Hjälp mig ta beslut om hojköp!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag äger en ktm 660 04'a nu och vill sälja den och köpa en r1'a istället.

Hur skulle ni göra?
1. Vänta tills i vår och sälja motarden till dyrt vårpris då och så fort jag sålt den och sen köpa r1 till dyrt vårpris.

eller

2. Köpa r1'a nu på hösten till bra höstpris och sälja motarden på våren till dyrt vårpris.

Man får ju ligga ute med dubbla försäkringar över vintern om man har två hojar. Frågan är egentligen hur mycket det skiljer på höst och vårpriser, dvs om alternativ 2 är mest okonomiskt i alla fall.

Hojen jag planerar att köpa är en r1'a 99'a, 3000mil, bra däck, bra drivpaket, mycket bra skick och highpipe. ägaren vill ha 46.000kr. Jag tycker att det är ett bra pris men inte ett superhöstpris. tycker ni att det är ett bra pris?
hur mycket mer tror ni man får pröjsa för en sån här hoj på våren? ligger dom på 56000 då? jag har för mig att folk brukar begära förjäääääävla mycket för sina hojar på våren.

affären blir imorgon isåfall så jag skulle behöva lite snabb respons angående vad ni tycker och tänker. känner mig förjävla velig för tillfället :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
bmwjohan skrev:
2638341 Jag äger en ktm 660 04'a nu och vill sälja den och köpa en r1'a istället.

Hur skulle ni göra?
1. Vänta tills i vår och sälja motarden till dyrt vårpris då och så fort jag sålt den och sen köpa r1 till dyrt vårpris.

eller

2. Köpa r1'a nu på hösten till bra höstpris och sälja motarden på våren till dyrt vårpris.

Man får ju ligga ute med dubbla försäkringar över vintern om man har två hojar. Frågan är egentligen hur mycket det skiljer på höst och vårpriser, dvs om alternativ 2 är mest okonomiskt i alla fall.

Hojen jag planerar att köpa är en r1'a 99'a, 3000mil, bra däck, bra drivpaket, mycket bra skick och highpipe. ägaren vill ha 46.000kr. Jag tycker att det är ett bra pris men inte ett superhöstpris. tycker ni att det är ett bra pris?
hur mycket mer tror ni man får pröjsa för en sån här hoj på våren? ligger dom på 56000 då? jag har för mig att folk brukar begära förjäääääävla mycket för sina hojar på våren.

affären blir imorgon isåfall så jag skulle behöva lite snabb respons angående vad ni tycker och tänker. känner mig förjävla velig för tillfället :D

Sporthojarna sjunker mer än off-road/motard på hösten så om du inte vill äga två hojar under vintern bör du byta nu.

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Two stroke man skrev:
2638349 Sporthojarna sjunker mer än off-road/motard på hösten så om du inte vill äga två hojar under vintern bör du byta nu.

:fakta
Klart du ska byta nu under dom förutsättningarna.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hmm.... jag tycker också att sporthojarna verkar sjunka mer på hösten jämfört mot motarderna.

vad tycker ni om 46000 för denna hoj då. är det ett riktigt bra pris eller är det lite för mycket.

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Last edited:

sundaman81

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
zx9r-98
bmwjohan skrev:
2638365 hmm.... jag tycker också att sporthojarna verkar sjunka mer på hösten jämfört mot motarderna.

vad tycker ni om 46000 för denna hoj då. är det ett riktigt bra pris eller är det lite för mycket.

Vad ska du sälja ktm:en för?

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
sundaman81 skrev:
2638371 Vad ska du sälja ktm:en för?

vet inte. 52.000 kanske? är du intresserad? här kommer lite info isåfall.

1000mil, sebring slipon och ombestyckad förgasare, annars helt orginal, aldrig varit omkull, finns inte minsta lilla skråma på den. servad enligt servicebok.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
bmwjohan skrev:
2638341
Man får ju ligga ute med dubbla försäkringar över vintern om man har två hojar.

Garageförsäkringen för en hoj ligger ju under hundralappen i månaden så det är ju en marginell kostnad i sammanhanget.. Är du rik nog att kunna ha pengar investerade i två hojar samtidigt är du rik nog att betala 70-100spänn i garageförsäkring för båda.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
R1Monstret skrev:
2638369 Om du menar 46 loppor för R6:an så tycker jag det är dyrt!
Kolla här t.ex:

http://www.blocket.se/vi/10220306.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/10072718.htm?ca=11_s eller denna ??

r1'a vill jag ha. gillar vridet i tusenkubikarna och sen vill jag åka mycket bakhjul. r1 verkar ligga rätt mycket högre än r6 i pris

korvgubbe skrev:
2638380 Garageförsäkringen för en hoj ligger ju under hundralappen i månaden så det är ju en marginell kostnad i sammanhanget.. Är du rik nog att kunna ha pengar investerade i två hojar samtidigt är du rik nog att betala 70-100spänn i garageförsäkring för båda.

