Hjälp mig med köp ? ( 125cc )

PerSvensson

Maistro
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
FZ6N-06 +xt125x
Tjena !

Är på jakt efter 125cc, och har tittat runt lite på forumet, ni som sitter inne med info, om något som kan intressera mig eller någon annan får gärna dela med er. Berätta gärna om felskrivningar med.

Jag har kollat på följande cyklar;

WSM 125 ( ttr125 )
XT 125 (ttr125)
CBR 125 (vätskeskyld honda 4-takt)
Ktm Sm 125 (2takt ktm motor)
DTX 125 ( 2-takt )
Mx 125 (2takt)

Vad jag har förstått så går Chn slött ? Lika så borde ju då yamaha xt göra med samma motor ? Är båda strypta på samma sätt, med "kamaxeln" ? Då borde det inte göra någon effekt med annat rör osv ?

CBR är alldeldes förklen, dock kan man lätt få den att göra runt 150 med ett effektrör, det är ju bra för 4-takt ?

Ktmen är garranterat den finaste jag kollat på, dock saknades styrlås och tändningeslås, det gillade INTE försäkringsbolaget.

Mxen vågar ja inte uttala mig om eftersom jag aldrig suttit på en, lite intressant fakta kanske ? Går hur bra strypt/ostrypt ?

Sen undrar jag om det är stor skildnad på 2takt och 4takt när båda går strypta ?

Hoppas någon har lust att ge lite info :)

Tack på förhand / Per

OBS ! Om ni har något att sälja i skåetrakten får ni gärna kontakta mig.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
PerSvensson skrev:
Tjena !

Är på jakt efter 125cc, och har tittat runt lite på forumet, ni som sitter inne med info, om något som kan intressera mig eller någon annan får gärna dela med er. Berätta gärna om felskrivningar med.

WSM 125 ( ttr125 )
XT 125 (ttr125)
DTX 125 ( 2-takt )
Mx 125 (2takt)

Vad jag har förstått så går Chn slött ? Lika så borde ju då yamaha xt göra med samma motor ? Är båda strypta på samma sätt, med "kamaxeln" ? Då borde det inte göra någon effekt med annat rör osv ?

CBR är alldeldes förklen, dock kan man lätt få den att göra runt 150 med ett effektrör, det är ju bra för 4-takt ?

Ktmen är garranterat den finaste jag kollat på, dock saknades styrlås och tändningeslås, det gillade INTE försäkringsbolaget.

Mxen vågar ja inte uttala mig om eftersom jag aldrig suttit på en, lite intressant fakta kanske ? Går hur bra strypt/ostrypt ?

Sen undrar jag om det är stor skildnad på 2takt och 4takt när båda går strypta ?

Tack på förhand / Per

jag vet ju inte hur det är på de nyaste (men det är väl samma ram :va ) men på min finns det styrlås

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
PerSvensson skrev:
Tjena !

WSM 125 ( ttr125 )
XT 125 (ttr125)
DTX 125 ( 2-takt )
Mx 125 (2takt)

Tack på förhand / Per

VAD är det för skillnad på 2-takt och 4-takt när dom går strypta?
Jadu 4-taktarna som strypta är ju oftast inte ens på maxgränsen(11kw=15hk)som dom får vara det ligger ju dock 2 taktarna på, så om du vill ha mycket kraft och att det ska gå fort så rekomderar jag 2-takt:)

PerSvensson

Maistro
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
FZ6N-06 +xt125x
Mr.PB skrev:
VAD är det för skillnad på 2-takt och 4-takt när dom går strypta?
Jadu 4-taktarna som strypta är ju oftast inte ens på maxgränsen(11kw=15hk)som dom får vara det ligger ju dock 2 taktarna på, så om du vill ha mycket kraft och att det ska gå fort så rekomderar jag 2-takt:)

Men ja menade såhär, drar en 2 taktare bättre änn en 4takt som är strypt ? Om du förstår vad jag menar ?

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Prova sökfunktionen, det finns ganska många trådar om just dom hojjarna / Adde

PerSvensson

Maistro
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
FZ6N-06 +xt125x
-Rosen- skrev:
jag vet ju inte hur det är på de nyaste (men det är väl samma ram :va ) men på min finns det styrlås

Hur mkt fick du ge för din ktm, och hur går den ? Går den så bra som de sägs ? Var kan man köpa med sm kit på ?

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
PerSvensson skrev:
Hur mkt fick du ge för din ktm, och hur går den ? Går den så bra som de sägs ? Var kan man köpa med sm kit på ?

KTM 125 har över 40hk ostrypt. det säger väl allt. känns typ som man blir skjuten ur en kanon när man vrider på handtaget =)

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
PerSvensson skrev:
Men ja menade såhär, drar en 2 taktare bättre änn en 4takt som är strypt ? Om du förstår vad jag menar ?
jadå det gör dom eftersom t,ex en aprilia rs har 15hk strypt och en cbr 125 13hk strypt så då vinner ju rs:en :yoparty
Men annars om man tar en strypt rs mot en strypt MZ 125(har 15hk strypt) så borde det väl vara rätt jämnt antar jag, men ostryp hojjen du köper mycket roligare då:D,annars är det ju som en moppe :hihi

PerSvensson

Maistro
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
FZ6N-06 +xt125x
Mr.PB skrev:
jadå det gör dom eftersom t,ex en aprilia rs har 15hk strypt och en cbr 125 13hk strypt så då vinner ju rs:en :yoparty
Men annars om man tar en strypt rs mot en strypt MZ 125(har 15hk strypt) så borde det väl vara rätt jämnt antar jag, men ostryp hojjen du köper mycket roligare då:D,annars är det ju som en moppe :hihi

Vad rekomenderar du att köpa ? Nån speciell som finns hemma eller något ? Ärliksom akut :confused:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har en MX 125.
Den går bra strypt och sådär ostrypt.
Det är skitbra fjädring och bromsarna är übergrymma!

