Hjälp mig med rätt motard

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Så gubbar, då var man i det här jävla träsket också :gnissla

Körde en del cross på gata när man var ung och det var ju himla roligt, men sen blev det sporthoj för hela slanten. Råkar ju gilla när det går fort :kär

Funderar på att köpa motard och i så fall köpa NU. Var med om en jävla bilolycka för ett par år sedan och har inte riktigt kunnat nyttja sportmoppen som den vill.

Krav:

Kunna skjutsa.
Långa serviceintervaller (helst 500mil).
Åka bakhjul i 3mil.
Busa, dvs åka upp och nerför trappor och annat kul.
Skiten måste vara tillförlitligt.

Vad jag har tittat på då är KTM 640 som verkar bra. Det är den enda modell jag har hittat och därför jag skriver här så jag kan få fler tips och råd.

Vet att motorn blev alu-färgad -03 och att det då byttes topp och lite annat på KTMerna. Men är -02 och äldre sämre på något sätt?

Finns dock ett problem innan -03 och det är att hojen har under 40KW vilket gör att man inte kan låna ut den för uppkörning. Och det suger ju.

Som sagt, något annat märke eller modell har jag inte hittat. Kan tillägga att budgeten är strikt begränsad. Jag lägger MAX 30k på cykeln.

En bra eller anus lista är trevligt också så man får en överblick på grejerna.

Mvh / F

Tack så hemskt mycket grabbar. :Bugar

Men det är alltså bara KTM som gäller. Ligger en Aprilia XSV 550 eller vad de heter ute för bra pengar.

Men 640 är reggade som 625cc, samma motor alltså, bara annan förgasare på 640? 625an är lite mindre i plasten med vad jag kan se.

Jag vill hämta hoj denna veckan gärna. Och vad gäller pengar så måste man sätta ett tak någonstans. Har tittat på 690 och skulle vilja ha en sådan. Men hittar ingen till "rätt" pris.

Alla modellerna är lika,bara motor spec och lite lull lull som skiljer
Tanken skiljer också,640 har stor tank och 625/660 liten.
Skiljer lite på sadlarna oxå
Lite olika el setup oxå

Last edited:
Frågan är om inte en 450/525 hade varit bättre till det du vill, dock så är det ju tätare service o dyl. på dem så det skiter sig ju där tyvärr.
Men det jag körde med min 625 så vet jag inte om den är något att köra i trappor och liknande med, men det kanske funkar om man är en duktig förare på motard/cross :)

Går ju tyvärr bort då 450 och 525 saknar elstart. Optimalt hade ju varit en BigBore 525 med arg kam. Men som sagt, det funkar ju inte.

Kommer inte köra i trappor varje dag, mest bara att om man vill så skall det funka. Det skall alltså inte vara en Africa Twin från -80 talet.

Vart hittar man kammar och andra godsaker till dessa KTM 625/640?

Frågan är om inte en 450/525 hade varit bättre till det du vill, dock så är det ju tätare service o dyl. på dem så det skiter sig ju där tyvärr.
Men det jag körde med min 625 så vet jag inte om den är något att köra i trappor och liknande med, men det kanske funkar om man är en duktig förare på motard/cross :)

Går ju tyvärr bort då 450 och 525 saknar elstart. Optimalt hade ju varit en BigBore 525 med arg kam. Men som sagt, det funkar ju inte.

Kommer inte köra i trappor varje dag, mest bara att om man vill så skall det funka. Det skall alltså inte vara en Africa Twin från -80 talet.

Vart hittar man kammar och andra godsaker till dessa KTM 625/640?

ktm exc 450/525/530 har elstart och kick, vet inte exakt om alla årsmod har det.
Dock är detta inget att skjutsa på, och service är rätt täta.

Oj, jaha, Man skall lära sig något nytt varje dag som sagt. Men finns de LV-reggade? Kollade E-regg och det är ju tämligen värdelöst.

ktm exc 450/525/530 har elstart och kick, vet inte exakt om alla årsmod har det.
Dock är detta inget att skjutsa på, och service är rätt täta.

Budgetera 10k för motorservice också,med 300 timmar på timräknaren är det definitivt dags.Vad är det med en 450 enduro som lockar mest om man ska använda den som gathoj?
De täta serviceintervallerna,relativt klena motorn eller den degiga fjädringen?

Budgetera 10k för motorservice också,med 300 timmar på timräknaren är det definitivt dags.Vad är det med en 450 enduro som lockar mest om man ska använda den som gathoj?
De täta serviceintervallerna,relativt klena motorn eller den degiga fjädringen?

Jo minst 10k lär man nog budgetera för, om man inte kan göra jobbet själv då dvs.
Har man tur blir det mindre men har man otur som mig så kan det bli betydligt mer :)

Faster- Du har PM.

Upplys mig om chassi grabbar.

Jag tänker såhär: 450 litet lätt chassi. 525, lite större. 625/640/660 samma chassi...

Så om det är så, då är jag mest intresserad av en 450. Men oavsett så spelar det inte jätteroll, 625/640/660 har ju bättre motorlivslängd, synd att inte 660 har elstart bara.

Det är bara cylinder och kolv som skiljer mellan 450 och 520/525(i stort sett).

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...