Hjälp mig med............

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Igår var jag ute o övade lite wheelies efter det burnade jag lite, då såg jag att hojen var över 100grader varm.Jag stängde av för att starta den när den hade kylts ner lite.Nu började problemet,den kommer inte iväg när jag lägger i växlarna.Det går att ha ettan i o rulla iväg den som om det var friläge.Vad har hänt? :confused:
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Oj du, det där låter dyrt. :skrämd

Det jag kan tänka mig som spökar är kopplingen, att den ligger i hela tiden. Känns kopplingen likadan som före problemen uppstod, samma motstånd i handtaget?

Om växlarna går i, dvs. du känner att växellådan reagerar på att du mekar med växelspaken, så kan det vara primärdrivningen som har gått sönder.
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
McB skrev:
Oj du, det där låter dyrt. :skrämd

Det jag kan tänka mig som spökar är kopplingen, att den ligger i hela tiden. Känns kopplingen likadan som före problemen uppstod, samma motstånd i handtaget?

Om växlarna går i, dvs. du känner att växellådan reagerar på att du mekar med växelspaken, så kan det vara primärdrivningen som har gått sönder.
Det är samma motstånd i handtaget.Nån sa att lamellerna kan ha smält,kan det va nåt? När du säger dyrt hur mycket menar du då? :(
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Gixxerns fläkt går inte igång förrän vid 107 grader, så att lamellerna har smält tror jag inte.... faktiskt....

Daniel-L skrev:
Det är samma motstånd i handtaget.Nån sa att lamellerna kan ha smält,kan det va nåt? När du säger dyrt hur mycket menar du då? :(
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om du har den avstängd och rullar sakta framåt och känner att ettan går i, blir motståndet högre då eller kan du rulla vidare som vanligt?

Om kopplingen fastnat i "aktiverat" läge så känner man ändå att man har en växel i, det blir trögare att rulla den (särskilt när den är kall). Det kan ju ha hänt nått som gör att koppling/låda/drivning någonstans har tappat kontakten med varann.

Känn ordentligt på hur det känns och fråga sen andersbrink, han är ljusår bättre än mig på sånthär, å PS. om man bara har bra med vätska i kylsystemet så blir inte en gixxer överhettad. så vet du det nästa gång du leker....

//jaG
 

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Troligen så har kopplingen fastnat i urrkopplat läge... riv å kolla hur det ser ut vid kopplingskorgen..

Sen så behöver ni inte stänga av motorn bara för att den går upp i temp... När ni slår av den så stannar vattenpumpen å på vissa även elfläkten, då ökar tempen snabbt... Så låt vattenpump, kylare och elfläkten göra sitt jobb...

Åk istället en sväng med lågbelastning så fartvinden hjälper till..

Mathias
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kopplingen i GSX R750-96 är löjligt klen i kombination med vissa oljor. Är du säker på att du burnade med bakdäcket och inte med kopplingen? Du kommer att behöva undersöka din koppling hur som helst. Sätt igång!
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Zeb_Macahan skrev:
Om du har den avstängd och rullar sakta framåt och känner att ettan går i, blir motståndet högre då eller kan du rulla vidare som vanligt?

Om kopplingen fastnat i "aktiverat" läge så känner man ändå att man har en växel i, det blir trögare att rulla den (särskilt när den är kall). Det kan ju ha hänt nått som gör att koppling/låda/drivning någonstans har tappat kontakten med varann.

Känn ordentligt på hur det känns och fråga sen andersbrink, han är ljusår bättre än mig på sånthär, å PS. om man bara har bra med vätska i kylsystemet så blir inte en gixxer överhettad. så vet du det nästa gång du leker....

//jaG
Lite mer motstånd känns det som att det blir, speciellt när jag rullar bakåt.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top