Nemas problemas med hojen.

Den är guld.

Finns mycket trim för den som vill trimma (Samma motor som RS).

Det negativa är vell att den inte har lika mycket effekt som t.ex. KTM men å andra sidan kommer du 1000mil längre utan att behöva byta kolv. Sen är det lite mer komfort i MXen.
Men som sagt, KTM har mer kräm i kartongen.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
kieL skrev:
KTM 125 har över 40hk ostrypt. det säger väl allt. känns typ som man blir skjuten ur en kanon när man vrider på handtaget =)

40 hästar? Njaee... Ligger runt 30 på bakhjulet när den är ostrypt.

Edit: Om du nu inte mena i motorn men det är fortfarande way to much =)

Last edited:

PerSvensson

Maistro
Gick med
22 Mar 2006
Hoj
FZ6N-06 +xt125x
Svanen skrev:
Jag har en MX 125.
Den går bra strypt och sådär ostrypt.
Det är skitbra fjädring och bromsarna är übergrymma!

Nemas problemas med hojen.

Den är guld.

Finns mycket trim för den som vill trimma (Samma motor som RS).

Det negativa är vell att den inte har lika mycket effekt som t.ex. KTM men å andra sidan kommer du 1000mil längre utan att behöva byta kolv. Sen är det lite mer komfort i MXen.
Men som sagt, KTM har mer kräm i kartongen.

Inte sugen på att sälja ;) Men menar du att den går bättre strypt ? :död förklara dig tack :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
kieL skrev:
40 + i motorn ja =)

Det är fortfarande lite mycket. I förra master enduro testet hade ktm:en ca 31 hästar på bakjulet. Och man brukar räkna med ca 13 % effektförlust i transmissionen om jag inte kommer ihåg fel, alltså borde den ha runt 35 hästar i motorn ;)

Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Loy skrev:
Det är fortfarande lite mycket. I förra master enduro testet hade ktm:en ca 31 hästar på bakjulet. Och man brukar räkna med ca 13 % effektförlust i transmissionen om jag inte kommer ihåg fel, alltså borde den ha runt 35 hästar i motorn ;)
De dära testerna verkar vara olika överallt, för när bike hade sitt stora test på massa enduro/cross hojar låg ktm och husky på 36 hk på bakhjulet. Ja 125:eek:r. Vilket motsvarar 40,68

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Lundgren skrev:
De dära testerna verkar vara olika överallt, för när bike hade sitt stora test på massa enduro/cross hojar låg ktm och husky på 36 hk på bakhjulet. Ja 125:eek:r. Vilket motsvarar 40,68

Vilket år mätte dom upp så mycket :va

Av dom masterenduro och mastercross testerna jag har lästa har dom i alla fall alltid legat runt 29-32 Hk.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Loy skrev:
Vilket år mätte dom upp så mycket :va

Av dom masterenduro och mastercross testerna jag har lästa har dom i alla fall alltid legat runt 29-32 Hk.
Detta årets, Blev lite osäker så jag kollade och har den framför mig nu.
Husqvarna cr 125 2t mx2 ligger på 36 hk/11680 rpm
KTM sx 125 2t ligger på 36,4 hk/10920 rpm

Källa: BIKE 2 Februari 2006

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
kiel in da house:
KTM 125 har över 40hk ostrypt. det säger väl allt.

Är det verkligen helt sant att dom har 40häst????

Förra året försökte någon att platsa i 125 Juniorklassen i Road Racing med en KTM 125cc SM men han hade inte mycket att hämta bland 20 st Aprilia RS 125 så jag undrar om dom verkligen är så överlägsna....

DP says: På banan regerar fortfarande RS125'an....

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
DP skrev:
kiel in da house:
KTM 125 har över 40hk ostrypt. det säger väl allt.

Är det verkligen helt sant att dom har 40häst????

Förra året försökte någon att platsa i 125 Juniorklassen i Road Racing med en KTM 125cc SM men han hade inte mycket att hämta bland 20 st Aprilia RS 125 så jag undrar om dom verkligen är så överlägsna....

DP says: På banan regerar fortfarande RS125'an....
Var det något speciellt då eller varför körde han med en sm?

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
lundgren in da house:
Var det något speciellt då eller varför körde han med en sm?

Eftersom 125 Junior klassen är öppen för alla 125'or i standard skick så får man åka med i princip vilken typad för gata 125cc hoj som helst, det finns några som försökt åka med Cagiva Mito men tyvärr räcker den inte till och att åka på en motard var väl inte heller helt lyckat, av ca 20st hojar i 125 Junior är ca 99% Aprilia SR125 och ingen har någonsin placerat sig på pallen med något annat än en Aprilia.....

DP says: Bara en lite reflektion om hästkrafter kontra väghållning (om nu KTM har 40häst).....

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy