Hjälp mig med ljudnojan.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Köpte en kamera vilket jag aldrig skulle ha gjort, nu har hojen en massa mystiska ljud för sig.

Jag tycker kedjan viner mycket, det är en DID X-ring (har kollat slacket). Jag antar att det är kedjan då ljudet blir kvar om jag drar in kopplingen och rullar men det kan ju vara lagret på utgående också.

Här är några videos där jag provade i olika hastigheter: http://www.youtube.com/user/Casterangle

När jag drar iväg från stillastående har jag ett mystiskt rassel, jag tror det kan vara från någon plastdetalj och i så fall är det väl inte så kritiskt.

Tredje är kopplingkorgen på den videon drar jag in kopplingen vid 00:30 och släpper ut den vid 00:33 man hör tydligt skillnaden. På samma video kan man höra ett mekaniskt tjinka tjinka på tomgången, är det kamkedjan och är det ett acceptabelt ljud(ventilerna skall ju inte justeras förrän vid 5000 om jag minns rätt)?

Jag kör ju med proppar så jag har aldrig hört dessa ljud innan helveteskameran, dock dämpar de ju inte så mycket att jag inte hör motorn och växlingarna och de har låtit normala fram tills nu.

:skrämd

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag är ingen expert på motorer, men jag har lite erfarenhet av kameror.

1) Kamerans mikrofon/mikrofoner tar inte upp ljud på samma sätt som dina öron, därför blir ljudbilden inte jämförbar. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika mikrofoner när det gäller känslighet och vilka frekvenser som tas upp bäst. Så lita inte på det du hör på filmen om du inte använder en riktigt bra mikrofon/ljudinspelare.

2) Att det viner när du rullar med kopplingen indragen beror enligt min tolkning på vindbruset över kamerahuset. Inte på kedjan eller något annat på motorcykeln. Jag tycker det låter helt kamera-/mikrofonrelaterat.

3) Rasslet när du kör iväg beror på vibrationer i kamerafästet. Kameran skakar/vibrerar när motorcykeln vibrerar. Du kommer att märka det olika mycket vid olika varvtal. Vid vissa varvtal kommer det att försvinna helt. Enda sättet att komma undan det är att se till att kameran sitter helt stadigt, och då menar jag på gränsen till fastsvetsad. Dra åt skruvar, justera fästen, bind fast kameran med vajer/lina/spännband.

Men, som sagt, lita mer på det du hör och mindre på det som kameran spelar in. Dina öron är bättre än kamerans mikrofon. När du (och det kommer du säkert att göra) köper en separat extern mikrofon/ljudinspelare av bra kvalitet och gömmer den under sätet eller på en annan vindskyddad plats där den sitter utan att vibrera, då kan du börja fundera över eventuella ljud du hör.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag hör en antydan till vibration när jag kör iväg utan hjälm men inte alls lika mycket så ja den kanske förstärker. Kameran sitter på en aluminiumtrampolin som sitter hårt åtdragen dock kan den ju vibrera rätt mycket ändå antar jag.

Jag hade kameran i det vattenskyddade plasthuset och skakade den som fan men kunde inte höra något som antyder att den skulle röra sig lite i huset men ok jag tror dig på ditt ord fast tjinka tjinka tjinkat på tomgången är där även när jag inte går omvägen via filmen så att säga. Skulle du kalla det abnormt eller bara något som måste justeras någon gång i framtiden?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har oxå en DID xring, när jag bytte ifrån original kedjan så uppkom vinande ljud, speciellet över 60, efter jag bytte framdrev till 1kugg större kommer ljudet vid ca 75-80km/h :va

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag är som sagt ingen expert på motorer, så jag lämnar bedömningen av tjinka tjinkat till någon som vet mer.

Kamerorna (oavsett om man pratar Sony eller GoPro) plockar upp väldigt många skumma ljud. Även om vi upplever att de sitter helt fast i huset eller på fästet så räcker det ofta med de krafter de ändå utsätts för för att det skall bli skakningar/ljudstörningar. Kameror utan hus (Contour t ex) är så klart mindre känsliga för ljud orsakade av rörelser mellan kameran och huset.

Du kan ju testa att ta lite persiennsnöre och knyta runt huset eller trampolinen, sedan spänner du ner det mot en fast punkt på motorcykeln så att du hindrar trampolinen från att svikta. Så gör jag på en hoj när jag har kameran monterad på fram- eller bakkåpan. Det dämpar både ljudet från vibrationerna och det synliga skakandet.

Jag har gått över till att använda en separat ljudinspelare när jag filmar på motorcykeln. Den lägger jag under sadeln och då får jag ett väldigt mycket renare ljud utan vindbrus. Sedan synkar jag ihop ljud och bild i datorn.
Jag tröttnade på vindbruset och vibrationsljuden... :)

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
När du inte hörde något var allt ok! Men när du hörde olika ljud som kameran spelade in blev det :skrämd :D

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ventilkoll vid 4000 mil eller ett visst antal år. Sällan det behövs justering vid 4000.

Du har en 12 år gammal sporthoj, det skakar och låter sluta nojja :)

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag är som sagt ingen expert på motorer, så jag lämnar bedömningen av tjinka tjinkat till någon som vet mer.

