Hjälp mig nu då? berätta?

BEEFnoodles

Planerar inför sommarens turer ;)
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Yamaha TDR 125 -97
Hur svårt tyckte du det var när du börja med Lätt mc?
Vad var det svåraste?
Vad behöver ja öva mest på?
snälla Hjälp mig!

Last edited:

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Helt klart: garagevändningar.... spelar ingen roll hur bra man kan dom, man blir som inihelsicke nervös när man väl står där på uppkörningen.... bättre att träna 20ggr för mycket än för lite.... :)

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
det var så jävla gött när man kände draget i rd över 6000 varv första gången.. trode jag skulle skita ner mig.. hade ju bara kört moppe innan.. jag har precis köpt hojen och ska börja med körkortet snart.. så man ska öva på garage vändningen säger du.. vilka mått e det som gäller då??

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
SmackMan skrev:
det var så jävla gött när man kände draget i rd över 6000 varv första gången.. trode jag skulle skita ner mig.. hade ju bara kört moppe innan.. jag har precis köpt hojen och ska börja med körkortet snart.. så man ska öva på garage vändningen säger du.. vilka mått e det som gäller då??

Det är så mkt som din mc kan sväng plus en halvmeter till om jag inte har helt fel... Någon kanske kan komplettera min fakta om det är rätt eller fel :Bugar

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
Esquina skrev:
Det är så mkt som din mc kan sväng plus en halvmeter till om jag inte har helt fel... Någon kanske kan komplettera min fakta om det är rätt eller fel :Bugar

så mkt den kan svänga plus 20 cm på varje sida

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Se till att träna garagevändningen så mycket du kan själv utan körskola om du nu ska gå på en. Den kan ta en jävla tid. La själv åtskilliga timmar på den men nu tycker jag den är aslätt med. För det var väl det svåraste på uppkörningen du menade?? :tummenupp

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
nop... mc`ns svängradie +20cm, inte på båda sidorna...
garage vändningen var inge svår, inte med nerverna heller...det blev mer problem sen i "serpentin" körningen... men de är inga problem.. viktigast med nerverna är sedan i stadskörnigen att du inte råkar missa någon skylt eller nån garage infart, vifta på huvet som en örn MEN inte som en uggla!,, (vifta inte överdrivet) så ska allt gå vägen! :tummenupp

Valle87

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2004
Hoj
gsxr
Ja viktigast tycker jag är att man skall hålla sig lugn i stadskörningen!!!
Du ska va "stone cool". Ja lät flera killar som såg ut att ha brottom åka före fastän jag hade förkörsrätt i likvärdig korsning, ganska onödigt men ändå...
:tungan

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
sen kan de va bra att överlag vara ganska såå tydlig. Ex. Bromberedskap både fot och hand!

Solid snake

Guest
Du får också visa att du tittar i backspeglarna väldigt tydligt, nästan så du bryter nacken.

Du måste alltså vrida på huvudet när du tittar i speglarna, och inte bara vrida ögonen.

HÅLL HASTIGHETEN!! ligg gärna något under (man vet aldrig hur mycket körskolans mätare slår fel på.)

Se upp för cyklister som aldrig vet var dom ska nånstans (likaså fotgängare.)

Ta det lugnt om det ser trångt ut på vägen och det är många människor och massa övergångsställen (typ centrum och så.)

Du fixar det säkert. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Solid snake skrev:
HÅLL HASTIGHETEN!! ligg gärna något under (man vet aldrig hur mycket körskolans mätare slår fel på.)
Nja, ligg fan inte under! Ligg så exakt så möjligt. (fast håll ögonen på vägen)
Se till att gasa på upp på motorvägen om du får åka där.
Men det bästa du kan göra är att KÖRA! Kör så ofta du kan! Jämnt! Då klarar du det :)

Solid snake

Guest
Nisse Järnet skrev:
Nja, ligg fan inte under! Ligg så exakt så möjligt. (fast håll ögonen på vägen)
Se till att gasa på upp på motorvägen om du får åka där.
Men det bästa du kan göra är att KÖRA! Kör så ofta du kan! Jämnt! Då klarar du det :)

Jag menade inte 10 km/h under, jag menade snarare 2-3 km/h under.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Solid snake skrev:
Jag menade inte 10 km/h under, jag menade snarare 2-3 km/h under.

Precis, det måste ju vara bättre att ligga några km/h under för annars kanske mätaren visar lite fel så blir inte han man kör upp me så glad på dig!

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
fucking utan !!, men snart så =)
BEEFnoodles skrev:
Hur svårt tyckte du det var när du börja med Lätt mc?
Vad var det svåraste?
Vad behöver ja öva mest på?
snälla Hjälp mig!

det absolut smartaste är att träna med absolut max svängradie med din hoj, för då blir du säkrare än om du lär dig med 20 cm mer på varje sida, så träna med fullt styrutslag och träna mycket !!, hur säker du än känner dig kan nerverna spela dig ett spratt !,,,, du klarar det gallant om du bara tränar :tummenupp :tummenupp :tummenupp

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
KTM 625 SMC -06 inkl. Akra slip-on
Det som helt klart är svårast med körkortet är helt klart TEORI-provet!! :fakta allt annat är lika lätt som att gå över ett övergångställe! :D

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
ModiN skrev:
Det som helt klart är svårast med körkortet är helt klart TEORI-provet!! :fakta allt annat är lika lätt som att gå över ett övergångställe! :D
:3freak

Jag skulle säga att det är bättre att ligga 2km/h över, än 5km/h under.

Poyjs

HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HONDA NSR125 R
Nisse Järnet skrev:
:3freak

Jag skulle säga att det är bättre att ligga 2km/h över, än 5km/h under.

Håller med, :tummenupp Men för F:N inte på uppkörningen.
Skall nu ju snart köra upp för bil och dom säger hela tiden att inte en km/h över. Skit hårt med bil!( jag får det gratis åxo)

Solid snake

Guest
Poyjs skrev:
Håller med, :tummenupp Men för F:N inte på uppkörningen.
Skall nu ju snart köra upp för bil och dom säger hela tiden att inte en km/h över. Skit hårt med bil!( jag får det gratis åxo)

Det var uppkörningen jag snackade om..

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...