jag har folksa på ktm'en och det kommer att bli folksam på r1'an också för de är billigast, dock är garage rätt dyr. 450kr/mån kostar folksams i garageförsäkring på r1

Last edited:

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
bmwjohan skrev:
2638382 r1'a vill jag ha. gillar vridet i tusenkubikarna och sen vill jag åka mycket bakhjul. r1 verkar ligga rätt mycket högre än r6 i pris

jag har folksa på ktm'en och det kommer att bli folksam på r1'an också för de är billigast, dock är garage rätt dyr. 450kr/mån kostar folksams i garageförsäkring på r1

Här finns en R1:a ´99:a för 45..
http://www.blocket.se/vi/9973987.htm?ca=11_s

Det är väl däromkring dom ligger kanske???

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
R1Monstret skrev:
2638381 OUPS.. sorry..

Hittade en R1:a ´00 för 46..
http://www.blocket.se/vi/10195779.htm?ca=11_s

den har jag också kollat på men den jag funderar på känns bättre. den är ju en 99'a men den har gått 1000 mil mindre, har undertail och highpipe. dessa två tillbehör är ju nödvändiga på r1 :D

R1Monstret skrev:
2638388 Här finns en R1:a ´99:a för 45..
http://www.blocket.se/vi/9973987.htm?ca=11_s

Det är väl däromkring dom ligger kanske???

denna har jag också kikat på men denna måste ju in på den tokdyra 4000 mila servicen direkt och sen gillar jag inte den blåa. jag vill ha en röd/svart/vit.

Last edited:

sundaman81

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
zx9r-98
bmwjohan skrev:
2638378 vet inte. 52.000 kanske? är du intresserad? här kommer lite info isåfall.

1000mil, sebring slipon och ombestyckad förgasare, annars helt orginal, aldrig varit omkull, finns inte minsta lilla skråma på den. servad enligt servicebok.

ja jag är sugen på motard faktiskt. Håller ögon öpnna o bildar mig lite uppfattning om priser osv.... Vem vet, kanske just jag som ringer på annonsen en vacker dag:) Ha det gött!

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Har du tänkt på vad som händer om trafikförsäkringen drar iväg?
Antagligen har du väl sålt din motard innan dess, eller att de är avställda osv..
Vill inte skrika "räven kommer..." innan man vet ngt hur det hela går. Men kanske en befogad tanke...
ähh va f#n, slå till, dreggla över den nga kalla vintermånader, sen ut o kör.

//T

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
köp en -00 01 bättre låda...snyggare hoj...särskilt -01:an...
köp en vurpad om du e lite händig.....

du har ju hela vintern att slipa ner den och lacka...:tummenupp

har precis fått min ram från pulver-lacken....:D

så nu ska skiten bara ihop...och bli en street fighter!!!:yoparty

köpte min -00:a för 45 med under-tail och slip on...mm 2800mil...

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
sx-pojken skrev:
2638445 köp en -00 01 bättre låda...snyggare hoj...särskilt -01:an...
köp en vurpad om du e lite händig.....

du har ju hela vintern att slipa ner den och lacka...:tummenupp

har precis fått min ram från pulver-lacken....:D

så nu ska skiten bara ihop...och bli en street fighter!!!:yoparty

köpte min -00:a för 45 med under-tail och slip on...mm 2800mil...

klart tänkvärd tanke! jag vill dock ha med kåpor och det är ju så jävla dyrt att köpa nya kåpar till kraschade hojar.

vad är det som skiljer i växellådan. på vilket sätt är den bättre? detta var ny info för mig.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Jag hade köpt en som gör att man ser jävligt lugn ut när polisen stannar en.

(Om jag nu hade för vana att köra väldigt för fort alltid och alltid försöka dra polisen om dom försöker stanna mig.)

bmwjohan skrev:
2638378 vet inte. 52.000 kanske? är du intresserad? här kommer lite info isåfall.

Och den har dessutom wheelad, stoppied och buskörd-garanti. :tummenupp

Last edited:

ASterner

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
R1
Jag har en 99:a själv, är skit nöjd. Älskar min hoj :kär, tyvärr blir det inte mycket åka för mig. Hade 98:a tidigare som jag kvaddade så 4 år senare när det var dags för ny hoj så var det bara den cykeln jag skulle ha. Lite pengar mycket hoj.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
00-01 har uppdaterad på många punkter, speciellt växellådan utan barnsjukdomarna.
Om du inte har kravet att känna dig speciell (rettan är en dussinhoj) så är rettan mest hoj för pengarna av alla 1000cc hojar.
På våren är det svårare att pruta, många kör ett tag till om dom inte får vad dom vill för hojen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...