Hjälp mig tolka ett besiktningsprotokoll på bilen!!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Jag behöver hjälp att klargöra några saker. Till att börja med så är jag usel på bilar. Jag vet inte vad något heter, eller var det sitter. Kan inget alls. Och det märker man av nu när man läser besiktningsprotokollet från bilprovningen. Hjälp mig att få lite klarhet i vad jag behöver köpa! Har en meckare som gör det åt mig, men jag måste ha hem rätt grejer. Det är en Fiat Marea Weekend Rally Edition *host* 1.8 :arsele

Listar upp fordonets fel så får vi se vad vi hamnar:

1. Spindelled, vänster glapp.
För att citera skruvat.se " -Spindelled, även kallad kulled, är den led som sitter längst ut på hjulupphängningen, vanligtvis är denna integrerad i länkarmen.

Så med andra ord så är spindelleden kass, och den heter egentligen kulled, och den sitter integrerad på länkarmslagringen? Se punkt 2.

2. Länkarmslagring, fram höger, främre glapp.
För att citera skruvat.se "I sortimentet har vi en mängd olika länkarmar (kallas även bärarm). I konstruktionen finns vanligtvis länkarm som är positionsangiven övre, undre, främre och bakre länkarm. Länkarmsbussning eller länkarmslagring är den bussning som är pressad på plats i länkarmen, dessa finns att köpa separat."

Så med andra ord är denna också kass, de skriver länkarm, men egentligen så heter det bärarm. Och i bärarmen så finns spindelleden som egentligen heter kulled, och integrerad på den så sitter länkarmslagringen?

Såå.. Jag är alltså tvungen att köpa 2 nya bärarmar till höger och vänster fram eftersom allt sitter integrerat i vart annat och är fullkomligt retarderat konstruerat? Räcker det att jag går in och beställer hem höger och vänster från bildelsbasen, ger till min mekaniker. Ler och ser söt ut sen betalar vad han nu ska ha för att montera det hela? :näsblod

Bärarm? ---> http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=RCC549&post_id=19272940

Länkarm? ---> http://www.skruvat.se/Lankarm-P57234.aspx

3. Backspegel, vänster, glas skadat.
- Hittade jag för 100 kr på bildelsbasen. Beställd.
4. Avgasrör, läckage, avgasmätning inte utförd.
- Ordnar min meckare med svetsen när han har bilen uppe
5. Vindrutespolare ur funktion.
- Pluggade i slangen. Ordnat ;)
6. Fjäder, bak, vänster, brusten.
- Hittade jag för 200 kr på bildelsbasen. Beställd.

hade det inte varit för att jag är så jävla lat så hade jag alltid åkt kollektivt, eller om kollektivtrafiken hade till och börja med fungerat och stannat utanför min dörr så hade jag kunnat tänka mig att nyttja den. Men besiktningsprotokoll gör förundrad över somliga konstruktioner ibland, haha. Om ni kan förklara detta på en dagisfrökens nivå så blir jag väldigt glad :död:näsblod

Ja spindelleden sitter i länkarmen på denne modell.
Så de är bara att beställa.

Spindelleden sitter längst ut mot hjulet, länkarmslagringen sitter i andra änden, längst in mot karossen

Bägge delarna sitter fast i länkarmen men i varsin ände av den SAS

Ta med dig protokollet till Mekonomen eller var du nu ska handla så får du rätt grejer utan att behöva lära dig hur en framvagn är uppbyggd.

Den gamla modellen kunde man tänkas glida omkring i, men den där är bara vidrig.

Fiat%20600%20Multipla.jpg

Som det står så är det ju vänster spindelled och höger främre länkarmslagring som är kaputt.

På många bilar så går det att byta bara spindelleden och länkarmslagringen. Men det förutsätter att meken har verktyg för att trycka isär och ihop grejorna.
Det förutsätter också att lagringarna/lederna går att köpa löst. På en del bilar går det inte.

Dock är det ju så att om en lagring/bussning gett sig så är dom andra säkerligen på väg då dom brukar hålla ungefär lika länge.
Det är troligen därför som man ofta inte tillhandahåller bussningarna löst utan säljer hela länkarmar/bärarmar. Det är dyrare att byta bussningarna en och en istället för att bara byta hela armen.

Byt hela bärarmarna så slipper du fundera mer på saken. Det kan bli en del svordomar i garaget om man ger sig på att bara byta enstaka bussningar för det är inte alltid dom sitter sådär jättelöst.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick