Hjälp mig nu! XT600 vs XR600 vs ?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag ska relativt snart tjacka mig en offroad som jag tänkt göra lite "supermotardig", med eventuell nerdrevning och SM-hjul. Nu är frågan; Vad ska jag köpa mig?
Jag vill ha något driftsäkert och något som man lätt kan göra lite busigare än vad det är orginal. Jag kommer högst troligt införskaffa bågen från Tyskland då jag har bra kontakt och nära ner, men det kryllar verkligen inte av några XR600 där nere, men däremot Yamaha XT600.
Är det en hoj man kan göra busig och hyffsat underhållande med stålomspunnet, SM-hjul, quad-lights eller nåt, och slipon? Bakhjulsåkningen värderas högt! Har ni fler förslag? Tänkte lägga typ 20 lök, och det får man runt en 94a för i bra skick där nere... Vad ska jag göra? Fler förslag på hojar, eller kommer mina planer med en XT funka? Ni med 03or KTM DUKE osv behöver ju gärna inte referera till era nya äckligt roliga saker :)
Tack på förhand.

Coola Ola

Guest
XT600 och XR600 är ju rätt olika hojar. XR:en är en lättare och rappare maskin för grusbus medans XT är mer asfalt med lite grusåka emellanåt. Klart att det går att bygga motard på XT, och den går allt att slanga med också men det blir ju inte vassaste bygget i stan. Själv har jag en DR650-motor i min hoj med 45 hästar på slangen så inget effektmonster direkt men det är rätt kul ändå. Du kan nog strippa en hel del vikt på XTn om du är lite händig dessutom. Räkna med åtminstone 10000:- för SM-konvertering om du ska ha hjul, bromsar/bromslang etc, iaf om du köper det mesta nytt och behåller originalhjulen.

Frågan har dock ställts ett antal ggr så sök så lär du hitta massor med info om XT vs. XR.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Tack för svaret! Hittar inte så jädra många köprådstrådar kring XTn, bara en egentligen. Men men! Söker vidare. TT600an verkar vara mer av det jag letar efter ... Den har bara 41hk dock, vad är vikten på en sådan? Styvare fjädring och lättare har jag förstått att den är. Värd att satsa på?

hilding

mjau
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
siro
Hej..

Nu blir det nog ett jävla liv.. :kocko

Men varför inte kolla på en xr500r-83-84 :yoparty

Det är en kopia nästan på xr600;an :tungan

Sjukt kul hoj för lite pengar. :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

/Sören

Last edited:

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Hallå... XT'n är skit, går rätt sopigt. XR (om det står mellan dom) är ju otroligt fetare. Finns det inte gott om KTM'er i tyskland ???

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Xt:en är helt bombsäker! vi har en som rullat 35000mil utan bekymmer!
jag har plågat den jag har nu i 4000mil utan minsta knas!
vill dy ha en evighets maskin så köp en sådan!
jag tycker att hojen är rolig!! det går att plocka upp den på alla växlarna och stoppiesar na jag klämt av med en har blivit 40m nånstans
du behöver ej motardkita en sådan kasta på ett par turance däck från metzler så kan du skrapa fotpinnarna ändå!
kör med 600mil mellan servicearna så håler den!

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
har en tysk importerad TT600e -96... testade den som motard en sväng men den va aldeles för slö för att vara kul som det iofs skulle kopplingen behövas bytas men jag tror inte det hade gjort så mycke. men den funkar fint som grussmiskare av amatörmässig typ.

tror min väger 148-150kg finns ju r och s också men dom är utan elstart och dom väger väl lite mindre...

Förövrigt är min TT tillsalu men ska du ha den som motard så hitta en XR600 för 25<, mycke mer ös i dom!

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Lånar tråden lite, (Förlåt) ligger lite i startgropen att köpa nåt jag med.. Är inte TT vassare än XT?? Grannen har en TT -94 Med usd-gaffel?? Visste inte att det fanns.. Några tips och prisbilder (vad kostar dom/vilken ska man ha/INTE ha) Brilljera med kunskaperna gubbar!!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
sanntur skrev:
Lånar tråden lite, (Förlåt) ligger lite i startgropen att köpa nåt jag med.. Är inte TT vassare än XT?? Grannen har en TT -94 Med usd-gaffel?? Visste inte att det fanns.. Några tips och prisbilder (vad kostar dom/vilken ska man ha/INTE ha) Brilljera med kunskaperna gubbar!!

