är det tömma luft / rotera däcket och fylla igen som gäller eller kan man lösa enklare. Pumpa högre tryck igen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Aha! Vi leker med tanken att jag har klåpat mig och däcket inte ligger på bra. Är det tömma luft / rotera däcket och fylla igen som gäller eller kan man lösa enklare. Pumpa högre tryck igen?
Japp, en tömning är alltid skönt, sen klincha av, smörja och rotera ett kvarts varv. Kolla anliggningsytan och sen poppa på.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top