hjälp mig på bakhjulet

plimpe

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
dunder kisse
tjenare har precis börjat lära mig bakhjulsåka och har lite frågor.
jag har lärt mig att använda kopplingen för att få upp den på 1an som de stod i en tidigare tråd wheelieskolan eller ngt sådant och jag får även upp den genom att gasa på på ettan slå av gasen för att sedan gasafullt. men nu till min fråga dessa båda sätt borde ju även fungera på 2an fast i högre hastigheter. har för mig att ja läst ngn stans att man ska kunna använda kopplingen på 2an i ca 70 och annars e de varvtalet som spelarroll. upp till va 7000-10000 varv slå av gas sedan gasa. men varför händer det inget när ja testar detta på tvåan. fins inte en antydan till att lyfta. e de jag som bara e allmänt kass eller kan de vara ngt med hojen som gör denna skillnad? har nämligen för mig att ja testade detta i höstas och att då lättade den iallafall men att ja sen fegade ut.

snälla hjälp mig vill inte bara åka i ca30km/h när ja ska upp :/

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
att koppla upp din hoj på 1an är väl lite overkill kanske. och att få upp den på 2an med bara gas tror jag inte funkar på den hojen, men gör som du säger ligg i 70-80 på 2an och smäll till på kopplingen så bör det resa sig.

Fredde

Whatever!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 990SM
plimpe skrev:
tjenare har precis börjat lära mig bakhjulsåka och har lite frågor.
jag har lärt mig att använda kopplingen för att få upp den på 1an som de stod i en tidigare tråd wheelieskolan eller ngt sådant och jag får även upp den genom att gasa på på ettan slå av gasen för att sedan gasafullt. men nu till min fråga dessa båda sätt borde ju även fungera på 2an fast i högre hastigheter. har för mig att ja läst ngn stans att man ska kunna använda kopplingen på 2an i ca 70 och annars e de varvtalet som spelarroll. upp till va 7000-10000 varv slå av gas sedan gasa. men varför händer det inget när ja testar detta på tvåan. fins inte en antydan till att lyfta. e de jag som bara e allmänt kass eller kan de vara ngt med hojen som gör denna skillnad? har nämligen för mig att ja testade detta i höstas och att då lättade den iallafall men att ja sen fegade ut.

snälla hjälp mig vill inte bara åka i ca30km/h när ja ska upp :/

Tryck ner gaffeln och slit i styret så bör den komma upp
//Fredde

plimpe

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
dunder kisse
oki då e de bara att fortsätta träna med kopplingen på tvåan då. kommer tillbaka senare idag när ja har lekt llite mer så vet vi om jag e värdelös och siger fett på bakhjulet :yoparty

Snajjp

Bara döda fiskar följer strömmen
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
aprilia RSV Mille R, Husaberg 650-04, Aprilia SXV 550-08
Bakhjuls åkning

Som dom andra sagt kan så kan du inte annat än under mycket bra förhållanden gasa upp den hoj du har på 2:an men koppla upp den ska inte vara några problem.

Vill egentligen bara tillföra en detalj som kan vara ganska så viktig, flytta din vikt så lite längre bak på hojen precis innan du kopplar upp hojen.

Du har säkert skjutsat nån gång så då känner du till fenomenet vid hård acceleration med skjuts så blir tyngden på framhjulet inte så stort och då är det ganska lätt att wheela även med "effekt svaga" hojar.

Men för för allt i världen börja nu inte träna att wheela med en passagerare innan du behärskar tekniken ensam. :tummenupp

Husaberg 650

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Husaberg 650 sm/end - 06
eller skaffa en hoj med tillräckligt med hk så behöver du inte rycka och slita utan bara gasa lite lagom så går den upp

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Jag tror du håller på å kopplar i för hög hastighet...

Mitt härke uiilar fett med koppling på 2an men då får de inte gå mycket snabbare än en 40 blås o går det me min hög med 85 misständande hästar så går de nog fan me din! ett annat fel du kan göra är att du slår av på acc när du ska koppla.
Ge fullt gaspådrag från typ 30-40 sen när du känner kraften så flippar du till.

cheers! :yoparty

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...