Kamerorna (oavsett om man pratar Sony eller GoPro) plockar upp väldigt många skumma ljud. Även om vi upplever att de sitter helt fast i huset eller på fästet så räcker det ofta med de krafter de ändå utsätts för för att det skall bli skakningar/ljudstörningar. Kameror utan hus (Contour t ex) är så klart mindre känsliga för ljud orsakade av rörelser mellan kameran och huset.

Du kan ju testa att ta lite persiennsnöre och knyta runt huset eller trampolinen, sedan spänner du ner det mot en fast punkt på motorcykeln så att du hindrar trampolinen från att svikta. Så gör jag på en hoj när jag har kameran monterad på fram- eller bakkåpan. Det dämpar både ljudet från vibrationerna och det synliga skakandet.

Jag har gått över till att använda en separat ljudinspelare när jag filmar på motorcykeln. Den lägger jag under sadeln och då får jag ett väldigt mycket renare ljud utan vindbrus. Sedan synkar jag ihop ljud och bild i datorn.
Jag tröttnade på vindbruset och vibrationsljuden... :)

Tack ska prova så får vi se, det borde väl iofs att gå att dra fast den på handleden om det bara är ljudet vid låg fart man vill undersöka.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Ventilkoll vid 4000 mil eller ett visst antal år. Sällan det behövs justering vid 4000.

Du har en 12 år gammal sporthoj, det skakar och låter sluta nojja :)

Jag kan inte låta bli, så länge det inte rör sig om något totalhaveri som är nära förestående så kan jag leva med det. Den har ju som sagt gått 2800 varav 760 i min ägo (andra ägaren) och jag kör som Agda så jag har inte varit hård på materialet. Max350 jo jag kanske inte borde ha köpt kameran:(

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack ska prova så får vi se, det borde väl iofs att gå att dra fast den på handleden om det bara är ljudet vid låg fart man vill undersöka.

Ja, men då får du fortfarande vindbruset... :7peta

Om det bara är ljudet i låg fart du är ute efter kan du stoppa in kameran utan huset i en socka/strumpa eller två och lägga den under cutsen. :fakta

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Ja, men då får du fortfarande vindbruset... :7peta

Om det bara är ljudet i låg fart du är ute efter kan du stoppa in kameran utan huset i en socka/strumpa eller två och lägga den under cutsen. :fakta

Jo, jag menade bara för att konstatera utom allt tvivel att rasslet kommer från kameran/trampolinen/kamerahuset. Jag såg att det fanns en sorts små borstar man kunde sätta vid mikrofonen för att få bort i alla fall en del av vindbruset, om det är "snakeoil" eller inte är väl en annan fråga.

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Gör så här, köp en zoom h1 (kostar under tusenlappen) sätt i skummgummi så den inte åker runt i ryggan, lämna ryggan lite öppen men inte så att h1an åker ut, sätt på play och ställ rätt nivåer, filma med gopron, tuta innan du startar eller klappa, slå i något så det hörs etc. etc. synca ljudet i redigerings program, muta kamerans ljud och sedan lyssnar du, alla små ljud som du tror dig höra kommer från mikrofonen och hur vinden rör sig i samband med motorljud i mikrofonen.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Gör så här, köp en zoom h1 (kostar under tusenlappen) sätt i skummgummi så den inte åker runt i ryggan, lämna ryggan lite öppen men inte så att h1an åker ut, sätt på play och ställ rätt nivåer, filma med gopron, tuta innan du startar eller klappa, slå i något så det hörs etc. etc. synca ljudet i redigerings program, muta kamerans ljud och sedan lyssnar du, alla små ljud som du tror dig höra kommer från mikrofonen och hur vinden rör sig i samband med motorljud i mikrofonen.

+1 på den, fast jag lägger min H1 i dubbla strumpor under sadeln. :tummenupp

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Fast nu var syftet inte i första hand att få schysst ljud på inspelningen även om det också givetvis är välkommet utan mer att konstatera om något håller på att hända med hojen, skall ut en sväng så får vi se.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har oxå en DID xring, när jag bytte ifrån original kedjan så uppkom vinande ljud, speciellet över 60, efter jag bytte framdrev till 1kugg större kommer ljudet vid ca 75-80km/h :va
Originaldrev har oftast en gummibussning som dämpar ljud från transmission/drivning. Eftermarknadsdrev har sällan denna bussning och då kan ljudfenomen som vinande från drivlinan uppstå. Fullt normalt.

Om TS också har bytt drev framgår inte, men samma sak gäller i så fall där.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Originaldrev har oftast en gummibussning som dämpar ljud från transmission/drivning. Eftermarknadsdrev har sällan denna bussning och då kan ljudfenomen som vinande från drivlinan uppstå. Fullt normalt.

Om TS också har bytt drev framgår inte, men samma sak gäller i så fall där.

Japp, det nya drevet hade ingen bussning. Bakdrevet hette Sunstar eller Sunspark, något sådant, ingen text på framdrevet odck men det bör väl vara samma.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Japp, det nya drevet hade ingen bussning. Bakdrevet hette Sunstar eller Sunspark, något sådant, ingen text på framdrevet odck men det bör väl vara samma.
Ok, så uppstod vinandet i samband med drevbytet är det sannolikt orsaken. Och det är framdrevet som brukar ha bussningen, skrev visst bara drev tidigare.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Nu har jag startat ett antal gånger med kameran fastspänd på handleden. PeteR1 verkar ha rätt i att det plastiga BRRRet orsakas av trampolinen vid vissa varvtal. Inget BRRR än så länge.

Nyheter
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S