Hjälp mig räkna ut en korrekt ränta!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Någon som är bra på att tänka?

Behöver hjälp att räkna ut ränta, enligt dröjesmålsränta på 11%

Ska fylla i en ansökan till kronofogden, och där ska man även pynta i vad straffräntan blir.

28 februari 7.798 kr (inkluderat en del annat)
29 Mars 7.399 kr

Skyldig mig idag då: 15.197 kr. Har ett eget resultat här, men i med att det är en fördel att det är 100% rätt så vill jag gardera mig!

Seså! Börja räkna! :D

Sjunker? Haha nee. Det är en straffränta, enligt paragarf 6 i räntelagen bla bla något. Vill bara någon ska räkna ut va det blir så jag inte räknat fel här, haha.

Alltså hur mycket ränta blir det på de betalningarna jag angivet ovan. Från förfalodagarna då, tills dagens datum.

http://www.kronofogden.se/servicetjanster/raknaranta.4.3d21d85f10922490e108000971.html kolla här..

Jag kan ju inte klassas som vuxen när jag inte ens kan räkna ut ränta! WTF!

Last edited:
Nä, men det är en starffränta.. Så jag är inte helt säker på hur jag ska räkna. Baah..:huvet

Finns ju ett verktyg på KFM:s hemsida, på förstasidan till och med.

http://www.kronofogden.se/etjanster/ranteberakning.4.3d21d85f10922490e108000971.html

Edit: Jaha, frågan var hur du skulle fylla i formuläret. Räntan börjar löpa på förfallodagen. Har du två förfallodagar måste du göra två ränteberäkningar: för månad 1 ränta på första beloppet; för månad två och framåt ränta på första beloppet plus andra beloppet.

Last edited:
Sjunker? Haha nee. Det är en straffränta, enligt paragarf 6 i räntelagen bla bla något. Vill bara någon ska räkna ut va det blir så jag inte räknat fel här, haha.

Alltså hur mycket ränta blir det på de betalningarna jag angivet ovan. Från förfalodagarna då, tills dagens datum.

http://www.kronofogden.se/servicetjanster/raknaranta.4.3d21d85f10922490e108000971.html kolla här..

Jag kan ju inte klassas som vuxen när jag inte ens kan räkna ut ränta! WTF!

Det jag menade var att skulden såg ut att vara mindre i mars än i februari eller tänker jag fel? :va

Som plew skrev så ska räkningarna behandlas separat (även om slutsumman sedan sammanskrivs på blanketten). Men normalt är väl dröjesmålsräntan 8% + referensränta som fn ligger på 1,5%, dvs 9,5%?

Räknas så här om jag kommer ihåg rätt:
[dagar över tid]/365*[räntesats]*[fakturabelopp] = ränta kr

Det jag menade var att skulden såg ut att vara mindre i mars än i februari eller tänker jag fel? :va

Nä, nä.. alltså det är 2 hyror som är sena. hehe.

28 februari - 7.998 kr
29 mars - 7.399 kr

Skulden är nu på 15 397 kr. Men i med att räntan, 11% på första månaden, sen kommer ju den andra hyran till i skulden. Så frågan är, som jag fick besvarad precis innan ditt inlägg är ifall jag ska räkna räntan på de 2 hyrorna var för sig, och sen addera ihop. :)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back