Hjälp mig sätta ihop en fet dator

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Om man skall bygga sig en spelmaskin finns det tre saker som kung:

1# Brutalt grafikkort. Ta i så det gör ont i plånboken och lägg sedan till 25%.
2# CPU-kraft, AMD's proppar matchar/kör ifrån Intel i spelsammanhang, men om du skall sitta och klippa/rendera film och ljud är Intel the way to go. Om du är Linuxanhängare är AMD kung.
3# Kylning, det första du vill göra när du haft din nya dator i en vecka är att överklocka både CPU, minnen och grafikkort. Hosta upp några kronor extra så du kan kyla din sanslöst överklockade maskin och spänna musklerna på sweclockers. :D

/F

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
nu sket ljudkortet ner sig! startade ett spel samtidigt som jag spelade en MP3. ahopp. Kul... försökt o installera om 3 ggr nu. Samma "directsound" fel.. när jag försöker spela upp nått sorts ljud. crap!

Förövrigt.. nya systemet blir nog AMD 64. 3500+.. 512mb+ ram .. o ett ATI X850XT PE .. brum brum sen =)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Annars kan du få köpa min vic-64, med diskdrive och allt. Ett par tusen spel medföljer :D

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skalman skrev:
Annars kan du få köpa min vic-64, med diskdrive och allt. Ett par tusen spel medföljer :D
du kan få fortsätta vara medlem på sidan!!"!"¤R!

ASAHJKH! ! !ARGH! Skitdator! vattapuck! Varför !!! vavavavavavacv.. orka orkar aorakrakrkarkjasdaskdasd.a osva

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Swedie skrev:
du kan få fortsätta vara medlem på sidan!!"!"¤R!

ASAHJKH! ! !ARGH! Skitdator! vattapuck! Varför !!! vavavavavavacv.. orka orkar aorakrakrkarkjasdaskdasd.a osva

Det är en jättebra dator, förmodligen den roligaste dator jag någonsin haft :) Vidhåller dock att 512MB minne för en värstingdator är i minsta laget (ett seriöst tips, jag kan vara seriös också)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
hulkenstrong skrev:
mitt system
300w agg

a64 3000+ oc till 2.5GHz
2x512mb minne
9800 pro
120,250,250gb hdds
6 fläktar
dvd
audigy2
lan
tvkort

inga problem

kompis system
350w agg
a64 3200+ oc till 2,7GHz
2x256mb minne
6600 GT
2 hdds
1 cd
1 lysrör
4 fläktar

inga problem

Slutsats: Bör inte vara problem driva ett system på ett bra 350w agg.
Men jag bör då säga att ingen av dom där graffakorten är nå värstingar. Dom som slukar mest stöm är 6800 serien och X800 serien. Det är dessa som suger kraft från nätaggert

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
R1 Uffe skrev:
Men jag bör då säga att ingen av dom där graffakorten är nå värstingar. Dom som slukar mest stöm är 6800 serien och X800 serien. Det är dessa som suger kraft från nätaggert

självklart var bara en hint om att man kommer längre än man tror på 300w. Har även kört med 6600at i min burk utan minsta antydan på ström problem. så även om ett 6800 drar 30w mer så lär det troligen inte innebära problem.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Swedie skrev:
nu sket ljudkortet ner sig! startade ett spel samtidigt som jag spelade en MP3. ahopp. Kul... försökt o installera om 3 ggr nu. Samma "directsound" fel.. när jag försöker spela upp nått sorts ljud. crap!

Förövrigt.. nya systemet blir nog AMD 64. 3500+.. 512mb+ ram .. o ett ATI X850XT PE .. brum brum sen =)

Nu ser det bättre ut. En AMD64 3500 är lätt den mest prisvärda processorn i dagsläget. Håll dock ögon öppna för prisändringar!
2 x 512 MB är ett måste som det tidigare skrevs, 512 räcker inte.

Ang. nätagg så räcker ett kvalitets 350W nätagg väl! Vill du ha tystnad kan jag rekommendera Antecs Phanton: 350W fläktlös nätagg. Lite dyrare, men ett av de effektivaste nätaggen på marknaden.

Själv har jag ett 250W nätagg i mitt barebone system och följande utrustning:

P4 Northwood 3.0GHz
2 x 512 MB DDR RAM
160 GB S-ATA HD
GeForce 6800 Ultra 256 MB
DVD-RW

Och det funkar utmärkt. Dock vet jag flera som har problem med liknande utrustning med ett kass 300W nätagg, så kvalitén på nätagget är viktigare än själva wattangivelsen.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Jag klippte till med ett 520W till min nya AMD 3500, bättre för mycket än för litet! (sen är det 3st fläktar i oxå, ställbara som tur är..)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Twister skrev:
Är kanske intresserad av din gamla burk. Kan du fixa bild på den?
ge bud så ska jag se om det intresserar:

AMD XP1800
512Mb ram
40x40Gb
Nvidia FX5700
En burk. en vit.
Sitter två CDspelare i.. men ingen av dom funkar.
Inbyggt ljud, nätverk o jox.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...