Har inte TT och XT samma motor???
Skit i det, köp en Honda om det är det som gäller.
Vet inte hur KTM står sig i pris där nere, men alla LC4 är ju också mer el. mindre skottsäkra. Dessutom kul.

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
sanntur skrev:
Förresten, yzf 400 -98 kan det va nåt??

Hade en sådan motard för ett tag sedan och den var väl mysig, på bana dvs. Inget som jag hade dragit någon landsväg med.
Mest att byta olja ofta och kolla ventilspel då o då(shimsat ventilspel). Finns inget oljefilter på dem, endast sil.

//John

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
jesseboy skrev:
Om det står mellan TT och XR så finns det nog inget val.
Köp XR.
Xr e väl honda?? Det är väl RIKTIGT dyrt, jag letar ekonomi sprättare/motard (när pengarna räcker)

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
jesseboy skrev:
Har inte TT och XT samma motor???
Skit i det, köp en Honda om det är det som gäller.
Vet inte hur KTM står sig i pris där nere, men alla LC4 är ju också mer el. mindre skottsäkra. Dessutom kul.

Har fått för mig att TTn har lättat svänghjul bl a men vet inte om det stämmer.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Xr är bättre på allt utom landsvägsåka än XT/TT, TTR är mest jämlik med XR600, även om XR är lättare och starkare än den också (relativt, men ändå)
TT har väl XT motor med mer offroadliknande chassie, TTR mer pulver än TT och bättre fjädring?
XR är ju inte ens dyr! under 30k för en 93 och framåt.Anses vara en av de mest stryktåliga mc-motorerna också, men kör inte flera km på slangen bara.
Men XR är jäkligt eftertraktade, så var snabb på annonserna.

kronsberg666

För mycket är inte nog
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
Hornet -08
Att få sprutt på en XT är inga problem.
Kasta bort orginalförgaseriet och ersätt med dubbla mikuni el. likn.
Högkomp och trevlig kam.
Lite kanal och ventilfix.
Jag lovar.. brutalt bottendrag!
Min XT drar brutalt från tomgång, till skillnad från min Duke.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
:banana
Kay skrev:
Jag ska relativt snart tjacka mig en offroad som jag tänkt göra lite "supermotardig", med eventuell nerdrevning och SM-hjul. Nu är frågan; Vad ska jag köpa mig?
Jag vill ha något driftsäkert och något som man lätt kan göra lite busigare än vad det är orginal. Jag kommer högst troligt införskaffa bågen från Tyskland då jag har bra kontakt och nära ner, men det kryllar verkligen inte av några XR600 där nere, men däremot Yamaha XT600.
Är det en hoj man kan göra busig och hyffsat underhållande med stålomspunnet, SM-hjul, quad-lights eller nåt, och slipon? Bakhjulsåkningen värderas högt! Har ni fler förslag? Tänkte lägga typ 20 lök, och det får man runt en 94a för i bra skick där nere... Vad ska jag göra? Fler förslag på hojar, eller kommer mina planer med en XT funka? Ni med 03or KTM DUKE osv behöver ju gärna inte referera till era nya äckligt roliga saker :)
Tack på förhand.
yaman vet jag inte men är det något slitstarkt så köp en xr600 går nästan aldrig sönder,går hyfsat med sm sulor men är kanske lite slö,beror vad du har kört förut kanske min toppade ca 160,körde tur och retur till öland till svinträffen där jobbigt men det är det med alla hojar 46 mil enkel,billig att äga bra andrahandsvärde,funkar även iskogen om man inte tävlar,skulle tro att yamahan är nog något liknande men som sagt en xr600 är nog bland det driftsäkraste du kan köpa. xr650 är starkare tyngre roligare dyrare om du bara ska köra motard.

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
sanntur skrev:

Kolla sökfunktionen
Finns mycket skrivet om dessa hojar
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=69412&highlight=ttr
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=65992&highlight=ttr
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62193&highlight=ttr

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...