Hjälp mig med tv nu!

Dark_Messenger

Guest
Ska tjacka platt tv. Kan noll om ämnet och jag ORKAR verkligen inte sätta mig in i det heller så hilfe bitte! :gnissla

Mina preferenser är:
Den ska vara svart. Den ska vara tunn. Den ska vara av hyffsad kvalité. Den får vara MAX 100 cm bred. Den ska hänga på väggen.

Budget: Runt 10k i runda slängar. Helst ska väggfäste och allt nödvändigt mumbujumbo ingå i detta priset.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Kollade ett test för just platttv för under 10k i någon dagstidning, där fanns en Full-HD LCD 42" tv för 9900kr. Hade det varit något kanske?

Av alla märken så var det en Hyundai, men Full-HD är Full-HD så bildkvaliteten borde vara riktigt jävla bra. Den var svart, ganska smal då högtalaren satt under skärmen istället för på sidorna av den samma.

Oops, hittade visst en länk till tv'n, lycka till. :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så.. klart:
160374

Populäraste platt-tv:n på prisjakt.se
Jag har föregångaren och är grymt nöjd. Bästa bilden för pengarna om det är Tv och film man skall använda den till.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160374

kan du leva med att den är två centimeter för bred så är det denna du ska ha.
10470:-

...sluta leta... Bättre än så blir det inte för de pengarna..
Läs här så har du 72st användarrecensioner (snittbetyg 8,9 av 10 möjliga):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=160374

insekten

Guest
Kolla upp Sharp det är en bra tv typ 37 tum borde du kunn ha.
hade du haft 108cm skulle du tagit en 42 pioneer för runt 15 000 det är bästa bild.
jag jobbar med ljud och bild och har gjort det länge så vill du ha tips eller råd så hör av dig.
installerar allt sånt numera och säljer tills viss del när jag är ute på installationer.

Dark_Messenger

Guest
Så.. klart:
160374

Jag har föregångaren och är grymt nöjd. Bästa bilden för pengarna om det är Tv och film man skall använda den till.

Låter som en bra tv men plasma? Trodde lcd var the shit..? Anyway jag skiter faktiskt i vilket, det viktigaste för mig är att tv:n är snygg att titta på när den hänger på väggen. Alltså jag gillar pimp-blingbling pianolack osv :D :yoparty

Ok, tack för tipsen, mera mera..

Är lite inne på samsungs skärmar.. Är de bra eller har man bara "fallit för reklamen"?

Värt att tänka på är att jag inte tittar så mycket på tv men vill för den sakens skull inte ha sämsta skräpet a'la 5000 kronor på Ö&B.

Kolla upp Sharp det är en bra tv typ 37 tum borde du kunn ha.
hade du haft 108cm skulle du tagit en 42 pioneer för runt 15 000 det är bästa bild.
jag jobbar med ljud och bild och har gjort det länge så vill du ha tips eller råd så hör av dig.
installerar allt sånt numera och säljer tills viss del när jag är ute på installationer.

Jag har också fått för mig att upp till 37 tum borde funka för att landa på 100cm i bredd. Som sagt plasma/lcd kvittar för mig, men plasmor är väl större skärmar har jag fattat det..? Kanske ska man satsa på en 32 tums kvalitétsskärm istället för en "noname 37-42 tums"...??

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Låter som en bra tv men plasma? Trodde lcd var the shit..?

Ja, LCD är rätt val om du kommer köra mycket X-Box eller dataspel o.s.v. Men för film och TV är plasma fortfarande bästa valet om man vill ha bra bild med schysst svärta och klara färger i den prisklassen...

Ska du däremot köpa skärm under 37" eller max 37" så är LCD värt att titta på med tanke på att plasmorna sällan görs under 37".

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Så.. klart:
160374

:yoparty

Håller med ovanstående talare!!!
Jag har iofs 50-tummarn av PV70, men den är grym!
Vet inte riktigt om PX70an är värd tillägget men det är samma skärm i grund o botten.
Rekommenderas av mig och det oavsett data eller tv som signalkälla. Spelar en del RAW (PC) på skärmen och det är stråååålande! :)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
men Full-HD är Full-HD så bildkvaliteten borde vara riktigt jävla bra.
Upplösningen har inget med bildkvalite att göra (till viss del i varjefall) Utan det är elektroniken i TV som gör bilden bra

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Av alla märken så var det en Hyundai, men Full-HD är Full-HD så bildkvaliteten borde vara riktigt jävla bra.

Precis som R1 Uffe säger så är inte upplösningen det avgörande. Så tv:ns upplösning säger egentligen lika lite om bildkvalitén som antalet megapixlar på en kamera avgör kvalitén på de foton man tar.

För att vara lite överpedagogisk:
Vilken kamera tror du ger bäst bilder? Den lilla är en 10megapixels kamera medan den stora bara är på 8megapixlar..
l111111.jpg

26558

...kan det vara så att det finns mer som gör bilden än endast megapixlar?
Färgåtergivning, skärpa, svärta, dynamik, klarhet, ljusstyrka o.s.v. :fakta

:mattias

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Är själv ganska inne på en panasonic pv70 men kommer antagligen spela en del tvspel på den. Vad är det som gör att LCD är bättre på sådant än plasma?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Är själv ganska inne på en panasonic pv70 men kommer antagligen spela en del tvspel på den. Vad är det som gör att LCD är bättre på sådant än plasma?

Folk är rädda för inbränningar. Så har du tex text tv på och samma bild i 4 timmar, så kan du få inbränningar, till 90% så försvinner dessa efter en stund, har du på den mer än 4 timmar så kan dom sitta permanent.

# 4 timmar är bara en siffra jag använder, jag har haft statisk bild längre än så utan permanent inbränning på min PV 70

Så spelar man TV spel, så brukar det alltid vara en statisk bild någon stan, varvräknare på ett bil spel tex.

Sen spelar upplösningen en roll för vissa. En del vill ha 1920x1080 i upplösning (om man har ett sånt TV Spel) och då måste man betala 45000 kr för en plasma om man vill ha den upplösningen. Medans en LCD med den upplösningen kostar inte så mkt.

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Folk är rädda för inbränningar. Så har du tex text tv på och samma bild i 4 timmar, så kan du få inbränningar, till 90% så försvinner dessa efter en stund, har du på den mer än 4 timmar så kan dom sitta permanent.

# 4 timmar är bara en siffra jag använder, jag har haft statisk bild längre än så utan permanent inbränning på min PV 70

Så spelar man TV spel, så brukar det alltid vara en statisk bild någon stan, varvräknare på ett bil spel tex.

Sen spelar upplösningen en roll för vissa. En del vill ha 1920x1080 i upplösning (om man har ett sånt TV Spel) och då måste man betala 45000 kr för en plasma om man vill ha den upplösningen. Medans en LCD med den upplösningen kostar inte så mkt.

Så om man spelar i mer än 4 timmar, räcker det att byta kanal några sekunder var annan timme eller det måste vara längre än så?

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Läste förresten någonstans att man skulle "köra in" tvapparater. Hur gör man då? Slänger i lite extra olja och bläddrar inte mer än 5000 kanaler/minut?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!