hjälp mig med min motard husa -02

wezzlan_1000

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Gävle
Hoj
gixx 750 och r1
tjenare!
jag har nyss köpt en husaberg 650 motard -02.
jag han bara köra ungefär 1-2 tim sen tog det tvärstopp i motorn :(
jag har rivit bort kopplingskåpa med korg och allt o tagit bortlocket på toppen med vipparmar och köret. men jag kommer inge längre för att jag vetefan hur man ska få bort kamkedjan? den är ju nitad runt om osv.
det går inte heller att snurra på vevaxeln.. antingen har ramlagrena gått eller så har kolven skurit.. men inge spån i oljan heller..
nån som har haft samma problem som jag eller är duktig på husa? får ni gärna komma med förslag hur jag ska fixa det.
/tack
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
wezzlan_1000 skrev:
tjenare!
jag har nyss köpt en husaberg 650 motard -02.
jag han bara köra ungefär 1-2 tim sen tog det tvärstopp i motorn :(
jag har rivit bort kopplingskåpa med korg och allt o tagit bortlocket på toppen med vipparmar och köret. men jag kommer inge längre för att jag vetefan hur man ska få bort kamkedjan? den är ju nitad runt om osv.
det går inte heller att snurra på vevaxeln.. antingen har ramlagrena gått eller så har kolven skurit.. men inge spån i oljan heller..
nån som har haft samma problem som jag eller är duktig på husa? får ni gärna komma med förslag hur jag ska fixa det.
/tack

Aj då.. inte roligt :huvet
Ring den gamla ägaren, konstigt att den bara rasar helt plötsligt :7peta
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
För att få bort kamkedjan är det bara att slipa ned skallarna på en länk och knacka itu.Ha nåt mothåll så inte kamdrevet kröks bara...
När du monterar ihop får du skaffa ett nytt nitlås,15kr. eller så.
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Låter lite konstigt tycker jag, att man ska få lov att bryta kedjan vid cylinderjobb eller liknande. Har aldrig mekat Husa, men på min gamla Kawa stånka jag hade kunde man släppa på kedjesträckaren så gick det att lirka av kedjan från axlarna.
Givetivs vet jag inte, men borde det inte finnas någon sträckare även här som går att släppa lite på?
Reflektion : så att säga.

// WIP
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
wezzlan_1000 skrev:
tjenare!
jag har nyss köpt en husaberg 650 motard -02.
jag han bara köra ungefär 1-2 tim sen tog det tvärstopp i motorn :(
jag har rivit bort kopplingskåpa med korg och allt o tagit bortlocket på toppen med vipparmar och köret. men jag kommer inge längre för att jag vetefan hur man ska få bort kamkedjan? den är ju nitad runt om osv.
det går inte heller att snurra på vevaxeln.. antingen har ramlagrena gått eller så har kolven skurit.. men inge spån i oljan heller..
nån som har haft samma problem som jag eller är duktig på husa? får ni gärna komma med förslag hur jag ska fixa det.
/tack
Vanligt husa 650fel är att det motroterande balaceviktens lager har skurit!! Dom varvar nämligen dubbla motorvarvet och är under för stor stress!! Vid renovering rekomenderas lättning av motroterande vikt! Har även för mig att det sitter dubbla lager på balancen 03- Mycket tråkigt man får filspån i hela motorn alla lager o evnt kolv måste bytas :Bugar :( :4skrika :3freak
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top